3092
Sök

Saab 95- 03 brända tändkasetter

"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
179 Inlägg
28 juli 2012
Trådstartare
#1
nu har morsans saab strulat länge nog, på några veckor har vi bränt 2 tändkasetter på den och på besiktningen kugga den för felkoderna  p0340 - kamaxelgivare, p1332 och p1312 som tydde på feltändning på alla cylindrar tydligen...

så läste mig till att det skulle va tändkasetten (tydligen finns ingen separat kamaxelgivare på dem utan dens uppgift sköts av tändkasetten)

så vi köpte en billig på bildemonteringen i hbg, som brände efter att vi kört 3 gånger med bilen.

efter det antog jag att vi fick itag på en som redan var kass så vi byta tillbak den och fick pengarna tillbak.

sen köpte vi en från thomassons i hbg som var testad och högsta begagnade kvalité, så vi punga ut 1800:- för den och den gick fint utan att dö, hacka eller något så jag hoppades det var löst nu... men så tydligen hade morsan försökt backa ut när hon var på maxi och då dog bilen. så hon försökte få igång den 3 gånger utan att det gick, startmotorn rulla bara men inget hände så jag körde upp och skulle kolla om nåt va snett, men självklart så går den igång direkt när jag försökte.

har varit en massa klabbande med bilen på sistonde, vet inte om det har nåt med allt annat som gått sönder innan och göra, men skriver upp ordning på allt så vet förhoppningsvis någon vad det kan va som bränner dem!


först gjorde vi en service på den sen efter gick allt utåt

- bränslepumpen gick
- strax därefter gick turbon som jag då byta och bytte oljefilter + olja och rengjorde vevhus ventilationen
- och nu tändkasetten

blir väldigt tacksam för svar!


24 Inlägg
29 juli 2012
#2
Låter ju som du åtgärdat en del av de vanligaste felen. Min gissning är vevaxellägesgivaren i vilket fall. Brukar göra att den funkar och inte funkar lite hur som helst. Speciellt om är varm när man ska starta den så kan det krångla.

Sen är det viktigt med att man använder NGK stift av rätt modell vilket jag inte har i huvudet just nu men det har du koll på kanske.

"Amatör fotograf/ bildmanipulatör"
179 Inlägg
29 juli 2012
Trådstartare
#3
jo jag läste även om det med vevaxelgivaren, men tänkte det lät lite ologiskt då vi fick felkod som tyder på tänd kasetten är kass + att vi har bränt 2 hittills... men det är inte heller bara när den är varm den krånglar utan den krånglar inget när den väl är igång, och när den startar så startar den direkt, sen när den inte startar så slutar den fungera helt tills vi sätter i en ny tändkasett.

tändstiften byttes vid servicen som var för max 200-300 mil sedan då den bara stått 90% av tiden sen dess... vet inte vilka tändstift det var dock, men köpte dem genom skolan på mekonomen, så dem bör ju ha hållt koll på vad som ska va i den?

ska springa ut imorgon och kolla vad det är för några som sitter i den.

men kan vevaxelgivaren va kass om felkoden gäller kamaxelgivaren (tändkasetten) ?



Sök