3194
Sök

Vibrerar efter byte av bromsbelägg

46 Inlägg
1 mars 2007
Trådstartare
#1
Precis som ämnet säger så har min Volvo 850 börjat bråka med mig. När jag bytte ok på bilen bak såg jag att bromsbeläggen var lite slitna så jag bestämde mig för att byta dem vid ett senare tillfälle vilket jag också gjorde. Efter att jag bytt bromsbelägg har bilen börjat vibrera när jag bromsar. Det är hur irriterande som helst och jag vet inte riktigt vad som kan vara felet. Det är bromsbelägg ifrån biltema som jag tog bort den här plåten som satt i bakkant på belägget för de hängde löst på alla ifall det nu kan ha någon betydelse.

Alla tips och funderingar är uppskattade.

Hellre lite och rapp än stor och slapp :þ

Administratör
2 978 Inlägg
1 mars 2007
#2
Troligen har du lyckats få fett "kopparpasta" på skivan vilket gör att när belägget träffar fetet släpper bromsverkan för att ta strax efter igen vilket orsakar ditt problem.... Kan ju va skivan som är dålig med men hände det precis efter så..... ta ner bromsarna igen och ta bensin på ett papper "eller dyl" och rengör skivorna noga och testa sen.,.....

En kopp av den svarta såsen...

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
324 Inlägg
2 mars 2007
#4
Det är inte så enkelt bara som att beläggen måste slita in sig lite. Dom kanske inte ligger helt plant mot skivan.

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 mars 2007
#5
bytte på peugeot 206 gti 03 vobblade som attan 3 dagar senare gick dom klockrent....


23 Inlägg
6 mars 2007
#6
Kolla om det fins rostkanter på skivan. Det kan vara det som är problemet.

stay real

231 Inlägg
11 mars 2007
#7
kanske är bromsskivorna som är lite snea.. värt å kolla (=

Student
232 Inlägg
11 mars 2007
#8
Det är väll troligt att de nya beläggen sliter på ett nytt ställe på skivorna där de gamla inte riktigt tog. och där kan de ju ha rostat olika mycekt så de skakar:)

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

Kettunen
11 mars 2007
#9
Man byter ju bromsskiver samtidigt som klossar!!!!!
Då slipper man sån här skit tongue

volvoraggare
4 776 Inlägg
11 mars 2007
#10
kan ju vara antinget fett eller så är bromsskivan sned

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

16 Inlägg
13 mars 2007
#11
agne skrev:
jag tog bort den här plåten som satt i bakkant på belägget för de hängde löst på alla ifall det nu kan ha någon betydelse.

Finns där av en anledning..är en "skrik" plåt, ska sitta "löst"...

747 Inlägg
13 mars 2007
#12
100% att det är skivorna som är skeva... Byt dom så funka det bra igen...

Älgahäng Räjsing Club

41 Inlägg
17 mars 2007
#13
Kettunen skrev:
Man byter ju bromsskiver samtidigt som klossar!!!!!
Då slipper man sån här skit tongue

Av vilken anledning förutom den du redan skrivit ?
Att byta skrivor varje gång man byter belägg är knappast ekonomiskt. En skiva håller BETYDLIGT längre än ett par belägg.
Men du kanske är gjord av pengar?

Kettunen
17 mars 2007
#14
NovemberRain skrev:
Kettunen skrev:
Man byter ju bromsskiver samtidigt som klossar!!!!!
Då slipper man sån här skit tongue

Av vilken anledning förutom den du redan skrivit ?
Att byta skrivor varje gång man byter belägg är knappast ekonomiskt. En skiva håller BETYDLIGT längre än ett par belägg.
Men du kanske är gjord av pengar?

Anledning. Dom kan vara mer slitna än vad man kan tro. Dom kan vara lite skeva/ Snea. mm. Alltid lite ojämna!
Men det är ju en så kalas kostad att köpa nya skivor då eller?? Tss... Det är ju fan så mkt dyrare med fälgar & styling......

41 Inlägg
17 mars 2007
#15
Kettunen skrev:
NovemberRain skrev:
Kettunen skrev:
Man byter ju bromsskiver samtidigt som klossar!!!!!
Då slipper man sån här skit tongue

Av vilken anledning förutom den du redan skrivit ?
Att byta skrivor varje gång man byter belägg är knappast ekonomiskt. En skiva håller BETYDLIGT längre än ett par belägg.
Men du kanske är gjord av pengar?

Anledning. Dom kan vara mer slitna än vad man kan tro. Dom kan vara lite skeva/ Snea. mm. Alltid lite ojämna!
Men det är ju en så kalas kostad att köpa nya skivor då eller?? Tss... Det är ju fan så mkt dyrare med fälgar & styling......

Jo självklart kan dem vara me slitna än vad man tror men du känner ju när du bromsar om dem är skeva eller inte wink
Visst styling och så kostar men du slänger ju inte pengar på nya skivor om du inte behöver ???

BMW Power
2 362 Inlägg
17 mars 2007
#16
NovemberRain skrev:
Kettunen skrev:
Man byter ju bromsskiver samtidigt som klossar!!!!!
Då slipper man sån här skit tongue

Av vilken anledning förutom den du redan skrivit ?
Att byta skrivor varje gång man byter belägg är knappast ekonomiskt. En skiva håller BETYDLIGT längre än ett par belägg.
Men du kanske är gjord av pengar?

Tycker man att det är dyrt att byta skivor och belägg 1 gång per år, så ska man inte ha bil överhuvudtaget.

BMW, bogsering med wire :/

41 Inlägg
17 mars 2007
#17
FugitivE skrev:
NovemberRain skrev:
Kettunen skrev:
Man byter ju bromsskiver samtidigt som klossar!!!!!
Då slipper man sån här skit tongue

Av vilken anledning förutom den du redan skrivit ?
Att byta skrivor varje gång man byter belägg är knappast ekonomiskt. En skiva håller BETYDLIGT längre än ett par belägg.
Men du kanske är gjord av pengar?

Tycker man att det är dyrt att byta skivor och belägg 1 gång per år, så ska man inte ha bil överhuvudtaget.

Beror ju helt på hur långt man kör på ett år wink
Jag byter belägg oftare än vad jag byter skivor. Jag kör ca 3000mil om året och jag byter inte skivor varje år pga att det inte är nått fel på skivorna. Jag byter när dem behöver bytas och inte när dem är ett år gamla! Så du byter även fast du inte behöver?

BMW Power
2 362 Inlägg
17 mars 2007
#18
NovemberRain skrev:
FugitivE skrev:
NovemberRain skrev:

Av vilken anledning förutom den du redan skrivit ?
Att byta skrivor varje gång man byter belägg är knappast ekonomiskt. En skiva håller BETYDLIGT längre än ett par belägg.
Men du kanske är gjord av pengar?

Tycker man att det är dyrt att byta skivor och belägg 1 gång per år, så ska man inte ha bil överhuvudtaget.

Beror ju helt på hur långt man kör på ett år wink
Jag byter belägg oftare än vad jag byter skivor. Jag kör ca 3000mil om året och jag byter inte skivor varje år pga att det inte är nått fel på skivorna. Jag byter när dem behöver bytas och inte när dem är ett år gamla! Så du byter även fast du inte behöver?

Tog bara en gång per år som en tumregel bara, men då behöver du ju inte ens klaga om du tillomed gör mer sällan än det wink Det är liksom inga pengar i längden, 1-2k om året (om man nu gör en gång om året)

När det gäller säkerheten så ska man inte snåla.

BMW, bogsering med wire :/

41 Inlägg
17 mars 2007
#19
FugitivE skrev:
NovemberRain skrev:
FugitivE skrev:

Tycker man att det är dyrt att byta skivor och belägg 1 gång per år, så ska man inte ha bil överhuvudtaget.

Beror ju helt på hur långt man kör på ett år wink
Jag byter belägg oftare än vad jag byter skivor. Jag kör ca 3000mil om året och jag byter inte skivor varje år pga att det inte är nått fel på skivorna. Jag byter när dem behöver bytas och inte när dem är ett år gamla! Så du byter även fast du inte behöver?

Tog bara en gång per år som en tumregel bara, men då behöver du ju inte ens klaga om du tillomed gör mer sällan än det wink Det är liksom inga pengar i längden, 1-2k om året (om man nu gör en gång om året)

När det gäller säkerheten så ska man inte snåla.

Okej, jag uppfattade det som att du böt alltid varje år oavsett hur långt du kört. Missförstånd förekommer alltid på forum smile
Nej säkerheten ska man inte snåla på det håller jag med om.

Men dåså, då var det avklarat hehe!

Hoppas trådskaparen har fått svar på sina frågor trots våra små inlägg om byte eller icke byte av bromsskivor.


Sök