3469
Sök

Hjälp med att koppla högtalare

V O L V O
401 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Någon som vet hur man ska koppla in 6x9:or och bas i samma slutsteg?

Har ett slutsteg som bara fungerar på bryggat läge, annars helt tyst. sad
Har kopplat in bas och 2 x 6x9:or på samma utgång - alltså 3 anslutningar på en utgång på 100W.

6x9:orna är på 260Watt och basen på 800W.
Vet inte impedansen på någon av högtalarna, men borde väl vara 2 Ohm på båda?

Nu har jag tänkt köpa nytt slutsteg med 4 kanaler och ny huvudenhet. Vill ha 4-kanals pga vill koppla en högtalare på varje utgång så en utgång blir över. Är detta rätt tänkt eller räcker det med 2 kanals? hmm
Hur ska basen kopplas på slutsteget om jag skaffar 4-kanals?

Sen har jag även en inställning där man kan ställa in lågnivåns ström (100mA-1A).
Då ökar både 6x9:orna och basen, men vill bara öka basen. Hur gör jag det?
Det är hyffsat bra ljud om jag maxar lågnivåns ström och kör med basen bara, men 6x9:orna skriker hmm

ÄR HELT AMATÖR PÅ LJUD - DÄRFÖR VILL JAG HA SCHYSSTA SVAR. neutral

/Mike_87

V O L V O 7 4 0

21 761 Inlägg
15 september 2012
Är det alltså ett tvåkanals slutsteg du har nu?

Då får du helt enkelt strunta i att använda basen just nu, det är mitt råd. Visst kan man koppla både bas och högtalare på samma utgångar, men dels måste steget vara avsedd för sånt kopplingssätt (trimode kallas det) och dels behövs externt delningsfilter till basen så att den inte spelar höga frekvenser.

Jag ser ingen vits att börja bråka med såna saker, speciellt inte om man inte är en ovan bilstereoanvändare. Ha bara 6x9" högtalarna inkopplade och ställ in stegets gain på rätt sätt, vänta med basen tills du har ett annat steg. Med fyrkanals steg kan du använda både bas och 6x9", under förutsättning att steget vid bryggkoppling tål den belastning som basen har. smile

För att ge bra råd om hur du ska koppla in allting med ett fyrkanalssteg så bör du skriva vilka saker det gäller, dvs tillverkare och modellnamn.
Senast redigerat av Drönirettab (15 september 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
15 september 2012
Om ditt slutsteg fungerar i stereo utan att du har basen inkopplad så föreslår jag att du behåller det steget du har till dina 6x9" och sen köper ett monoblock till basen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

V O L V O
401 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
ExtraKim skrev:
Om ditt slutsteg fungerar i stereo utan att du har basen inkopplad så föreslår jag att du behåller det steget du har till dina 6x9" och sen köper ett monoblock till basen.

Jättebra tips! Tack! Får se hur jag gör smile

V O L V O 7 4 0

V O L V O
401 Inlägg
15 september 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Är det alltså ett tvåkanals slutsteg du har nu?

Då får du helt enkelt strunta i att använda basen just nu, det är mitt råd. Visst kan man koppla både bas och högtalare på samma utgångar, men dels måste steget vara avsedd för sånt kopplingssätt (trimode kallas det) och dels behövs externt delningsfilter till basen så att den inte spelar höga frekvenser.

Jag ser ingen vits att börja bråka med såna saker, speciellt inte om man inte är en ovan bilstereoanvändare. Ha bara 6x9" högtalarna inkopplade och ställ in stegets gain på rätt sätt, vänta med basen tills du har ett annat steg. Med fyrkanals steg kan du använda både bas och 6x9", under förutsättning att steget vid bryggkoppling tål den belastning som basen har. smile

För att ge bra råd om hur du ska koppla in allting med ett fyrkanalssteg så bör du skriva vilka saker det gäller, dvs tillverkare och modellnamn.

Jo, jag har 2-kanals slutsteg. Har hittat ett bra steg på Ljudia som har 4 kanaler och 2 x delningsfilter. Jättebra svar! Får fundera på hur jag gör.

V O L V O 7 4 0

Sök