2808
Sök

Bygga svansmotor av Audi Q?

235 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Sitter o försöker hålla mig vaken då jag måste "vända på dygnet" pga. jobbet.
Småfull funderar man då; skulle det gå att montera ett stycke Aud iQuattrodrivlina bak o fram? Har hört att porschelådors kronhjul vänds för att bli transaxellådor till mittmotorbilar.
Nu är ju jag inte aå haj på transmisioner men teoretiskt sätt om man lyckades montera, och få att fungera, en audi Q låda upp och Ner; och sen få bakaxeln, som då akulle sitta fram, att rotera åt andra hållet, då skulle man ju ha en svansmotor AWD:-) Eller?????

235 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Alternativt bakhjulsdrift  med motorn bak och fram. Men då skulle man behöva en mellanväxel som lamborghinina så man får kraften till en diff med hjälp av en kardan bakåt. Hmmmm, vart skulle man få tag i en sådan?:-)
Alla frågor är bara för att stilla min fantasi, håller inte på o bygger något liknande. Har fått en Fiero som skall få en csb pch alla lamborelaterade sajter har gett en lite funderingar bara...

235 Inlägg
16 september 2012
Trådstartare
Menar ju fördelningslåda och inte mellanväxel. Hmmm, kanske chevas fördelningslåda skulle gå att modda om?

2 763 Inlägg
17 september 2012
Hur kom du på denna idén? Kul att du kom på det för nu sitter jag och funderar lite på det också! tongue

Volvo - For Life

235 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Har blivit påverkad av alla info om coutach-konverteringar av fieron man snubblat över medans jag googlat adapterplattor etc. antar jag. bmw v12 med manuell, nån form av anpassad fördelningslåda som tål stryk och varv, två diffar med omvänd rotation... borde funka och visst låter det lätt?!?!?! How hard can it be? som Clarkson frågar.
Nåja, i framtiden kanske haha...

235 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Fortsättter min funderartråd och hoppar över till mittmotor fyrhjulsdrift.
Teoretiskt:
Om man skulle montera drivlinan från tex. en BMW 5 serie IX "bak och fram" i ett mittmotorchassi så skulle man ha en växel fram och fem bakåt. Men om man byter plats på fram- och bakdiffen, skulle man ändra riktning då?
Eller roterar diffarna likadant bara att fördelningslådan roterar åt motsatt håll?

Edit:
Finns det någon diff från delad bakvagn(Corvette/BMW etc.) som går att montera upp och ned? Då skulle ju det vara busenkelt att bygga mittmotor AWD med kraftiga diffar:P

Älskar att fundera på sånt här, maskinmästarutbildningen börjar om ett år, vill fortsätta jobba på sjön men orkar inte servera fyllon nån mer så jag låser in mig i maskinrummet istället;) Där har jag tid att fundera och slipper se en massa folk haha!
Senast redigerat av TurboTarzan (17 september 2012)

Sök