3713
Sök

Saab 9-5 byte av turbo !

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Tjena, precis som rubriken lyder, jag ska byta turbo i min saab 9-5 2.0t -99 ,
Jag ska köpa en saab 9-5 Aero turbo och sätta dit, passar aero turbon rakt av eller måste jag byta något eller modda något för att den ska passa ?
Blir laddtrycket högre med en aero turbo ?

82 Inlägg
13 augusti 2012
Tjena jeenz! en aeroturbo passar rakt på bara skruva av den gamla och på med den nya.
du behöver dock byta olje/vattenrör till den finns att köpa på speedparts för 1090:-

gjorde detta i förrgår på min egen smile

nej bilen kommer inte ladda mer med den nya turbon. detta får man ordna med ett chip.
turbon kommer att hålla längre än org garret (beroende på körstil) se även över vevhusvent och
byt olja och filter efter ngn mil. så du får ren och fin olja till den nya turbon.

mvh

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
krippeboy skrev:
Tjena jeenz! en aeroturbo passar rakt på bara skruva av den gamla och på med den nya.
du behöver dock byta olje/vattenrör till den finns att köpa på speedparts för 1090:-

nej bilen kommer inte ladda mer med den nya turbon. detta får man ordna med ett chip.
turbon kommer att hålla längre än org garret (beroende på körstil) se även över vevhusvent och
byt olja och filter efter ngn mil. så du får ren och fin olja till den nya turbon.

mvh

Okej, tack så mycket ! smile blir det någon ökad effekt av att bara byta till en aero turbo ? smile

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
13 augusti 2012
Jeenz skrev:
krippeboy skrev:

mvh

Okej, tack så mycket ! smile blir det någon ökad effekt av att bara byta till en aero turbo ? smile

Nej, snarare lägre effekt då den inte kommer fungera som den ska utan ny programvara.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
Jeenz skrev:
krippeboy skrev:

mvh

Är det den här satsen ? smile
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … 92160.html

6 170 Inlägg
13 augusti 2012
Jepp, den är det.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

82 Inlägg
13 augusti 2012
ingen fara smile nej man får ingen ökad effekt av att endast byta till aeroturbon. du måste programera om databoxen
för att få ngn effektökning.. jag bytade min då min turbo packa ihop helt. och aeroturbon som sagt håller bättre.
ska programera om min box inom det närmaste då jag köpt ett eget interface smile

som jag sa tidigare så kolla om du har den senaste uppgraderingen av din vevhusventilation.. kostar 600 på bilpartner. bytte min själv på ca en timme utan att hissa bilen.

mvh

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
krippeboy skrev:
ingen fara smile nej man får ingen ökad effekt av att endast byta till aeroturbon. du måste programera om databoxen
för att få ngn effektökning.. jag bytade min då min turbo packa ihop helt. och aeroturbon som sagt håller bättre.
ska programera om min box inom det närmaste då jag köpt ett eget interface smile

som jag sa tidigare så kolla om du har den senaste uppgraderingen av din vevhusventilation.. kostar 600 på bilpartner. bytte min själv på ca en timme utan att hissa bilen.

mvh

Okej, ja när jag köpte bilen så satt det en uppgradering av vevhusventilation, men att ompragramera så mene du chippa då ? Eller mappa ?
smile

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Jepp, den är det.

Tack smile

6 170 Inlägg
13 augusti 2012
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jepp, den är det.

Tack smile

Glöm nu bara inte att du ska ju ha en vanlig monteringssats också med packningar, o-ringar, nya pinnbultar kanske osv så allting blir fräscht sen..

EDIT: Och ny olja + filter samt ny kylarvätska. Låter kanske tjatig men ja ja haha tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (13 augusti 2012)

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
En annan grej, jag har ingen original laddtrycks mätare i instrumenten på bilen, ska det inte vara det eller ?
(saaben kag har nu är min första saab wink

6 170 Inlägg
13 augusti 2012
Jeenz skrev:
En annan grej, jag har ingen original laddtrycks mätare i instrumenten på bilen, ska det inte vara det eller ?
(saaben kag har nu är min första saab wink

Lätttryckare har ingen laddtrycksmätare.

Men det har inte fulltryckarna heller för den delen wink

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jepp, den är det.

Tack smile

Glöm nu bara inte att du ska ju ha en vanlig monteringssats också med packningar, o-ringar, nya pinnbultar kanske osv så allting blir fräscht sen..

EDIT: Och ny olja + filter samt ny kylarvätska. Låter kanske tjatig men ja ja haha tongue

Ska byta allt wink dock läcker den kylarvatten, från någon dosa där 2 slangr går in i torpedplåten, mistänker art det är in i värmepaketet ?

6 170 Inlägg
13 augusti 2012
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:

Tack smile

Ska byta allt wink dock läcker den kylarvatten, från någon dosa där 2 slangr går in i torpedplåten, mistänker art det är in i värmepaketet ?

Låter som antingen slangskarvarna eller värmepaketet ja..

68 Inlägg
13 augusti 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:
TBOC_Razor skrev:

Låter som antingen slangskarvarna eller värmepaketet ja..

Ja jag kollade lite, det är nog inte klammorna, det ser ut som det kommer ur tätningen i dosan sad

82 Inlägg
13 augusti 2012
okej det har gjorts 6 st upgraderingar av vhv om jag inte har helt fel för mig.. kolla att den är fräsch och slangar osv är i gott skick.

yes ett chip efter detta så får du ut mer effekt av din motor smile

det är inget måste men som sagt annars kommer du inte märka ngn skillnad efter turbobytet smile

68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
Okej, ne jag ska steg 1 chippa den snart, hade tänkt mig röda spridare, aero turbo, minst steg 1 och större avgassystem till att börja med smile

6 170 Inlägg
14 augusti 2012
Jeenz skrev:
Okej, ne jag ska steg 1 chippa den snart, hade tänkt mig röda spridare, aero turbo, minst steg 1 och större avgassystem till att börja med smile

Räcker inte med vanligt steg 1 för 2.0t utan du ska ha en programvara anpassad för 2.0 motor med mitsu-turbo. Eller mappa bilen med det är ganska onödigt när det finns gott om programvaror för 2.0t med aerosnurra...

1 705 Inlägg
14 augusti 2012
krippeboy skrev:
okej det har gjorts 6 st upgraderingar av vhv om jag inte har helt fel för mig.. kolla att den är fräsch och slangar osv är i gott skick.

Kolla framförallt backventilerna. Mycket vanligt att dom inte funkar som dom ska. Kollas enkelt genom att helt enkelt blåsa i dom, ska bara gå att blåsa från ett håll.
Funkar dom inte så säljer Mekonomen nya för typ en hundring.

68 Inlägg
14 augusti 2012
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Jeenz skrev:

Räcker inte med vanligt steg 1 för 2.0t utan du ska ha en programvara anpassad för 2.0 motor med mitsu-turbo. Eller mappa bilen med det är ganska onödigt när det finns gott om programvaror för 2.0t med aerosnurra...

Med andra ord är det nästan bättre att köra med orginal turbon och bara chippa bilen ?
Men väkan man köpa bara en styrbox med det eller måste man lämna in bilen hos en firma ?

Sök