3563
Sök

Saab 9-5 byte av turbo !

68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#21
rcy skrev:
krippeboy skrev:
okej det har gjorts 6 st upgraderingar av vhv om jag inte har helt fel för mig.. kolla att den är fräsch och slangar osv är i gott skick.

Kolla framförallt backventilerna. Mycket vanligt att dom inte funkar som dom ska. Kollas enkelt genom att helt enkelt blåsa i dom, ska bara gå att blåsa från ett håll.
Funkar dom inte så säljer Mekonomen nya för typ en hundring.

Bra att du sa smile Hade aldrig koölat dom annars tongue


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 augusti 2012
#22
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:
Okej, ne jag ska steg 1 chippa den snart, hade tänkt mig röda spridare, aero turbo, minst steg 1 och större avgassystem till att börja med smile

Räcker inte med vanligt steg 1 för 2.0t utan du ska ha en programvara anpassad för 2.0 motor med mitsu-turbo. Eller mappa bilen med det är ganska onödigt när det finns gott om programvaror för 2.0t med aerosnurra...

Med andra ord är det nästan bättre att köra med orginal turbon och bara chippa bilen ?
Men väkan man köpa bara en styrbox med det eller måste man lämna in bilen hos en firma ?

Nej du kontaktar bara maptun, nordic, speedparts eller vem du nu tänker handla av och säger att du vill ha en programvara till din 2.0t anpassad för aero-turbo så fixar dom det smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#23
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:

Räcker inte med vanligt steg 1 för 2.0t utan du ska ha en programvara anpassad för 2.0 motor med mitsu-turbo. Eller mappa bilen med det är ganska onödigt när det finns gott om programvaror för 2.0t med aerosnurra...

Med andra ord är det nästan bättre att köra med orginal turbon och bara chippa bilen ?
Men väkan man köpa bara en styrbox med det eller måste man lämna in bilen hos en firma ?

Nej du kontaktar bara maptun, nordic, speedparts eller vem du nu tänker handla av och säger att du vill ha en programvara till din 2.0t anpassad för aero-turbo så fixar dom det smile

Okej smile men hur går det dårå om jag vill chippa bilen ? Eller får jag säga till att jag vill ha ett likadant chipp fast som ger mer hk och nm ?


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
14 augusti 2012
#24
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:

Med andra ord är det nästan bättre att köra med orginal turbon och bara chippa bilen ?
Men väkan man köpa bara en styrbox med det eller måste man lämna in bilen hos en firma ?

Nej du kontaktar bara maptun, nordic, speedparts eller vem du nu tänker handla av och säger att du vill ha en programvara till din 2.0t anpassad för aero-turbo så fixar dom det smile

Okej smile men hur går det dårå om jag vill chippa bilen ? Eller får jag säga till att jag vill ha ett likadant chipp fast som ger mer hk och nm ?

Haha alltså att "chippa" bilen betyder just att byta programvaran som styr motorn.

Så det du ska göra är att "chippa" bilen med ett "chip" anpassat för aero-snurra på 2.0t-motorn.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#25
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:

Nej du kontaktar bara maptun, nordic, speedparts eller vem du nu tänker handla av och säger att du vill ha en programvara till din 2.0t anpassad för aero-turbo så fixar dom det smile

Okej smile men hur går det dårå om jag vill chippa bilen ? Eller får jag säga till att jag vill ha ett likadant chipp fast som ger mer hk och nm ?

Haha alltså att "chippa" bilen betyder just att byta programvaran som styr motorn.

Så det du ska göra är att "chippa" bilen med ett "chip" anpassat för aero-snurra på 2.0t-motorn.

Jag förstod det, men den programvaran ger ju bara ett vist anatal extra HK, om jag vill ha ett annat chip (programvara)  som ger mer HK, hur gör jag då ? En annan programvara som är för aero turbo men som ger mer HK ?


1 705 Inlägg
14 augusti 2012
#26
Jeenz skrev:
Med andra ord är det nästan bättre att köra med orginal turbon och bara chippa bilen ?
Men väkan man köpa bara en styrbox med det eller måste man lämna in bilen hos en firma ?

Maptun har sin Maptuner, BSR har sin PPC, Nordic har väl något liknande.
En liten låda som du kopplar in i OBD-uttaget, väljer "trimma" och en halvtimme senare har du nytt program i bilen.

Har själv en Maptuner laddad med några olika mjukvaror. En "originalmapp" anpassad för min hårdvara (för besiktning), en steg 3 biopower och en steg 3 biopower med lite extra.
Smidigt att kunna välja själv vilken man vill åka med. smile

Maptunern har dessutom lite extra finesser såsom felkodsläsare och prestandamätare, vet inte om dom andra har liknande men det antar jag.


1 705 Inlägg
14 augusti 2012
#27
Jeenz skrev:
Jag förstod det, men den programvaran ger ju bara ett vist anatal extra HK, om jag vill ha ett annat chip (programvara)  som ger mer HK, hur gör jag då ? En annan programvara som är för aero turbo men som ger mer HK ?

Om du köper tex en Maptuner, så har den en uppdateringsfunktion.
Du kan alltså ringa Maptun och säga att nu har jag en större turbo, nytt avgas och större spridare. Dom fixar då en programvara som matchar detta, du kopplar in din Maptuner till datorn och den kontaktar Maptun och får den nya programvaran. Sen kopplar du in Maptunern i bilen och då får bilen en ny mjukvara anpassad för din nya hårdvara.

Tror även att det går att felsöka med Maptunern, den kan alltså skapa loggar som man kan skicka till Maptun så dom kan se vad det är som krånglar.

Vet inte hur andra firmors mojänger funkar, men jag gissar att dom har liknande funktioner.


68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#28
rcy skrev:
Jeenz skrev:
Med andra ord är det nästan bättre att köra med orginal turbon och bara chippa bilen ?
Men väkan man köpa bara en styrbox med det eller måste man lämna in bilen hos en firma ?

Maptun har sin Maptuner, BSR har sin PPC, Nordic har väl något liknande.
En liten låda som du kopplar in i OBD-uttaget, väljer "trimma" och en halvtimme senare har du nytt program i bilen.

Har själv en Maptuner laddad med några olika mjukvaror. En "originalmapp" anpassad för min hårdvara (för besiktning), en steg 3 biopower och en steg 3 biopower med lite extra.
Smidigt att kunna välja själv vilken man vill åka med. smile

Maptunern har dessutom lite extra finesser såsom felkodsläsare och prestandamätare, vet inte om dom andra har liknande men det antar jag.

Det låter jävligt smidigt smile men jag hade tänkt att testa steg 1 från speedparts, men den funkar inte bra med en aero turbo då eller ?


1 705 Inlägg
14 augusti 2012
#29
Jeenz skrev:
Det låter jävligt smidigt smile men jag hade tänkt att testa steg 1 från speedparts, men den funkar inte bra med en aero turbo då eller ?

Det tvivlar jag på.
Speedparts gör så vitt jag vet inga egna mjukvaror, utan dom säljer färdiga program anpassade för en viss modell.
Funkar fint så länge din bil är exakt så som den modellen antas vara, men så fort du avviker från standard (tex större turbo) så funkar det inte längre.

Alternativet är att du anpassar din bil så att den motsvarar en Aero på alla punkter och sen köper mjukvara anpassad för en Aero, men 9-5 Aero är väl 2.3 medans du har en 2.0 så det blir en hel del meck innan du åstadkommer det.


68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
#30
rcy skrev:
Jeenz skrev:
Det låter jävligt smidigt smile men jag hade tänkt att testa steg 1 från speedparts, men den funkar inte bra med en aero turbo då eller ?

Det tvivlar jag på.
Speedparts gör så vitt jag vet inga egna mjukvaror, utan dom säljer färdiga program anpassade för en viss modell.
Funkar fint så länge din bil är exakt så som den modellen antas vara, men så fort du avviker från standard (tex större turbo) så funkar det inte längre.

Alternativet är att du anpassar din bil så att den motsvarar en Aero på alla punkter och sen köper mjukvara anpassad för en Aero, men 9-5 Aero är väl 2.3 medans du har en 2.0 så det blir en hel del meck innan du åstadkommer det.

Ja, a får se hur det blir med att byta till en aero turbo så länge, kanske blir senare smile


Elektriker
718 Inlägg
15 augusti 2012
#31
Speedparts kör väl med BSR saker? Det finns då åtminstone BSR PPC trim att köpa.

Angående alla fina funktioner på Maptuner så vet jag att BSR har uppgraderats sin PPC (Kan den heta PPC 2 nu kanske?) och den ska ha åtminstone felsökningsfunktionen. Sen vad den mer har vette fasen. Själv har jag bara gamla PPC så är bara av lr på med trimmet som gäller för mig t.ex=)

Men då Speedparts inte gör egna program så skulle jag personligen hellre välja en av firmorna som själv kan ge dig en rätt app för Aero turbo m.m. smile Hade det vare standard saker hade de vare mer skit samma. Och jag rekomenderar verkligen att du kör Mitsu aggen (Aero) istället för Garret (ditt org) så Garret aggen verkar ha en förutbestämd livslängd på alldeles för kort,dom håller sämre helt enkelt smile

Som att kasta vatten i sjön.

1 705 Inlägg
15 augusti 2012
#32
Håller med föregående talare, TD04'an är i en helt annan klass än Garret-aggen.
Upp till typ 300 häst är TD04'an i princip skottsäker.

GT17 har ju smeknamnet "pappersturbon" i Saab-kretsar, finns en anledning till det. smile


16 Inlägg
16 augusti 2012
#33
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:

Ska byta allt wink dock läcker den kylarvatten, från någon dosa där 2 slangr går in i torpedplåten, mistänker art det är in i värmepaketet ?

Låter som antingen slangskarvarna eller värmepaketet ja..

Ja jag kollade lite, det är nog inte klammorna, det ser ut som det kommer ur tätningen i dosan sad

Vanligt fel på 9-5. Dosan är ett elektroniskt styrt spjäll som styrs av kliman och släpper in varm kylvätska in i värmepaktet inne i bilen när kliman kräver det. Vanligt att dessa läcker. Inte så farligt dyr och fullt möjlig att byta själv. Lite bökig arbetsposition bara. tongue

Finns på Speedparts till humant pris vill jag minnas. Det finns en hel del skrivet om denna på Saab Turbo Club:s forum

679 Inlägg
16 augusti 2012
#34
rcy skrev:
krippeboy skrev:
okej det har gjorts 6 st upgraderingar av vhv om jag inte har helt fel för mig.. kolla att den är fräsch och slangar osv är i gott skick.

Kolla framförallt backventilerna. Mycket vanligt att dom inte funkar som dom ska. Kollas enkelt genom att helt enkelt blåsa i dom, ska bara gå att blåsa från ett håll.
Funkar dom inte så säljer Mekonomen nya för typ en hundring.

Har du någon bild på backventilerna? har bara kollat hastigt vid vevhusventen, ska testa blåsa i mina o se ifall det strular.


82 Inlägg
16 augusti 2012
#35
backventilerna sitter under lmm på 95, du kan följa slangen märkt R på magnetventilen
då kommer du hitta backventilerna. sitter väll 2 st har jag för mig. finns även ett skumgummihölje
över slangarna.

mvh



Sök