28 juli 2012
Trådstartare
nu har morsans saab strulat länge nog, på några veckor har vi bränt 2 tändkasetter på den och på besiktningen kugga den för felkoderna p0340 - kamaxelgivare, p1332 och p1312 som tydde på feltändning på alla cylindrar tydligen...
så läste mig till att det skulle va tändkasetten (tydligen finns ingen separat kamaxelgivare på dem utan dens uppgift sköts av tändkasetten)
så vi köpte en billig på bildemonteringen i hbg, som brände efter att vi kört 3 gånger med bilen.
efter det antog jag att vi fick itag på en som redan var kass så vi byta tillbak den och fick pengarna tillbak.
sen köpte vi en från thomassons i hbg som var testad och högsta begagnade kvalité, så vi punga ut 1800:- för den och den gick fint utan att dö, hacka eller något så jag hoppades det var löst nu... men så tydligen hade morsan försökt backa ut när hon var på maxi och då dog bilen. så hon försökte få igång den 3 gånger utan att det gick, startmotorn rulla bara men inget hände så jag körde upp och skulle kolla om nåt va snett, men självklart så går den igång direkt när jag försökte.
har varit en massa klabbande med bilen på sistonde, vet inte om det har nåt med allt annat som gått sönder innan och göra, men skriver upp ordning på allt så vet förhoppningsvis någon vad det kan va som bränner dem!
först gjorde vi en service på den sen efter gick allt utåt
- bränslepumpen gick
- strax därefter gick turbon som jag då byta och bytte oljefilter + olja och rengjorde vevhus ventilationen
- och nu tändkasetten
blir väldigt tacksam för svar!