3983
Sök

BMW 320 M-sport -03 /Kasst lager i växellådan?

15 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Tjena

Jag har lite bekymmer med min 320i M-sport -03. Den har gått 12,000 mil.

Jag upplever ett lågt rassel när bilen är varmkörd, det finns aldrig där när den är kall och ljudet har irriterat mig ett bra tag. Det låter bara när man står utanför bilen och den går på tomgång. Trycka ner kopplingen påverkar inte ljudet.

Vilket fall så körde jag till en verkstad som lyssnade på ljudet, dom hissade upp den och lyssnade sen gav mig beskedet att dom trodde det var ett lager i växellådan som hade gått.

Roligare besked kunde man fått, men jag beslöt mig för att kontakta en mekaniker morsan känner. Åkte ut till honom och han hissade upp bilen och lyssnade noga. Han trodde inte att det kom från själva växellådan, utan precis FRAMFÖR växellådan. Men han kunde inte lokalisera exakt var det kom ifrån.

Nu är frågan, vad ska jag göra? Är det värt att göra en riktig felsökning för 800 kr hos en riktig verkstad? Jag menar, den andra mekanikern låg och lyssnade men kunde inte lokalisera exakt. Gör en riktig firma det annorlunda? Funderar på om man kanske skulle byta olja i växellådan, det kanske kan hjälpa? Isåfall vilken olja skulle ni rekommendera? Lådan är en S5D 250G.

Detta känns förjävla surt, inte haft bilen länge och så kommer detta.

Uppskattar råd och hjälp! smile Jag bifogar ett klipp där man hör hur det låter. Det är inte mitt klipp men jag har exakt samma ljud.

http://www.youtube.com/watch?v=sFhLaWMV … r_embedded

11 Inlägg
17 augusti 2012
Inte så att det är för lite olja?

1 353 Inlägg
17 augusti 2012
om det låter när bilen står stilla på tomgång kan det inte vara nånting inne i lådan som låter iallafall..

Jag skulle chansa på urtrampningslager även fast det inte påverkas utav att du trycker ner kopplingen

There's no replacement for displacement

15 Inlägg
17 augusti 2012
Trådstartare
Jag var precis ute och körde en runda och jag märkte en sak!

När man står still med bilen och sakta rullar fram i dragläge utan gas, så är det precis som ljudet blir förstärkt och slår snabbare. Det låter mycket väl vid detta läge. Jag vet inte om det är samma källa, men det konstiga är att jag inte märkte detta när motorn var kall! Ljudet blir TAK TAK TAK TAK TAK TAK och avtar såfort den får gas och vibrationerna avtar.

Detta kanske kan hjälpa er förstå vad det är som låter? Om det nu är samma ljudkälla då.

3 235 Inlägg
18 augusti 2012
Kan vara allt från tryckplatta (fjädrar i den), urtrampningslagret eller lager i lådan. Fast jag tror inte det är lådan, då dreven inte snurrar när man trampar ner kopplingen, ergo borde missljudet upphöra.

Sök