4452
Sök

Saab 9-5 -99 dumpventil

68 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#1
Tjena, precis som rubriken lyder, vad ska man ha för dumpventil på en saab 9-5 ?
Då jag inte är så jävla duktig på sådant med dumpventiler så undrar jag om återcirkulerande hybrid dump,
Jag har hört att man ska ha en återcirkulerande dump på bilar med LMM, men hybrid, kan man ha en sån på en vanlig bensin motor ?
Om inte så ska man ha en vanlig återcirkulerande dump bara ?


4 767 Inlägg
8 augusti 2012
#2
Här är en bra tråd som behandlar även din bil smile http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

klabbarpan
3 041 Inlägg
8 augusti 2012
#3
Det är riktigt att du skall ha en återcirkulerande. Bosch original funkat mycket bra till din bil. Satsa hellre på ett öppet filter om du vill ha dumpljud. Huruvida en hybriddump fungerar och sånt låter jag vara osagt. Alldrig använt en själv.

Så kör du på originalet smile


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
8 augusti 2012
#4
Vad är det för fel på originalet ?

För det enda du ska byta till är återcirkulerande, öppen är helt fel och hybrid är halvt fel men fortfarande fel.

En forge återcirkulerande kan ju vara något om nu inte originaldumpen håller tätt...


För mer ljud är sportinsatsfilter och dieselsnorkel betydligt bättre wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

68 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#5
nixon89 skrev:
Det är riktigt att du skall ha en återcirkulerande. Bosch original funkat mycket bra till din bil. Satsa hellre på ett öppet filter om du vill ha dumpljud. Huruvida en hybriddump fungerar och sånt låter jag vara osagt. Alldrig använt en själv.

Så kör du på originalet smile

Okej smile men ska man ha ett luft fiter på en saab 9-5 så måste man ha ett svamp filter, och det är så in i helvetes dyrt, får ju inte plats med ett vanligt sad


68 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#6
TBOC_Razor skrev:
Vad är det för fel på originalet ?

För det enda du ska byta till är återcirkulerande, öppen är helt fel och hybrid är halvt fel men fortfarande fel.

En forge återcirkulerande kan ju vara något om nu inte originaldumpen håller tätt...


För mer ljud är sportinsatsfilter och dieselsnorkel betydligt bättre wink

Det är inget fel på originalet, vill bara åt ljudet wink


68 Inlägg
8 augusti 2012
Trådstartare
#7
Erick skrev:
Här är en bra tråd som behandlar även din bil smile http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=80329

Okej, tack ! smile


klabbarpan
3 041 Inlägg
8 augusti 2012
#8
Nja kör med ett vanligt öppet utan olja.  Så skall det nog dumpa för dig. Såg nu att du bara hadde 150 hästaren, du lär få chippa den innan det lter någet speciellt pga lite laddtryck smile


68 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#9
nixon89 skrev:
Nja kör med ett vanligt öppet utan olja.  Så skall det nog dumpa för dig. Såg nu att du bara hadde 150 hästaren, du lär få chippa den innan det lter någet speciellt pga lite laddtryck smile

Okej smile om man ställer upp laddtrycket då ? smile


Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 augusti 2012
#10
du sätter ett öppet filter bakom kofångaren, så du byter ingen dump!


68 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#11
Funkiee skrev:
du sätter ett öppet filter bakom kofångaren, så du byter ingen dump!

Det blir luftfilter, saken är att det är så trångt, måste ju ha svampfilter


Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 augusti 2012
#12
det är inte trångt! alla gör så på sina utan svampfilter, men akta dig för vattenpölar, bygg gärna ett vattenskydd under fronten


68 Inlägg
9 augusti 2012
Trådstartare
#13
Funkiee skrev:
det är inte trångt! alla gör så på sina utan svampfilter, men akta dig för vattenpölar, bygg gärna ett vattenskydd under fronten

Okej, men hur gör man med lmm dårå ? Blir det inte trångt att sätta filtret på den ?


305 Inlägg
9 augusti 2012
#14
spara första slangen från lmm(som sen håller i luftburken, bakom häger blinkersen finns skarven).
Släng ut luftburken och sätt dit ett rör 3" och sen filtret på röret.
När du fått ut luftburken ser du at plats finns det gott om och hur enkelt det faktist är.

*Finns många diskutioner om hur bra det är med oljefilter på saab 9-5 pga lmm så sök och läs lite först så du vet vad du ger dig in på.

Öppen dump på 9-5:or är lite som att baka en kaka efter recept.
Släng 1 av 4dl mjöl upp i luft, häftig effekt men inte roligt att städa efter.

*Sen finns det vissa som tycker kaka blir god ändå men men.

Lycka till


517 Inlägg
9 augusti 2012
#15
Dirq skrev:
spara första slangen från lmm(som sen håller i luftburken, bakom häger blinkersen finns skarven).
Släng ut luftburken och sätt dit ett rör 3" och sen filtret på röret.
När du fått ut luftburken ser du at plats finns det gott om och hur enkelt det faktist är.

*Finns många diskutioner om hur bra det är med oljefilter på saab 9-5 pga lmm så sök och läs lite först så du vet vad du ger dig in på.

Öppen dump på 9-5:or är lite som att baka en kaka efter recept.
Släng 1 av 4dl mjöl upp i luft, häftig effekt men inte roligt att städa efter.

*Sen finns det vissa som tycker kaka blir god ändå men men.

Lycka till

Underbar jämförelse lol


Saab älskare!
4 597 Inlägg
9 augusti 2012
#16
perfekt beskrivelse, och en underbar jämförelse!!, samt att kakan bli bränd för du har fel gradantal på ugnen, dvs du släpper ut luft ur systemet i motorn wink



Sök