3671
Sök

Ställa av mitt fordon, bra och tänka på under tiden den står?

Bahamas
45 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Tja,

Nu är det som så att bilen ska vila under vintern och jag ska ha den i garaget, då kommer frågorna upp i mitt huvud:

Vad kostar det att ställa på den sen igen?
Avsluta försäkringen, eller går det att pausa den under avställningstiden?
Vad bör jag göra innan jag ställer in den i garaget?
Vad bör jag tänka på medan den står och väntar på sommaren? D.v.s starta den ibland? Dra ur batteriet?...

Ja ni läser ju själva, noll koll har jag neutral Mycket tacksam för eran expertis när det gäller saken smile

Antag att du är en idiot. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.

2 046 Inlägg
6 augusti 2012
Starta ibland. Polera innan du ställer av sen bara skölj av när du ska ut med den igen!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

2 201 Inlägg
6 augusti 2012
Om den ska stå helt så koppla ur batteriet. Men annars kan du ju alltid bara starta den då o då för batteriet o olja osv skull.
Jag har för mig att du får tillbaka skatten, som är kvar, men du får en påställningsavgift igen när du ställer på den. Så du tjänar inte på det.

Så jag ställer inte av min längre bara låter den stå, o startar upp den ibland

Evildan
6 augusti 2012
Tanka den full för att minska risken för kondens.
Pumpa däcken lite extra hårt för att förhindra ev deformation, alt sätt dit några skithjul.
Ställ av bilen, du får tillbaka överskjutande fordonsskatt.
Du betalar en påställningsavgift om 50kr när du ställer på den, plus ordinarie fordonsskatt för perioden.
När bilen är avställd kan du ha en sk "garageförsäkring" eller så struntar du helt i försäkring, det är valfritt.
Koppla bort batteriet.
Samt ta det med dig batteriet in i värmen om bilen blir förvarad i ett kallgarage.
Förutom att ha bilen ren och fräsch på utsidan som mannen med den lilla AUDIN tipsar om när den ställs undan, städa ur den ordentligt även på insidan så motverkar du hungriga möss och mögelangrepp.
Kontrollera fryspunkten i kylarvätskan även för rostskydd i kanalerna (kan bli kallt även i ett varmt fristående garage vid ev strömavbrott)

Byt olja direkt vid igångsättning till våren, olja åldras och drar åt sig orenheter även om motorn inte används.

2 046 Inlägg
6 augusti 2012
Håller med de med däcken! De är väldigt lätt hänt att däcken torkar och spricker!

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.

4 179 Inlägg
6 augusti 2012
Jag ställde just av min bil för att jag börjar studera nu igen, om den bara ska stå typ ett halvår eller så så är det inte speciellt mkt att tänka på.

Koppla ur batteriet, Kan vara en bra ide att tvätta och vaxa innan eller iaf tvätta av bilen ordentligt.

När du ställer av bilen så meddelar transportstyrelsen automatiskt ditt försäkringsbolag om försäkringen så det är inget du behöver oroa dig för. MEN när du ställer på igen så måste du fixa försäkring fort som satan annars får du efter 10 dagar ett trevligt brev från trafikförsäkringensvänner som fakturerar dig 100 kr/dag som bilen har varit påställd men ej försäkrad.

Skatten betalar du ju en engångssumma en gång om året som sedan dras per påbörjad månad så om vi för enkelhetensskull säger att du betalar 1200 kr i skatt om året och betalar den i januari och sedan ställer av bilen i juni så får du 600 kr tillbaka på skatten. 600 kr får du tillbaka oavsätt om det är den första dagen på månaden eller sista så ska du ställa av bilen så gör det den sista dagen i månaden och inte den första.

Sedan när du ställer på bilen igen så betalar du 600 kr i skatt som då betalar din skatt 6 månader framåt och sen får du betala 1200 kr igen. Det kostar typ 60 kr lr något sånt att ställa på bilen igen så om man bara ska vara utan bilen i en månad eller något sånt så spar man ändå pengar på att ställa av den.

Jag har ungefär 550 kr i fasta kostnader på bilen i månaden med försäkring skatt och bes så dom 60 kr spar man snabbt in.

Det man kan och bör göra för underhåll av den är kanske att starta den och köra den varm men framför allt köra den och bromsa mkt, det tar inte lång tid innan dina bromsskivor börjar rosta lite och ta dåligt även om bilen står i garage.

Vissa sätter in en torrboll i bilen för att suga upp ev fukt, detta är inget jag någonsin har gjort och har inte heller haft några problem pga att jag inte gjort detta men kan ju upplysa dig om det ändå.

Jag lämnar också rutorna lite nedhissade, typ 1 cm på varje ruta för att slippa just fuktproblem i bilen.

Bahamas
45 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Först och främst tackar jag er alla för era inlägg smile Mycket man inte hade gjort om ni inte hade skrivit ner det. Nu blev jag allt klokare och en aning säkrare på detta med avställning smile Återigen, stort tack!

Antag att du är en idiot. Och antag att du är med i regeringen. Nej, nu upprepade jag mig.

Bahamas
45 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Evildan skrev:
Tanka den full för att minska risken för kondens.
Pumpa däcken lite extra hårt för att förhindra ev deformation, alt sätt dit några skithjul.
Ställ av bilen, du får tillbaka överskjutande fordonsskatt.
Du betalar en påställningsavgift om 50kr när du ställer på den, plus ordinarie fordonsskatt för perioden.
När bilen är avställd kan du ha en sk "garageförsäkring" eller så struntar du helt i försäkring, det är valfritt.
Koppla bort batteriet.
Samt ta det med dig batteriet in i värmen om bilen blir förvarad i ett kallgarage.
Förutom att ha bilen ren och fräsch på utsidan som mannen med den lilla AUDIN tipsar om när den ställs undan, städa ur den ordentligt även på insidan så motverkar du hungriga möss och mögelangrepp.
Kontrollera fryspunkten i kylarvätskan även för rostskydd i kanalerna (kan bli kallt även i ett varmt fristående garage vid ev strömavbrott)

Byt olja direkt vid igångsättning till våren, olja åldras och drar åt sig orenheter även om motorn inte används.

Vad ska däcken ligga på? Över 3 eller mindre?

4 179 Inlägg
6 augusti 2012
Jag hade pyspunka på en ett av mina framdäck i vintras när bilen stog avställd, så det däcket blev ju helt platt efter några veckor och stog sedan så i 6 månader och det var bara pumpa upp det och köra sedan. Så det med däcktryck är nog inget du behöver oroa dig för imo:)

Bahamas
45 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Jag hade pyspunka på en ett av mina framdäck i vintras när bilen stog avställd, så det däcket blev ju helt platt efter några veckor och stog sedan så i 6 månader och det var bara pumpa upp det och köra sedan. Så det med däcktryck är nog inget du behöver oroa dig för imo:)

Okok, läste på lite innan idag ang. däcken och då var det många som föreslog att dem skulle pumpas rätt rejält.. Men som sagt saknar jag kunskap om det där med avställning -_- Tack för era svar smile

4 179 Inlägg
6 augusti 2012
Oljan är inget jag bytt efter att bilen har stått, har inte känts som att det skulle behövas efter 3 månades körande men det skadar ju självklart inte att byta olja på bilen när du ställer på den.

4 179 Inlägg
6 augusti 2012
ChanelsPappi skrev:
zemet skrev:

Okok, läste på lite innan idag ang. däcken och då var det många som föreslog att dem skulle pumpas rätt rejält.. Men som sagt saknar jag kunskap om det där med avställning -_- Tack för era svar smile

Det skadar nog inte att ha bra tryck i däcken men enligt min erfarenhet så spelar det ingen roll, men tryck i 3,5 bar så ska det nog inte vara några problem alls:)

Bahamas
45 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
zemet skrev:
Oljan är inget jag bytt efter att bilen har stått, har inte känts som att det skulle behövas efter 3 månades körande men det skadar ju självklart inte att byta olja på bilen när du ställer på den.

Oljan behöver jag nog ändå byta. Så det är OK med den saken. Alltid bättre och va säker än osäker smile

Muttley
6 augusti 2012
Oljan ska bytas om du låter den stå en 6 månader. Den drar faktiskt åt sig skit. Men de vill ju säga om du är någorlunda ordentlig med den.

Bahamas
45 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
Oljan ska bytas om du låter den stå en 6 månader. Den drar faktiskt åt sig skit. Men de vill ju säga om du är någorlunda ordentlig med den.

Hehe, någolunda ordentlig? Haha.. Behandlar henne bättre än något annan i denna världen.

Självlärd
3 083 Inlägg
7 augusti 2012
Om du startar den kör den ORDENTLIGT varm. Annars blir det massa kondens i motorn. Annars är det väl bara göra som alla andra har skrivit här ovanför och sen låta den stå helt över vintern utan o starta den

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Muttley
7 augusti 2012
ChanelsPappi skrev:
tkd_rille skrev:

Hehe, någolunda ordentlig? Haha.. Behandlar henne bättre än något annan i denna världen.

Trodde nästan det.  Då är de ny olja smile vad nån annan än säger.

Bahamas
45 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
ChanelsPappi skrev:
tkd_rille skrev:

Hehe jupp det är en kär liten leksak som ska tas hand om ordentligt om inget anat. Yes oljan kommer och bytas. Meningen är ju att den ska stå under en 6månaders tid. Och köra den varm i vintern gör jag nog absolut inte då får det kosta mig ett par nya bromsar om det ska va så smile
Senast redigerat av ChanelsPappi (7 augusti 2012)

4 179 Inlägg
7 augusti 2012
ChanelsPappi skrev:
tkd_rille skrev:
ChanelsPappi skrev:

Hehe jupp det är en kär liten leksak som ska tas hand om ordentligt om inget anat. Yes oljan kommer och bytas. Meningen är ju att den ska stå under en 6månaders tid. Och köra den varm i vintern gör jag nog absolut inte då får det kosta mig ett par nya bromsar om det ska va så smile

Ska den stå i kallgarage eller varmgarage så är det nog ingen fara med bromsarna heller, men ska den stå i tex en carport så åker du nog på att byta skivor runt om sen skulle jag tro.

Bahamas
45 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
zemet skrev:
ChanelsPappi skrev:
tkd_rille skrev:

Ska den stå i kallgarage eller varmgarage så är det nog ingen fara med bromsarna heller, men ska den stå i tex en carport så åker du nog på att byta skivor runt om sen skulle jag tro.

Kommer att vila i ett kallgarage. Ok, känns lite som att man får ta det som de kommer smile

Sök