2260
Sök

Bilverkstaden vill ha betalt utan att få igång bilen..

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
16 juni 2012
#21
race skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Du påstår själv att Motorn INTE gick varm

Klart att bilmekarna inte felsöker toppen då eftersom det egentligen inte finns en anledning till detta eftersom tid är pengar, pengar är nått som kunder ofta börjar bråka om.. right ?
Men eftersom toppen/packningen har gått så har ju motorn gått varm....... oavsett vad din tempmätare har visat så har ju motorn till 99% gått varm pga topp skadan.

Förstår du vart jag vill komma med detta ????   roll


Edit. Har du fått reda på exakt vad som är dåligt med toppen ?
Behövs den endast planas så är det inte dyrt -- 500 kr i partille.
Dummaste jag hört!! Så bara för att en kund säger att den har inte gått varm, eller jag körde aldrig med olje lampan tänd eller jag har inte kört med punkteringen så att fälgen tog skada!
Så ska mekanikern lita blint på kunden??? Ok det var isåfall något nytt jag lärde mig idag.

Mekanikern ska väl ändå göra en felsökning och tänka ett steg längre?
Sedan att kunden kan tro något om någonting och berätta det för firman är ju en helt annan femma!
bilmek är den som ska vara seriös o tänka vidare! kanske kunden har missat nåt eller inte uppfattat nåt! Bilmek SKALL göra sitt jobb! annars jag kan också öppna en verkstad för att jag kan 5 mindre saker om bilar!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 juni 2012
#22
Som sagt, får man en bil utan kylarvätska på halsen så ska man provtrycka/komptesta eller liknande det första man gör.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
16 juni 2012
#23
Om en bil kommer in på en verkstad och har gått varm, har sprucken kylare och inte startar. Inte fan sätter man dit en ny kylare utan att göra ett komp test och hoppas att den startar sen??
De är ju samma sak som att om man kör på en trottoarkant och får punktering så kränger man på ett nytt däck innan man kollar om fälgen är skadad. Helt idiotiskt, stå på dig!
Senast redigerat av marwin_of_sweden (16 juni 2012)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Darkus
16 juni 2012
#24
Jag är int nån bilmek men är det int så att man måst sätta dit kylarn först för att kunna provtrycka kylarsystemet??
Och det är då dom sett att packningen och eventuellt topp var åt helvete åxå.

Muttley
16 juni 2012
#25
Darkus skrev:
Jag är int nån bilmek men är det int så att man måst sätta dit kylarn först för att kunna provtrycka kylarsystemet??
Och det är då dom sett att packningen och eventuellt topp var åt helvete åxå.
Ska du göra komptest tar du av tändstiften och provtrycker.  Motorn ska ej igång.  Men för att provtrycka kylsystemet måste de vara hel kylare såklart.  Men känns de lönt och provtrycka när man vet att kylaren är sprucken då ?

7 274 Inlägg
16 juni 2012
#26
Vilka höga förväntningar folk har av dagens bilverkstäder! Tyvärr ser det ofta ut såhär på större kedjor.
Ingen kan tänka utan följer blint instruktionerna i datorn...

Darkus: Man provtrycker i cylindrarna för att se ifall det läcker ut kompression där.


One Man Clan
4 287 Inlägg
16 juni 2012
#27
Om en bil helt plötsligt stannar på vägen för att den tappar kylarvätskan har den ju gått TOKVARMT.

man kan köra en motor för varmt och packningar går men kör man så vart så den stannar, ja då är nog den utom all räddning.
Senast redigerat av Xuri (16 juni 2012)


766 Inlägg
16 juni 2012
#28
du får väll betala kylaren dom bytt vad är det som är så svårt att förstå? jävla fjanterier

Darkus
16 juni 2012
#29
Det förstår ja Brains. Fast när dom satt dit nya kylarn måst dom ju provtrycka kylarsystemet åxå för att se att det är okej.

3 259 Inlägg
17 juni 2012
#30
Stå på dig, jag hade kollat läckage på toppackningen innan jag monterat en ny kylare, det fattar vem som helst efter din beskrivning att nåt annat orsakade kylarläckaget.

Och så kan jag tillägga att har dom försökt starta/köra bilen med vatten i cylindrarna så är det inte omöjligt att vevstakarna kan ha kroknat.(om vattenmängden varit tillräcklig, några droppar är ingen fara men är det mer så)

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

552 Inlägg
17 juni 2012
#31
Kylaren måste TS ändå byta ut i vilket fall som helst, för det verkar som TS ändå kommer laga bilen. Gör det inte till en större grej än det redan är.

Bara att betala och se glad ut.

3 059 Inlägg
17 juni 2012
#32
Kibil skrev:
Kylaren måste TS ändå byta ut i vilket fall som helst, för det verkar som TS ändå kommer laga bilen. Gör det inte till en större grej än det redan är.

Bara att betala och se glad ut.
Exakt.

En fråga till TS är ju vad han skulle gjort om dom sagt från början att packningen är sönder o den tar in vatten i cylindrarna???
Om verkstaden bytt packning så tror jag säkerligen att dom velat starta bilen efter jobbet var klart och då hade dom ju ändå behövt byta kylaren..

OCH som någon redan sagt så låter det som att bilen blivit körd en stund utan vatten i kylaren och med vatten i cylindrarna.
Bilen stannar inte för att det går hål på kylaren. Det behöver den inte heller göra om det går in vatten i ett par cylindrar.. du måste ha märkt att den gått dåligt om den nu inte tände på dom cylindrar som tog in vatten.


En sak till man måste tänka på i denna frågan är ju att TS faktiskt GODKÄNT att firman ska byta kylaren när dom ringde och sade att den var trasig. Där hade han redan valet att välja att inte byta den eftersom han redan visste att den var trasig. Han kunde sagt nej till bytet och bett dom felsöka vidare. Han har själv gjort ett val.
Senast redigerat av Smajly (17 juni 2012)


3 259 Inlägg
18 juni 2012
#33
Om firman gjort en korrekt bedömning och en kvalificerad gissning att bilen är mycket mer trasig än kylaren, trodde ni då att han bytt kylaren i första hand för att ändå sedan göra ev. ett motorbyte/toppbyte? TS? Tack vare deras okunnighet har han ju slösat 4000kr på en bil som kanske inte är ekonomiskt försvarsbar att laga... Om han nu ändå tänkt laga den oavsett vad det kostar är det ju en annan sak.... Då kommer ju kylaren till nytta, annars inte...

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

119 Inlägg
16 september 2012
#34
en motor som har arbetstemperatur, förlorar kylvattnet och sen får en rejäl dusch med kallt vatten... brukar ta skada. som fan!
så note to self: SLÅ ALDRIG KALLT VATTEN PÅ EN VARM MOTOR!
men visst borde mekanikern kanske kollat närmare efter flera fel än just det uppenbara... men ifrån kundmottagaren till mekanikern så är ibland kedjan lång och det är inte alltid som all info kommer fram.
(dessutom väldigt oproffsigt att tala om för kunden att hans bil inte är värd att lagas.)
lycka till och hoppas det löser sig!

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...

1 067 Inlägg
16 september 2012
#35
perorust skrev:
en motor som har arbetstemperatur, förlorar kylvattnet och sen får en rejäl dusch med kallt vatten... brukar ta skada. som fan!
så note to self: SLÅ ALDRIG KALLT VATTEN PÅ EN VARM MOTOR!
men visst borde mekanikern kanske kollat närmare efter flera fel än just det uppenbara... men ifrån kundmottagaren till mekanikern så är ibland kedjan lång och det är inte alltid som all info kommer fram.
(dessutom väldigt oproffsigt att tala om för kunden att hans bil inte är värd att lagas.)
lycka till och hoppas det löser sig!
Enligt konsumentkäplagen har du skyldighet att upplysa kunden om att en reparation inte är ekonomiskt försvarbart.


414 Inlägg
16 september 2012
#36
Eftersom dem sa att felet var kylaren så ska ju bilen fungera efter bytet. Nu gör den uppenbarligen inte det, och enligt mig ska du INTE betala.
Jag jobbar inte som bilmek, men är utbildad bilmekaniker, och ärligt talat undrar jag vad det är för jävla skuttverkstad som byter kylaren INNAN biljäveln startar?? Det stora felet är ju helt klart att bilen inte startar, inte ett jävla hål på kylaren. Det vet dom garanterat om också, man kan starta en bil utankylare, så att starta en bil med en kylare med hål i ska inte vara några som helst problem.

Med vissa personers logik här så skulle bilverkstaden lika gärna kunna ha ringt och sagt "problemet är rostiga bromsrör" och sen fixa det, då kunden självklart godkänner det (verkstan säger ju att det är felet) Nu skulle motorn självklart inte starta, men visst dom åtgärdade ett fel, dock inte huvudproblemet vilket är att motorn inte startar..

Jag säger såhär. Stå på dig, och betala inte. Dem har ju uppenbarligen inte hittat det huvudsakliga felet (att motorn inte startar) Dem har bara hittat en defekt på kylaren. Då kunde dem väl lika gärna hittat en defekt elhiss, nån sliten bussning eller vad som helst..


414 Inlägg
16 september 2012
#37
perorust skrev:
(dessutom väldigt oproffsigt att tala om för kunden att hans bil inte är värd att lagas.)
Nej, det är det INTE. Helt rätt så ska man upplysa kunden om reparationen blir dyr i förhållande till bilens pris..

Hade själv praktik på en märkesverkstad, och där hände det ibland att mekanikerna/kundmottagaren osv satt och skrattade åt kunder som hade lämnat in 10000:- bilar på reparationer för 20000:- och dem själva visste att bilen aldrig skulle gå igenom en besiktning om ett par månader t.ex pga för mycket rost i bärande balkar.


med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
901 Inlägg
16 september 2012
#38
Powe_R skrev:
perorust skrev:
(dessutom väldigt oproffsigt att tala om för kunden att hans bil inte är värd att lagas.)
Nej, det är det INTE. Helt rätt så ska man upplysa kunden om reparationen blir dyr i förhållande till bilens pris..

Hade själv praktik på en märkesverkstad, och där hände det ibland att mekanikerna/kundmottagaren osv satt och skrattade åt kunder som hade lämnat in 10000:- bilar på reparationer för 20000:- och dem själva visste att bilen aldrig skulle gå igenom en besiktning om ett par månader t.ex pga för mycket rost i bärande balkar.
vilka svin!

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

4 637 Inlägg
16 september 2012
#39
Betala inte.

119 Inlägg
16 september 2012
#40
Powe_R skrev:
perorust skrev:
(dessutom väldigt oproffsigt att tala om för kunden att hans bil inte är värd att lagas.)
Nej, det är det INTE. Helt rätt så ska man upplysa kunden om reparationen blir dyr i förhållande till bilens pris..

Hade själv praktik på en märkesverkstad, och där hände det ibland att mekanikerna/kundmottagaren osv satt och skrattade åt kunder som hade lämnat in 10000:- bilar på reparationer för 20000:- och dem själva visste att bilen aldrig skulle gå igenom en besiktning om ett par månader t.ex pga för mycket rost i bärande balkar.
jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig. står det så i lagen så är det så. vad jag menade var att verkstaden inte har att göra med vad du gör med dina pengar. bilen kanske har ett stort affektionsvärde för dig? men självklart ska de ju upplysa om vad reparationen kostar och så. men sen är det ju ditt eget ansvar, som kund, att ta ställning till om bilen är värd det eller inte.
jag har varit med om kunder som blir förbannade för att man påpekat att bilen inte är värd reparationen...

och dessa mekaniker har troligen redan påpekat bilens brister för kunden, men denne lyssnar inte utan vill ha de beställda reparationerna gjorda ändå. så vad ska man göra? vägra att laga bilen? eller laga bilen gratis?
Senast redigerat av perorust (16 september 2012)

hellre ger jag fan i det helt och hållet, än att jag fuskar ihop det...


Sök