Har inte orkat reda i all skit med bilen sista veckorna, men kör en större uppdatering nu:
Tisdag 12/6 åkte jag ner till Blekinge till en kollega, hjälpte honom aftt gräva ut trädgården lite.. En bra och rolig dag. Hade tvättat MPSen dagen innan så den var fin som fan..
Men på vägen hem börjar strulet igen. Vid en omkörning i 90-100km/h så står någonting till riktigt hårt i motorn och jag släpper av (Omkörningen var under fullgas på runt 3800-4000 varv/min) men försent - bilen tickar riktigt mycket! Svänger av vid en rastplats och undersöker.. Tickandet kommer från topplocket och följer bilens varvtal (tickar mer/mindre beroende på varvtal) och trots detta går bilen på alla cylindrar och har gott om ork. Läcker inga vätskor under moitor, och det var mindre än 3km hemifrån så kör hem bilen och ställer den på parkeringen.
Torsdagen (eller om det var fredagen) efter hämtar min far bilen med en transport för en vända till verkstaden, tog en trofébild på det miserabla:
I slutet på förra vecka fick jag reda på att försäkringen kommer gå in och täcka skadan (Försäkringsbolaget tar arbetskostnaden och skroten som sålde motorn tar materialkostnaden) och det var ändå väldigt skönt att få reda på. Självrisken är peanuts jämfört med vad det kan kosta annars. Fick också reda på av verkstaden att kamkedjan var slapp som en gammal gubbk*k (citerat från mekanikern!
) och att de skulle börja med att byta den så får de se om det är mer som är gånget.
Där är vi nu. De har bokat in måndag och tisdag nästa vecka för bilen, så förhoppningsvis är den fördig och rullandes igen när jag kommer hem från lite vila och rekreation uppe i Bohuslän nästa fredag.
Känns bara sorgligt alltsammans dock. Är glad för Wama´s del, och håller tummarna för att Turbocenter gjort sitt jobb idag så du når ditt mål för året, men jag vill OCKSÅ vara där nu... Idag kom lönen, och tanken var en ordentligt individualmappning nu INNAN vi åker på fredag samt ett riktigt bänktest innan semestern är över...
Nu får vi helt enkelt se, och vi får se hur jag gör med bilen efter sommaren. Känns det som det gör nu blir det kanske att sälja den till hösten och leta något nytt till nästa vår, men det kan säkert ändras 3ggr om ändå..