3906
Sök

Spacers

15 Inlägg
11 augusti 2012
Trådstartare
Hej!
Ska montera på fälgar inom någon vecka och för fälgarna ska passa behöver jag 10-15mm spacers tänkte köpa biltema spacers men då har jag funderat på att navet på på bilen kommer försvinna, hur gör man då?

Sen behöver jag också nya navringar och hålet i fälgen verkar vara 83,1 (mätt med måttband) som ska ner till 65,1 men några såna hittar jag inte.

979 Inlägg
11 augusti 2012
robinlundgren skrev:
Hej!
Ska montera på fälgar inom någon vecka och för fälgarna ska passa behöver jag 10-15mm spacers tänkte köpa biltema spacers men då har jag funderat på att navet på på bilen kommer försvinna, hur gör man då?

Sen behöver jag också nya navringar och hålet i fälgen verkar vara 83,1 (mätt med måttband) som ska ner till 65,1 men några såna hittar jag inte.

Vad du gör nu är att du släpper alla funderingar kring biltemas spacers och så gör du rätt från början istället för att "göra om, gör rätt". Biltemas spacers har inte nån centreringsring på sina spacers vilket oxå gör att fälgarna endast stöds upp utav bultarna och på så vis bir det väldigt stora påfrestningar på hjulbultarna, i vissa fall kan det även bli obalans i fälgen och vibrationer uppkommer när du kör. ska du ha 10-15 mm spacers så går du in på mantonracing.se och kollar på hans hålborrade spacer plattor, glöm inte att även köpa längre hjulbultar. ultarna kostar 18:- st. Du kan även köpa spacers som är "bolt on" som du skruvar fast i navet som har bultar åt vardera håll, dock finns dom endast i minst 20mm storlek vilket kanske då blir för mycket. och ja, manton är dyrare än biltema, men oxå billigare än dom flesta företag som säljer spacers. Gör du detta rätt från början så slipper du andra onödiga kostnader. / Emil

Hpc

1 915 Inlägg
11 augusti 2012
Vad är det för ET på fälgarna ?

nu har du 18 ? (antar du ska ha dom på din Xantia ?)
Har nya fälgarna tex ET43, så behöver du ha 25mm spacers för att de ska hamna lika långt ut/in i hjulhuset som original.
www.manton.se har det du behöver.
Eller leta begagnat, Volvo bult on 25mm borde passa, har samma mått på hjulnav iaf.
Går o hitta beg ibland för runt 1000kr, eller 1900kr för nya.

Centreringsring/övergång till fälgarna finns på närmaste däckverkstad.

De spacers du pratar om rekommenderar jag inte.
Blir mkt belastning på hjulbultarna och fälgen centreras inte på navet.
I värsta fall kan du tappa fälgen och det är inte kul på motorvägen!

Bättre köpa riktiga spacers och tänka på säkerheten!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

8 885 Inlägg
11 augusti 2012
Låser och ber trådskaparen återkomma med en informativt och beskrivande rubrik.
Den här informationen ges även när man startar en ny tråd så man kan inte missa det.
2§ När du startar en ny tråd
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök