2977
Sök

Volvo 16v går inte riktigt...

513 Inlägg
25 augusti 2012
#21
bluemayth skrev:
CHEEVA skrev:
bluemayth skrev:
onödigt att plana toppen kostar mindre att köpa en ny , dom  går ju sällan sönder men om du e  osäker kan du ju lika gärna köpa en ny topp för en tusing , men oftast räcker det med packningsbyte om den nu är trasig när du tagit av toppen

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass

inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg smile

vist kan man hitta en vettig topp för 500:- jag gjorde det. men normalt ligger en 16v runt 2000. en 8v därtimot.

31 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#22
jävlar va fin den blev:) nej men 740 kunde jag få för 2000 så det blir ju billigare sen är det lite mer fel med den som luftmassemätarn tror jag det är nåt med och sånt kostar ju de också... vad säjer ni, renovera toppen själv, på firma eller bara göra det lätt å switcha hela motorn?smile måste kanske ut med motorn igen annars för å lacka motorutrymmet...

31 Inlägg
25 augusti 2012
Trådstartare
#23
Melin82 skrev:
bluemayth skrev:
CHEEVA skrev:

du får gärna berätta var man hittar en NY topp för 1000kr smile

köper man en beg topp behöver den också planas om det inte är gjort då en alu topp alltid slår sig lite gran när man demonterar.

att plana kostar 200-500kr om man hittar någon som gör de svart. Annars så byt ventiltätningar och kolla styrningarna. Kolla också om den är tät med hjälp av en vakuumsug, om den inte är tät behöver du kanske slipa ventiler och fräsa säten

kan även va kassa kolvringar som är felet
testa även att byta lmm sen då den också kan va kass

inte en ny topp då men det går hitta en extremt mycket fräschare om man nu ska märka ord . ja hitta själv en topp på skroten för 500 spänn . motorn va från en 940 som kriminalvården hade haft , va näst intill nyskick . ja menar vad man själv skulle gjort om man inte är så speciellt kunnig på att slipa och fräsa hit och dit och inte har tillgång till sådanna verktyg smile

vist kan man hitta en vettig topp för 500:- jag gjorde det. men normalt ligger en 16v runt 2000. en 8v därtimot.

en 8v är inte ett alternativ jag är så  grymt taggad på en 16v!!wink

31 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#24
Har nu en annan 16v motor som funkar fin fint, men undrade är det något man måste göra/ bör tänka på när man byter motorn? måste man nollställa något eller så??smile

31 Inlägg
7 september 2012
Trådstartare
#25
Någon? neutral

513 Inlägg
8 september 2012
#26
mrkung skrev:
Har nu en annan 16v motor som funkar fin fint, men undrade är det något man måste göra/ bör tänka på när man byter motorn? måste man nollställa något eller så??smile

Beror väll på hur du menar byta över, menar du flytta allt som inte sitter fast i bilen så behöver du inte nolla något. Men jag får säga att hade det varit jag så hade jag hängt upp den nya motorn och kollat upp lite packningar osv, bytt kamrem då det är en 16v. Ännu hellre kört i en ny sotningsats så vet man att det är nytt och fräscht.

31 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#27
Packningar är fräch för han som hade den innan hade nyss bytt, kamremmen kanske jag ska byta:)
Senast redigerat av mrkung (9 september 2012)

4 150 Inlägg
9 september 2012
#28
mrkung skrev:
Packningar är fräch för han som hade den innan hade nyss bytt, kamremmen kanske jag ska byta:)

Köp kamremmen ifrån mekonomen/volvo. Min bror renoverade sin GLT men nya kolvringar osv förra sommaren och beställde kamrem ifrån skruvat.se Den höll typ 3 månader sedan så lossade "tänderna" från remmen! Så det blev ventilsallad:(

Så snåla inte med kamremmen vad du än gör:)


31 Inlägg
9 september 2012
Trådstartare
#29
okej:D


Sök