3871
Sök

Saab 9000 CSE -95 Ryker som fan ur röret och är svårstartad!

38 Inlägg
5 augusti 2012
Trådstartare
Jag har inte en jävla aning om vad som har hänt med min saab, men för att starta den just nu så behöver man rulla igång den när den blir boxerad, och sen ryker det som fan ur avgasröret när den går igång. Tacksam för svar!!

38 Inlägg
6 augusti 2012
Trådstartare
Faan asså, antog nästan det. Men jag har hört att det kan vara vatten i motorn också, kan det stämma?
crescentcompact skrev:
Turbon är kaputt.

/Fredrik

390 Inlägg
6 augusti 2012
Vad är det för färg på röken? Är den "klar" vit så kan det var topplockspackningen men såklart kan det även vara turbon.

Mvh Oscar

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Den är tjock vit, det går inte att se igenom den typ. Tänk dig att någon bränner däck och det kommper massa tjock rök så fattar du hur det nästan ser ut.
turbo_sport skrev:
Vad är det för färg på röken? Är den "klar" vit så kan det var topplockspackningen men såklart kan det även vara turbon.

Mvh Oscar

390 Inlägg
7 augusti 2012
Okej, men kolla om den drar kylarvätska eftersom röken är vit, brukar bli lite mörkare rök om det är turbon smile Men ta av insugningsröret som går in till turbon och känn om det glappar onormalt mycket, kolla även efter olja på insidan av turbon. Är inte bra att köra med trasig turbo då oljetrycket sjuker i motorn.

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Tack som fan! Ska ut direkt och kika på det! smile
turbo_sport skrev:
Okej, men kolla om den drar kylarvätska eftersom röken är vit, brukar bli lite mörkare rök om det är turbon smile Men ta av insugningsröret som går in till turbon och känn om det glappar onormalt mycket, kolla även efter olja på insidan av turbon. Är inte bra att köra med trasig turbo då oljetrycket sjuker i motorn.

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare

är det bara att byta packning och köra sen?
turbo_sport skrev:
Jaha, du har inte en turbo tongue Då är det nog toppackningen som gått smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 augusti 2012
Knaack skrev:

turbo_sport skrev:

planing av toppen är att rekommendera smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare

Aa men just nu vill jag bara få den att rulla utan problem smile
kwansa skrev:
Knaack skrev:

turbo_sport skrev:

planing av toppen är att rekommendera smile

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 augusti 2012
OM det är topplockspackningen som är kaputt så är det väl, planing av topplocket, olje byte och kylvätskebyte som behövs

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
kwansa skrev:
OM det är topplockspackningen som är kaputt så är det väl, planing av topplocket, olje byte och kylvätskebyte som behövs

Byte av topplockspackning då?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
7 augusti 2012
Knaack skrev:
kwansa skrev:

självklart det också! big_smile

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare

Vart får man tag på dessa delarna så allt passar då? smile
kwansa skrev:
Knaack skrev:
kwansa skrev:

självklart det också! big_smile

280 Inlägg
7 augusti 2012
Topplockspackning till en SAAB 9000 är nog inga problem att få tag i. Det är ju värre med själva arbetet, det ska man inte göra själv om man inte vet vad man gör. Arbetskostnaden är förmodligen det dyraste om man hittar någon som vill göra jobbet.

/Fredrik

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare

Vad är det som är så svårt då?
crescentcompact skrev:
Topplockspackning till en SAAB 9000 är nog inga problem att få tag i. Det är ju värre med själva arbetet, det ska man inte göra själv om man inte vet vad man gör. Arbetskostnaden är förmodligen det dyraste om man hittar någon som vill göra jobbet.

/Fredrik

744 Inlägg
7 augusti 2012
En del av de som måste göras är lossa främre avgasröret eventuellt också grenröret, insuget måste troligtvis bort, mycket slangar, kablar osv som ska hållas reda på som måste bort från toppen, kamkedjan ska lossas från kammarna och motorn måste stå i rätt läge vid ihopsättning alltså vevaxeln måste va i ett läge och kammarna i ett läge annars om ventilerna och kolvarna går i otakt så är det stor risk att hela motorn haverar. Topplocksbultarna skall väl dras med rätt moment osv.

Har själv gjort det på en Saab men det var några år sedan. Om nån är bättre på att förklara får ni väl fylla i smile

[Turbolover]

38 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare

Okej tack, det låter alldeles för krångligt för mig. Men man får väll ge sig ut på hal is och försöka med detta. Det är väll så man lär sig big_smile
Jonnybcool skrev:
En del av de som måste göras är lossa främre avgasröret eventuellt också grenröret, insuget måste troligtvis bort, mycket slangar, kablar osv som ska hållas reda på som måste bort från toppen, kamkedjan ska lossas från kammarna och motorn måste stå i rätt läge vid ihopsättning alltså vevaxeln måste va i ett läge och kammarna i ett läge annars om ventilerna och kolvarna går i otakt så är det stor risk att hela motorn haverar. Topplocksbultarna skall väl dras med rätt moment osv.

Har själv gjort det på en Saab men det var några år sedan. Om nån är bättre på att förklara får ni väl fylla i smile

744 Inlägg
7 augusti 2012
Jo man lär sig mycket på de. Är bara att ta hjälp av kompisar och en Haynes bok är ju aldrig dumt att ha heller. Hade inte gjort det tidigare när jag gjorde de första gången och tid tog det men som sagt man lärde sig en del. Dock plana jag aldrig toppen så jag blåste packning efter några dagar igen så det blev skroten för den bilen. Så plana toppen är att rekommendera.

[Turbolover]

Sök