3 september 2012
Trådstartare
Hej!
Har införskaffat mig en V70 -99 som det står VolvoGuard på. Sitter en tuta på torpedväggen som larmet går till.
Läste i manualen/pappren dom olika triggerpunkterna som alarmet reagerar på. Det är inte utrustat med rörelsedetektorer.
Har försökt flera olika sätt att trigga igång alarmet. Har lämnat en ruta nere, larmat, väntat ca 30sek så blockerat låslåge slagit i, sedan har jag:
- Ruskat bilen åt alla håll
- Slagit på rutorna
- Ryckt i motorhuven
- Låst upp inifrån
- Låst upp med nyckel utifrån
- Startat bilen
Inget triggar alarmet, inget ljud, inget som blinkar. BLL funkar dock som det ska, efter att BLL slagit i tar man sig inte ut ur bilen.
Min första tanke var ju att alarmet inte funkar, nånting är knäppt.
Tills alldeles nyss, sitter på jobbet, börjar höra något som tutar, reagerar inte mer än så, lyssnar efter igen, tittar ut, då är det ju MIN bil som blinkar och tjuter?
Rusar ut och kollar dörrar osv, allt är ordentligt stängt och ser inga problem med bilen. Tutandet upphör efter en stund men fortsätter blinka. Jag larmar av, och larmar på. Och hittils har det varit tyst i ca 30min iaf.
Kan inte komma på vad som kan ha triggat alarmet nu när jag själv inte kunnat trigga igång det?
Går det att lita på larmet som det är nu? Någon som känner igen detta? Är det något jag inte vet om?
Edit:
Har nu provat lite mer. Larmet larmar när jag låser upp med nyckel och öppnar dörren. Och mycket riktigt glappar dörr VB. Stänger man den inte riktigt (får ta i bara en liten aning mer än normalt) så larmar inte bilen korrekt.
Får dock bara till larmet när man låser upp nyckeln. Inte om jag skakar bilen eller rycker i dörrar, motorhuv osv, men kanske inte har någon sådan funktion? Blir iaf att fixa microbrytaren i dörr VB. Den verkar vara största boven nu.
Mvh
Mogge
Senast redigerat av morgan_aman (3 september 2012)