3322
Sök

Abs problem Bmw 320 e46-99

29 Inlägg
31 december 2011
Trådstartare
#1
Börjar med att ursäkta ifall det finns svar på denna fråga redan, sökte dock efter svar utan att finna.

Abs börjar arbeta vid låga hastigheter utan att det ens är halt. Gjorde även kraftig inbromsning i ca 40km/h och då började abs-en också att arbeta, Lät lite efter att jag släppt bromsen också. upplever det värre när jag svänger och bromsar i låg hastighet.

Jag bytte ut vänster fram sensor då tidigare ägaren sa att den var trasig, men det gav inget resultat.
Inga varningslampor lyser heller och allt annat fungerar som det ska.

några tips? känns lite så där att bara byta ut sensor efter sensor. Är inte så sugen på att lämna in på verkstad heller. Hur mäter man upp en sensor och kan en enkel mätning ge svaret på vilken som bör bytas? eller är det något annat?

Bilen ska besiktigas nu också, vet någon huruvida det blir nedslag på det? kan man koppla ur abs under besiktningen bara och i så fall hur? Hinner nog inte få ordning på det innan besiktningen nämligen =/

Mvh och tacksam för svar.


29 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#2
Någon?


242 Inlägg
8 augusti 2012
#3
kan vara en sprucken abs krans kanske, min antisladd spökar som satan pga av det, men lättast är nog att få felkoderna utlästa och sen gå efter det. felkoderna kanske säger att det är en givare men syna kransarna före du byter givare


280 Inlägg
8 augusti 2012
#4
Man ska kunna mäta på givarna för att se om dom är paj, hur vet jag dock inte. Det bästa är att läsa ut felkoderna i ABS:en efter att man har kollat så att kuggkransarna är hela. Du kan inte koppla ur ABS:en, då tänds varningslampan. Om varningslampan lyser går bilen inte igenom besiktningen.

/Fredrik
Senast redigerat av crescentcompact (8 augusti 2012)


614 Inlägg
8 augusti 2012
#5
Låter som någon annan skrev här som att du har en trasig ABS ring. Alltså att den har spruckit någonstans men fortfarande sitter på. Plocka loss hjulen och snurra ett varv på drivaxeln och se om du någonstans på ringarna´har en större spricka. I såna fall så är det bara till att byta ringen. Altenativt köpa en ny drivknut där det redan sitter en ABS ring på.

Kostar lite mer men då får du ju samtidigt bytt drivknuten som säkerligen inte är nybytt big_smile

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld


Sök