2678
Sök

Klonkade missljud i bakvagn, BMW e36

3 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Körde hem efter kvällens busande och upptäckte ett ordentligt klonkade missljud i bakvagnen. Bilen är en BMW 320i - 95. Missljudet kan framkallas då jag:

*Växlar och släpper upp kopplingen
*Slirar på kopplingen vid start och snabbt trycker ner kopplingen
*Kör med växeln i och tvärgasar
*Lät en gång då jag LA UR växeln på stillastående och avstängd bil

Däremot låter det inget om jag växlar väääldigt mjukt. Det låter inte heller när jag motorbromsar kraftigt eller växlar ner.

Är det någon som har någon erfarenhet av liknande problem på denna bil, eller vad som är vanligt fel? (trodde först att det kunde vara bussningarna men det är nog uteslutet pga ljud vid stillastående)

Tacksam för svar

Avstängd
63 Inlägg
2 september 2012
nosfloda skrev:
Körde hem efter kvällens busande och upptäckte ett ordentligt klonkade missljud i bakvagnen. Bilen är en BMW 320i - 95. Missljudet kan framkallas då jag:

*Växlar och släpper upp kopplingen
*Slirar på kopplingen vid start och snabbt trycker ner kopplingen
*Kör med växeln i och tvärgasar
*Lät en gång då jag LA UR växeln på stillastående och avstängd bil

Däremot låter det inget om jag växlar väääldigt mjukt. Det låter inte heller när jag motorbromsar kraftigt eller växlar ner.

Är det någon som har någon erfarenhet av liknande problem på denna bil, eller vad som är vanligt fel? (trodde först att det kunde vara bussningarna men det är nog uteslutet pga ljud vid stillastående)

Tacksam för svar

sitter motorn fast?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
379 Inlägg
2 september 2012
Det är väldigt vanligt att hela fästpunkterna till "subframen" som håller diffen släpper rakt ur golvet på E36orna.
Sitter 4 stora bultar rakt upp i golvet.

Samma sak gäller länkarmarna bak, de fästena kan oxå, efter tid missbruk, lossna helt! Pratar av egen erfarenhet. sad

Detta kan orsaka mycket underliga ljud i bakvagnen, och tittar man inte noga så ser man det inte alltid. Busnsingar kan te fräsha och fina ut. Börja med att kolla alla bussningar å sen bryt å bänd i fästpunkterna så di ser att dom sitter fast. Å de behöver inte ens vara rostigt tänk på de!

12 086 Inlägg
2 september 2012
Klonkande bakvagn på E36 och E46 är mycket vanliga och beror oftast på dåliga bussningar i vaggan eller i diffbussningarna, främst främre som även Totten påpekar.

En annan sak som kan hända på E36 är att en eller flera bultar till vaggan går av, eftersom ditt problem uppkom efter hård körning skulle jag inte alls bli förvånad om du kört av en bult. Lägg dig under och kolla, det finns 4st stora som en halv läskburk typ sitter runt diffen upp i bilen. Ha med dig en brytjärn så du kan känna på grejorna också.

3 Inlägg
2 september 2012
Trådstartare
Tänkte att det inte borde vara bussningarna eftersom jag kan framkalla ljudet då jag är stillastående (kanske har fel). Ska nog gå ut nu och bända och böja lite mer och se om det är någon bult som saknas.

3 Inlägg
3 september 2012
Trådstartare
ToTTeN skrev:
Främre diffbulten.

Tack, det var visst den big_smile. Verkar ha varit bytt några gånger eftersom både bulten och ingången i klumpen var söndergängade, men nu är det fixat!

3 585 Inlägg
3 september 2012
nosfloda skrev:
ToTTeN skrev:
Främre diffbulten.

Tack, det var visst den big_smile. Verkar ha varit bytt några gånger eftersom både bulten och ingången i klumpen var söndergängade, men nu är det fixat!

Jo man har kört av några.......... Nu kör jag med igeomgående m16 12.9 bult istället för orginal dyngan. Nu rasar resten av sakerna istället smile

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/

Sök