2700
Sök

Fråga angående chip, volvo 940 turbo

60 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#1
hejsan jag har en 940 turbo med b230ft som är helt original förutom v kam och 1 bar laddtryck.
min fråga är, om jag skulle chippa den nu utan att förändra nånting annat, skulle det göra nån skillnad effektmässigt?

tack på förhand //MVH Erik

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

460 Inlägg
15 augusti 2012
#2
volvo____ skrev:
hejsan jag har en 940 turbo med b230ft som är helt original förutom v kam och 1 bar laddtryck.
min fråga är, om jag skulle chippa den nu utan att förändra nånting annat, skulle det göra nån skillnad effektmässigt?

tack på förhand //MVH Erik

Svaret på frågan är Nej. Men du sparar motorn om du chippar den, 1bar utan chip är riskabelt smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

2 452 Inlägg
15 augusti 2012
#3
1 bar då måste den ju spika om inget är gjort på bilen...

döden kommer tillbaka

60 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#4
GasGlad1337 skrev:
volvo____ skrev:
hejsan jag har en 940 turbo med b230ft som är helt original förutom v kam och 1 bar laddtryck.
min fråga är, om jag skulle chippa den nu utan att förändra nånting annat, skulle det göra nån skillnad effektmässigt?

tack på förhand //MVH Erik

Svaret på frågan är Nej. Men du sparar motorn om du chippar den, 1bar utan chip är riskabelt smile

okej tack för svaret, jo jag har hört att de inte är så bra men jag tar det med en nypa salt wink har egna erfarenheter av att det håller lika bra utan chip wink

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

60 Inlägg
15 augusti 2012
Trådstartare
#5
turbodeath skrev:
1 bar då måste den ju spika om inget är gjort på bilen...

det gör den inte och jag kan garantera att den inte är chippad smile körde min gamla 940 på 1.1 - 1.2 bar utan chip i 3000 mil, det enda som for var några blockpackningar wink

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
15 augusti 2012
#6
volvo____ skrev:
turbodeath skrev:
1 bar då måste den ju spika om inget är gjort på bilen...

det gör den inte och jag kan garantera att den inte är chippad smile körde min gamla 940 på 1.1 - 1.2 bar utan chip i 3000 mil, det enda som for var några blockpackningar wink

Hur lyckas du skjuta dom på så lågt ladd, måste spikat tongue Men ett chip optimerar bränslekurvan mer än original så du vinner effekt på det...

...........Team T-Röd Racing.............

2 452 Inlägg
15 augusti 2012
#7
det undrar jag med....måste spikat...nånting eller så har du bara haft tur...

döden kommer tillbaka

60 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
#8
StlpMK skrev:
volvo____ skrev:
turbodeath skrev:
1 bar då måste den ju spika om inget är gjort på bilen...

det gör den inte och jag kan garantera att den inte är chippad smile körde min gamla 940 på 1.1 - 1.2 bar utan chip i 3000 mil, det enda som for var några blockpackningar wink

Hur lyckas du skjuta dom på så lågt ladd, måste spikat tongue Men ett chip optimerar bränslekurvan mer än original så du vinner effekt på det...

skjuta blockpackningar är det lättaste som finns wink du säger att man vinner effekt på att chippa, hur mycket handlar det om tror du? är det stor skillnad?

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)

unibet
16 augusti 2012
#9
Skaffa en vettig packning så håller de ! wink

Team T-Röd Racing
507 Inlägg
16 augusti 2012
#10
volvo____ skrev:
StlpMK skrev:
volvo____ skrev:

det gör den inte och jag kan garantera att den inte är chippad smile körde min gamla 940 på 1.1 - 1.2 bar utan chip i 3000 mil, det enda som for var några blockpackningar wink

Hur lyckas du skjuta dom på så lågt ladd, måste spikat tongue Men ett chip optimerar bränslekurvan mer än original så du vinner effekt på det...

skjuta blockpackningar är det lättaste som finns wink du säger att man vinner effekt på att chippa, hur mycket handlar det om tror du? är det stor skillnad?

Då montera du fel isf wink kan nog va ett par hästar dock svårt å säga exakt

...........Team T-Röd Racing.............

149 Inlägg
16 augusti 2012
#11
Jag måste hålla med, jag har också laddat över 1 bar utan chip, de kanske inte är de bästa men jag har klarat mej iallafall (kanske bara haft tur) smile

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 augusti 2012
#12
volvo____ skrev:
StlpMK skrev:
volvo____ skrev:

det gör den inte och jag kan garantera att den inte är chippad smile körde min gamla 940 på 1.1 - 1.2 bar utan chip i 3000 mil, det enda som for var några blockpackningar wink

Hur lyckas du skjuta dom på så lågt ladd, måste spikat tongue Men ett chip optimerar bränslekurvan mer än original så du vinner effekt på det...

skjuta blockpackningar är det lättaste som finns wink du säger att man vinner effekt på att chippa, hur mycket handlar det om tror du? är det stor skillnad?

skjuter du blockpackingar med 1 bar och orginalturbo är du verkligen ute å cyklar..

Jag körde med org packing å 374 häst å 520 nm samt 1.8 bars laddtryck som max i alla fall 400 mil utan å blåsa en ända packning.....


60 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#13
Xuri skrev:
volvo____ skrev:
StlpMK skrev:

Hur lyckas du skjuta dom på så lågt ladd, måste spikat tongue Men ett chip optimerar bränslekurvan mer än original så du vinner effekt på det...

skjuta blockpackningar är det lättaste som finns wink du säger att man vinner effekt på att chippa, hur mycket handlar det om tror du? är det stor skillnad?

skjuter du blockpackingar med 1 bar och orginalturbo är du verkligen ute å cyklar..

Jag körde med org packing å 374 häst å 520 nm samt 1.8 bars laddtryck som max i alla fall 400 mil utan å blåsa en ända packning.....

ja blockpackningen for då 2ggr, behöver ju inte bero på laddtrycket, man skjuter ju blockpackningar även på sugmotorer

den som aldrig gör misstag kör inte nog nära gränsen! ;)


Sök