2486
Sök

"Reparaturresa till Tyskland" - skulle ni fixa bilen utomlands?

1 Inlägg
31 juli 2012
Trådstartare
Hej, jag letar efter olika åsikter / erfarenheter med bilverkstäder i Tyskland?

när jag läste igenom forumet hittade jag många som importerar bilar och resevdelar från andra länder. Ochså har internethandeln blivit allt viktigare, man tittar alltså över gränsen rätt ofta. Men vad jag undrar är om ni, vanliga bilägare såsom entusiaster, skulle även åker ner till Tyskland för att fixa bilen i en tysk verkstad?

Man skulle tänka sig att prisskillnader är stora, ännu mer med den starka kronan//svaga euron - men är det verkligen värt att lämna bilen i en tysk verkstad? Skulle ni handlar reservdelar där, eller vore det för mycket krångel som inte lönar sig... I kort: Tror ni att det finns svenska kunder för tyska verkstäder?

Jag skriver åt en flermärkesverkstad i Rostock som skulle vilja ta reda på detta... därför hoppas jag på många spontana svar som speglar stämningen lite. 
Jag själv brukade fixa min bil i Tyskland eftersom jag köpte den där (Lancia) och åker ändå ofta ner. Jag passade på, helt enkelt. Under tiden hittade jag en "ok" verkstad här också, men om det blir större reparationer skulle jag kolla upp tyska verkstadspriser igen. Tycker ni att svenska verkstäder är s..dyra i allmänhet, eller är det bara jag?

Tack för svaren!
Kati

1 196 Inlägg
31 juli 2012
Personligen tror jag inte någon som behöver byta tex hjullager eller kamrem åker ner till tyskland för att göra det, kanske möjligen de som bor söder om säg göteborg, men annars lönar det sig inte. Är det frågan om kompletta renoveringar så är nog svaret ja. Men då tror jag inte det gäller nyare bilar, utan uteslutande äldre bilar (läs veteraner)

335 Inlägg
31 juli 2012
För rätt pris kombinerar man självfallet europaresan med en service eller ett kamremsbyte, precis som norrmännen gör när dom kommer hit... Allt är ju en prisfråga, och jag tvivlar väl på att tyska verkstäder har sämre kompetens än de Svenska.. Så klart en intressant idé!

682 Inlägg
31 juli 2012
Är det mycket lönt?

Isåfall skulle man ju kunna kombinera släp+öl+bilverkstad i en å samma tur. Lite win-win? 

Hur mycket skiljer sig priserna?

535 Inlägg
31 juli 2012
När jag var nere i Spanien tändes min servicelampa, tänkte att det är en Tysk bil kunde likväl passa på att serva den i tyskland påväg hem.

Men först ringde jag till merca på hemorten och fråga vad det kosta. 4500kr så då tog jag det ist. Kollade inte ens va de hade kosta i Tyskland,

Även om det hade varit halva priset kan det känner jag vara värt 2 tusen för att vara säker på att det funkar med komunikationen och sedan kunna åka dit efteråt ifall det är nåt man undrar över eller missat.

Därimot stora reperationer kan det säkert vara värt att göra neröver ifall man har vägarna förbi.

53 Inlägg
1 augusti 2012
Nästa service på bilen blir i Tyskland.
Varför? Obefintlig servicemindness och allmänt klåpig behandling av bilen. Den har kommit tillbaka med både repor och kladdig inredning.
Enligt uppgift blev behandlingen flera steg bättre på detta ställe i Tyskland, behöver ju inte gälla för samtliga ställen givetvis.

Sök