3461
Sök

Bmw 530ia -02 bygger tryck i kylarsystem

9 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#1
Hejsan nyligen köpt en bmw 530ia -02 e39 men så verkar det som jag stött på problem kylaren bygger tryck och går ibland i kok polaren påstår att toppen har gått men den går jämt på tomgång osv osv gick felfritt första 20-30 milen i min ägo lugnt körd ! bilen har rullat strax över 20000mil

9 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#2
min bästa idee jag kan komma på är att komtesta alla cylindrar right ?

Trucker
1 220 Inlägg
31 augusti 2012
#3
skulle tro att de är topppackningen som ha gått

Vissa är bara bättre än andra!

9 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#4
har hört andra teorier som vattenpump etc men vet inte men dock kan man ju kolla kylarvattnet för det borde vara oljeblandat om nu topplockspackningen är gången ? smile

297 Inlägg
31 augusti 2012
#5
busaturboo12 skrev:
har hört andra teorier som vattenpump etc men vet inte men dock kan man ju kolla kylarvattnet för det borde vara oljeblandat om nu topplockspackningen är gången ? smile

har du luftat ur båda skruvarna?


9 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#6
är där 2st ? isf var är den andra ? den vid kylaren är skruvad smile

297 Inlägg
31 augusti 2012
#7
busaturboo12 skrev:
är där 2st ? isf var är den andra ? den vid kylaren är skruvad smile

på min 523- 99 e39 hade jag det. En på kylaren och en längre till höger. (mot förarsidan)


9 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
#8
oki ska kolla upp det annars får man väll felsöka på annat sätt funderar på att investera en kompmätare från biltema för att  se om någon cylinder läcker smile

766 Inlägg
31 augusti 2012
#9
busaturboo12 skrev:
oki ska kolla upp det annars får man väll felsöka på annat sätt funderar på att investera en kompmätare från biltema för att  se om någon cylinder läcker smile

syns tyvärr sällan på komptest då det är så lite det behöver läcka för att det ska bli tryck i systemet

583 Inlägg
2 september 2012
#10
Ifall du har en spricka i toppen/ brusten topplockspackning och du misstänker att kompressionen slinker in i kylkanalerna och det är där trycket kommer ifrån så är det endast att se ifall du förlorar kylarvatten. Ifall kompression slinker in i kylkanalerna kommer kylvatten att åka in i cylindern.

Ifall du inte tappar något vatten så är kylsystemet slutet.

Bmw har jag för mig kör på väldigt högt tryck i deras kylarsystem då de kör på väldigt hög kylartemperatur. Ett kylarsystem fungerar endast när det är trycksatt och det kan upplevas som "stenhårda slangar".

Då du påstår att den kokar. När korkar den?
(Tolkar detta ifrån "kylaren bygger tryck och går ibland i kok")

Kokar den när du kör vanligt på landsväg?
- Kolla att termostaten fungerar som den skall.
- Se så att kylvattenspumpen fungerar som den skall.

Kokar den endast när du står still länge?
- Se så att kylfläkten startar

Even with cruise control.. you still have to steer.

376 Inlägg
2 september 2012
#11
Som tidigare. Bmw:s kylsystem är trycksatta för att kunna använda en högre driftstemperatur, Högra tryck desto högre temperatur kan du ha innan det kokar. Står även i instruktionsboken om du kollar. Du får absolut inte skruva av locket då bilen är varm, Då tappar systemet trycket och syre tillsätts då du lättar på locket och kokpunkten på vätskan minskar och bilen kokar. Så vitt jag kommer ihåg så har termostaten en öppningstemperatur på 108grader. Kokar bilen skulle jag tippa på vattenpump eller viskokoppling.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

583 Inlägg
2 september 2012
#12
Jorsten skrev:
Som tidigare. Bmw:s kylsystem är trycksatta för att kunna använda en högre driftstemperatur, Högra tryck desto högre temperatur kan du ha innan det kokar. Står även i instruktionsboken om du kollar. Du får absolut inte skruva av locket då bilen är varm, Då tappar systemet trycket och syre tillsätts då du lättar på locket och kokpunkten på vätskan minskar och bilen kokar. Så vitt jag kommer ihåg så har termostaten en öppningstemperatur på 108grader. Kokar bilen skulle jag tippa på vattenpump eller viskokoppling.

Tackar för denna adderingen, missade att skriva att man aldrig bör öppna kylarlocket efter bilen vart körd. Man skall aldrig underskatta människors okunskap.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

376 Inlägg
2 september 2012
#13
ajonasson skrev:
Jorsten skrev:
Som tidigare. Bmw:s kylsystem är trycksatta för att kunna använda en högre driftstemperatur, Högra tryck desto högre temperatur kan du ha innan det kokar. Står även i instruktionsboken om du kollar. Du får absolut inte skruva av locket då bilen är varm, Då tappar systemet trycket och syre tillsätts då du lättar på locket och kokpunkten på vätskan minskar och bilen kokar. Så vitt jag kommer ihåg så har termostaten en öppningstemperatur på 108grader. Kokar bilen skulle jag tippa på vattenpump eller viskokoppling.

Tackar för denna adderingen, missade att skriva att man aldrig bör öppna kylarlocket efter bilen vart körd. Man skall aldrig underskatta människors okunskap.

Mvh
Anders

Har liksom "been there, done that" tongue

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

9 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#14
Uptäckte idag ingen olja i vattnet eller liknande tongue kylarslangen till höger om kylaren med plasthöljet sprutar det vatten ur !! kanske bara blivit ett hål på kylaren då ovanstående säger att det ska vara tryck i den smile

9 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
#15
sprutar altså under plasthöljet under skyddsplasten för fläkten !!


Sök