3623
Sök

Fundering ang kallstarter (främst till er med dyrare bilar)

Neerd
1 596 Inlägg
27 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hejsan! Hörde för första gången idag när en kund på jobb sa att han alltid lät sin bil bli varm från kallstart innan han körde iväg. Detta var om en amerikanare med stor motor.


Det fick mig att fundera lite.. vad är rätt sätt att starta bilen på egentligen? vet att man inte ska bränna fullgas o köra satan med en kall bil man nyss startat.. MEN hur brukar ni göra?? finns det fler som väntar tills bilen e varm?

bara nyfiken:)

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

448 Inlägg
28 augusti 2012
#2
det är bra att vänta tills bilen blir värm, allra helst med motorvärmare smile

Xzit

Likbärgare
375 Inlägg
28 augusti 2012
#3
Äldre amerikanare med förgasare och automatlåda är helt omöjliga att köra med när dem är kalla, Kan var därför han sa så!

Jag låter alltid mina bilar gå ett par minuter på tomgång innan jag kör iväg, Allra helst min gamle diesel!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.

1 926 Inlägg
28 augusti 2012
#4
Jag brukar bara stå ett typ 20 sek, sen kör jag iväg försiktigt..

2 763 Inlägg
28 augusti 2012
#5
På vintern kör jag med motorvärmare, sedan belastar jag inte motorn allt för mycket när den är kall, dvs att jag varvar ganska lugnt så att turbon inte jobbar på för fullt. När man kört den en stund och den är genomvarm, då kan jag köra motorn ordentligt smile

Volvo - For Life

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
28 augusti 2012
#6
I handboken till min Skoda (1.6l bensinare) så står det att man ska låta motorn komma upp i arbetstemperatur så snabbt som möjligt, utan att för den delen varva ur växel efter växel.

Så jag brukar skrapa först, starta motorn sedan och köra iväg. har tyvärr inte möjlighet till motorvärmare där jag bor, annars hade jag använt det istället.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
28 augusti 2012
#7
motorn mår ju bättre o köras upp i temp än o stå länge på tomgång o komma upp i temp


Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
28 augusti 2012
#8
ja, min turbodiesel brukar stå i en uppvärmd verkstad under vinter, ( dock använder jag den som pendlarbil..), och då är det inga problem att stå på gasen direkt..

en dag i vinter blev verkstan upptagen av en annan fordon och min bil fick stå ute.., jag satte motorvärmare på en timer några timmar innan jag skulle iväg på morgonen, , och det var förstås extra kallt just den natten.., hoppade in i bilen på morgonen, den startade utan problem, MEN att få in en växel..., fick använda 2 händer och ta i rejält för att få in någon växel.. ( manuell låda)

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

731 Inlägg
28 augusti 2012
#9
Man ska absolut inte stå med bilen på tomgång för att få upp temperatur. Du vill ha snurr på oljan och på tomgång blir den inte varm snabbare än att du kör den lugnt. Dvs onödigt slitage att låta den stå på tomgång eftersom oljan kommer inte att öka i temp speciellt fort.

Det tar betydligt längre tid för olja att nå arbetstemp än kylarvattnet. Folk med oljetemps mätare vet vad jag pratar dom.

Jag har blivit lärd i skola och även läst på andra ställen att man inte ska köra bilen på tomgång när den är kall.


Neerd
1 596 Inlägg
28 augusti 2012
Trådstartare
#10
Verkar som alla har sina olika sätt:) jag brukar göra som ngn här skrev tidigare att jag låter dn stå 20 sek sen kör lugnt..

Och ja han som snacka om sin bil nämnde något om förgasare så kan va så:) kul att höra hur ni gör iaf:) fler som har andra sätt???

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

1 412 Inlägg
28 augusti 2012
#11
Jag har väl inga riktigt dyra bilar, men:

Mina gamla som jag är rädd om brukar få stå på tomgång 5-10 minuter innan jag kör iväg.
Lite förhöjd tomgång skjutsar runt oljan bra och den blir varm rätt fort utan nämnvärd belastning.

Dom gångerna jag tvingas hasa runt i någon modern babydaddabil (typ bmw:n) så kör jag bara iväg direkt.

3 386 Inlägg
28 augusti 2012
#12
Kör direkt , dock inte höga varv. Stå 5-10 min är ju inte direkt klokt?


7 275 Inlägg
28 augusti 2012
#13
Kör iväg direkt så oljan får upp sin temperatur och börjar fungera som tänkt. Onödigt slitage att låta den stå och brumma med kall olja.
Senast redigerat av Brains (28 augusti 2012)


1 412 Inlägg
28 augusti 2012
#14
Nja, jag går nog efter vad jag upplevt med dom gamla 50-60 talsmotorerna med lågt placerat öppet oljetråg snarare än vad andra tycker är klokt.

Kylargardinen uppe och på ca 1000rpm "tomgång" gör att tempen kommer upp snabbare än vid landsvägskörning.
Senast redigerat av OpelP1 (28 augusti 2012)

Lastbilschaufför
257 Inlägg
28 augusti 2012
#15
Verkar inte vara allt för många som tänker på det andra än bara motorn som ska bli varmt?

Växellådan är minst lika viktig att den kommer upp i temperatur med för det inte ska bli onödigt slitage och den blir ju inte varm när bilen står helt stilla på tomgång wink

Jag ser till att allt som ska vara varmt, blir varmt innan jag parkerar även om jag måste köra lite omvägar för att få det så!

Mina grannar skulle nog inte uppskatta om jag står ca 2-3 min på tomgång varje morgon och skrapar rutorna på vintern (Ifrån Sportkattarna är det 3Tum med en dämpare) så jag kommer skrapa och sen startar och kör iväg direkt smile

Mvh Danne
Senast redigerat av Danne_nkpg (28 augusti 2012)

Four Rings To Rule Them All

886 Inlägg
28 augusti 2012
#16
In i bilen, på med bälte, trampa ner kopplingen, foten på bromsen, i med rätt växel, vrid om nyckeln, kör(kör i princip alltid lugnt så tänker inte på att köra lugnare i början).

Hade jag haft en finare bil dock, hade jag nog satsat på motorvärmare, speciellt på vintern.
Senast redigerat av Wicca (28 augusti 2012)

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Offroad Racing
3 122 Inlägg
28 augusti 2012
#17
Jag hoppar in o vrider på nyckeln så den börjar glöda, under tiden tar jag på mig bältet. Sen är det lagom för start. Låter den stå en halvminut eller nåt så den får jobba runt olja ordentligt överallt o sen börjar jag böka mig ut från parkeringen o smyger iväg. Gasar försiktigt innan den blivit varm då chevas dieselmotorer är känsliga för att bli belastade innan dom är genomvarma. Har den stått på vintern utan värmare så startar jag först o skrapar rutor sen. Ska dock sätta i dieselvärmare som får värma upp den innan start, är ju dock på vintern viktigt med försiktg körning i början ändå eftersom både växellåda och bakaxel är kalla.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

264 Inlägg
28 augusti 2012
#18
Låter m5an stå i typ 30 sekunder så den går ner ifrån sitt kallstarts läge med tomgång på 1100 rpm. sen kör man lugnt o sansat som vanligt tills man nått oljetemp på iallafall 70-75 grader. 540n kör jag nästan direkt iväg med lugnt o fint. På vintrarna brukar jag faktiskt starta bilarna först och skrapa rutorna sen, därefter smyga iväg ^^


1 679 Inlägg
28 augusti 2012
#19
Jag kör med motorvärmare först, startar bilen låter den stå kanske 2min på tomgång innan jag kör iväg försiktigt smile



Sök