3570
Sök

Byta ratt på min volvo 940-96 AIR BAG

27 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
tjena är trött på min gamla blanka original ratt så vill byta till någon mocka och är det någon som har bytt ratt här som har air bag kan ju ge lite tips vilken ratt och nav ni använder och hur man ska gå till väga:) och vad händer vid bes? mvh

3 386 Inlägg
7 augusti 2012
kewwac skrev:
tjena är trött på min gamla blanka original ratt så vill byta till någon mocka och är det någon som har bytt ratt här som har air bag kan ju ge lite tips vilken ratt och nav ni använder och hur man ska gå till väga:) och vad händer vid bes? mvh

Skulle byta ratt på min e36 coupe, med airbag. EJ tillåtet att byta ratt då det är en säkerhetsåtgärd från fabrik, och man får EJ ändra på det. Tyvärr sad Du kanske ska byta till en som har en airbag?

27 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
jaha;( jag har hört att man kan byta till original ratten vid bes ?tongue nej finns nog inte andra rattar med air bag i wink

3 386 Inlägg
7 augusti 2012
kewwac skrev:
jaha;( jag har hört att man kan byta till original ratten vid bes ?tongue nej finns nog inte andra rattar med air bag i wink

Man kan ju om man orkar Pilla smile

3 386 Inlägg
7 augusti 2012
Low skrev:
kewwac skrev:

Samt igentligen så får man ju inte ändra fälgar,avgas, osv men bes säger ändå inte. Man kan ju komma igenom med lite tur smile

27 Inlägg
675 Inlägg
8 augusti 2012
Man kan ju ta bort srs lampan i instrumentpanelen också smile

2 763 Inlägg
8 augusti 2012
Low skrev:
Low skrev:
kewwac skrev:

Samt igentligen så får man ju inte ändra fälgar,avgas, osv men bes säger ändå inte. Man kan ju komma igenom med lite tur smile

Fast fälgar och lite annat får man faktiskt byta då de har gjort vissa undantag i lagen, annars skulle man aldrig kunna ha ett eftermarknadsföretag i Sverige

Volvo - For Life

48 Inlägg
8 augusti 2012
men de orkar du byta en gång  om året de e ju inga svårigheter.

Forummoderator
26 363 Inlägg
8 augusti 2012
Linkan_740 skrev:

Det går bra ända tills besiktningsmannen lägger märke till att lampan inte lyser och därför antyder på att något är fel..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

3 386 Inlägg
8 augusti 2012
Linkan_740 skrev:

Hm? man brukar få en motstånd att koppla in, så lampan inte lyser. Det handlar inte om det. ratten ska ju ha en airbag tongue

2 011 Inlägg
8 augusti 2012
kewwac :

Kör själv med Mocca ratt och för airbag lampans skull, så kan du montera ett motstånd, så fungerar det som det ska. Lampan tänds när du slår på tändningen och släcks efter någon sekund och det är okej i besiktningen.
Köpte själv utav Ridetech även rattnavet. Motstånd följde med. Nu kör jag själv Bmw och motståndet ligger på 2 ohm. Bör vara samma till Volvos airbag.

Hur du går till väga:

Koppla loss batteriet, vänta c:a 15-20 minuter innan du skruvar av airbagen.
Montera den nya ratten och motstånd innan du startar den, så du slipper felkod.
Senast redigerat av Clintan66 (8 augusti 2012)

Inte farten som dödar. Det är stoppen

3 386 Inlägg
8 augusti 2012
Clintan66 skrev:
kewwac :

Kör själv med Mocca ratt och för airbag lampans skull, så kan du montera ett motstånd, så fungerar det som det ska. Lampan tänds när du slår på tändningen och släcks efter någon sekund och det är okej i besiktningen.
Köpte själv utav Ridetech även rattnavet. Motstånd följde med. Nu kör jag själv Bmw och motståndet ligger på 2 ohm. Bör vara samma till Volvos airbag.

Hur du går till väga:

Har du besiktat bilen än ?

2 011 Inlägg
8 augusti 2012
Low skrev:
Clintan66 skrev:
kewwac :

Hur du går till väga:

Själv klart smile. 4 gånger hittills och inga klagomål. Lampan får inte lysa det är det ända. Precis samma sak som att koppla loss passagerar airbagen som också är lagligt och helt okej.
Senast redigerat av Clintan66 (8 augusti 2012)

3 386 Inlägg
8 augusti 2012
Clintan66 skrev:
Low skrev:
Clintan66 skrev:
kewwac :

Hur du går till väga:

Själv klart smile. 4 gånger hittills och inga klagomål. Lampan får inte lysa det är det ända. Precis samma sak som att koppla loss passagerar airbagen som också är lagligt och helt okej.

Lustigt, var inne och frågade och dom var tvärsäkra att dom inte släpper igenom om bilen har haft en airbag från fabrik. Din bil är inte någon hobby fordon eller vad man kallar det? smile

2 011 Inlägg
8 augusti 2012
Måste vara en sur en du pratat med. Inga problem varken i Landskrona eller Malmö. Jag vill inte ha airbag på varken förar eller passagerar sidan. Passagerar sidan är mest för barnen ska kunna sitta fram också. Det ända är att lampan ska tändas när du vrider på tändningen och släckas efter någon sekund.

3 386 Inlägg
8 augusti 2012
Clintan66 skrev:
Måste vara en sur en du pratat med. Inga problem varken i Landskrona eller Malmö. Jag vill inte ha airbag på varken förar eller passagerar sidan. Passagerar sidan är mest för barnen ska kunna sitta fram också. Det ända är att lampan ska tändas när du vrider på tändningen och släckas efter någon sekund.

Han var hur trevlig som helst, Han sa till och med att airbag efter så många år kanske inte gör någon nytta vid krock. Blir nog en ratt byte nån dag. Bara spara det gamla smile

2 011 Inlägg
8 augusti 2012
Low skrev:
Clintan66 skrev:

Han var hur trevlig som helst, Han sa till och med att airbag efter så många år kanske inte gör någon nytta vid krock. Blir nog en ratt byte nån dag. Bara spara det gamla smile

Okej smile

27 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
tack för alla tips och svar!smile

Sök