2747
Sök

Ska det sitta trögt eller ej? 530 topp

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Tja.

Har renoverat en 530 och 531 topp. Har problem med att på två avgasventiler. 1an och 2an så den plåtburken man sätter ovanför fjädern som shimsen vilar på som kamaxlen 'ligger emot'. På dessa två kan jag ej lyfta ur de för hand. På 1an kan jag snurra den runt runt utan bekymmer. Men på 2an så sitter den stenhårt! Grejorna är lite oljiga. Ska nämnas att övriga insug/utsug  är väldigt lätta att plocka upp och snurra runt etc.

Tänkte bara så att det inte orsakar oljud eller att ventilerna inte stänger sig som de ska osv

Avstängd
71 Inlägg
4 augusti 2012
Det där låter inte alldeles bra. Den skall gå lika lätt som de övriga ventilerna. Rekommenderas att du Spreyar på diesel i omgångar tills du känner att det blir bättre och då går du på med lämplig motorolja och smörjer upp tills ventilen går lätt.

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Nej jag misstänkte det.

När jag tog isärr den så märkte jag upp allt och har satt tillbaka det som det satt.
Dock så har jag ett par toppar liggandes. kan man ta ett par andra och se om de passar bättre? för det är väl bara byta shimsen så att man har rätt ventilspel isf?

Om du inte misstog mig så går ju givetvis ventilen som den ska bara att koppen där uppe verkar sitta för tajt.  vad heter den förövrigt?
Senast redigerat av Extrazz (4 augusti 2012)

Avstängd
71 Inlägg
4 augusti 2012
Extrazz skrev:
Nej jag misstänkte det.

När jag tog isärr den så märkte jag upp allt och har satt tillbaka det som det satt.
Dock så har jag ett par toppar liggandes. kan man ta ett par andra och se om de passar bättre? för det är väl bara byta shimsen så att man har rätt ventilspel isf?

Det bör gå bra att göra så som du nämner. Blir spelet det samma så ska det gå bra. Kontrollera bara att det stänger ordentligt.

56 Inlägg
4 augusti 2012
Extrazz skrev:
Nej jag misstänkte det.

Om du inte misstog mig så går ju givetvis ventilen som den ska bara att koppen där uppe verkar sitta för tajt.  vad heter den förövrigt?

Ventiltryckare smile

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
4 augusti 2012
Trådstartare
Tack då har man lärt sig ett nytt ord idag då smile

Så det är ingen fara att ta en annan ventiltryckare från en annan topp och se om den passar bättre?

En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Skiftade plats på de två ventiltryckare som bråkade och nu går de mycket lättare. Ska dit med en kam sen och bladmåtta in så det stämmer.

Sök