3159
Sök

Trasig växellåda Skoda felicia

43 Inlägg
15 januari 2012
Trådstartare
Tjena, har en skoda felicia som stått 8 mån utomhus ostartad. Idag skulle jag ha igång den, så jag bytte batteri och provade. Den startade på första försöket och gick som en klocka i motor. Problemet är att jag fick inte i någon växel så jag tog i lite (drog och tryckte ganska rejält) och fick tillslut i ettan, körde iväg, tryckte i tvåan (fick ta i) den gick fint, jag tog mig ett varv runt kvarteret och när jag skulle backa in den i carporten, så släpper hela skiten, växelaxeln tror jag den kallas, den som går från växelspak till växellåda under bilen, den lossnar och ramlar i backen. Så nu får jag inte i någon växel, uppenbarligen tongue Backen är fortfarande i så om jag ska starta bilen så får jag hålla in kopplingen.

Mina frågor är nu: Kan jag fixa detta själv? Varför var växlarna så jäkla tröga att få i och är hela växellådan trasig nu bara för att "växelaxeln" hoppade ur och ramla i marken?

Värt att tillägga. Skoda felixia -98 lxi 1.3 mpi, gått 5500 mil, allt annat funkar än växellådan.

Tack på förhand, jag är ganska nybliven bilägare och har inte mycket kunskap, så snälla försök förklara på bästa möjliga sätt!

2 Inlägg
2 augusti 2012
Ser att det var ett tag sedan. Jag antar att du fixat växelväljarstaget för länge sedan.
Är ändå lite nyfiken på hur det gick? Har en felicia 00 som gått 25000 mil. På min bil är kopplingen mellan spaken och väljarstaget helt ruttet vilket gör växlingsupplevelsen helt annat än njutbar.
Har din bil bara gått 5000 mil??? yikes Håll hårt i den i sådana fall. Motorn är fantastiskt bra på min. Växellådan är däremot ett sorgebarn med läckande tätningsringar till höger och vänster, och allra mest baktill..... 
Jag tvivlar på att din låda tagit stryk av förvaring. Om du inte får i växlarna berodde det väl på att växelväljarstag lossnat, eller?
Berätta gärna hur det gick?
Jag tänkte än gång fixa spaken undertill, men tröttnade när jag såg allt som behövde bytas.

Sök