2990
Sök

Urtagning av motor Volvo 740 B230F

1 011 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#1
Hej, Jag och en polare ska plocka ut motorn på en Volvo 740 med B230F motor. Är det några direkta svårigheter att lyfta ur en motor? ska den lyftas med eller utan växellåda? Skulle gärna vilja ha en liten beskrivning på hur jag gör urtaget enklast.

Tacksam för svar!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

1 319 Inlägg
14 september 2012
#2
Svårt är det inte, dock kan det väl ta tid om man aldrig har gjort det förut. Enklast att ta ur hela paketet med låda och motor. Öppna huven, skruva bort allt som kan tänkas vara ivägen, få bort avgasröret, ta bort kardan från låda, osv osv. Jag och farsan lyfte ur motorn på en 850 som är bra mycket trängre och pilligare på 2.5 timme och vi hade aldrig gjort det förut.

_----------'

466 Inlägg
14 september 2012
#3
1. Lossa alla kablar/slangar
2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc.
3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida.
4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn.
5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör)  så vicka på motorn så kommer den snart lossna.

Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar wink


1 011 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#4
skanepiraten skrev:
1. Lossa alla kablar/slangar
2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc.
3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida.
4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn.
5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör)  så vicka på motorn så kommer den snart lossna.

Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar wink

Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

466 Inlägg
14 september 2012
#5
Chrrille skrev:
skanepiraten skrev:
1. Lossa alla kablar/slangar
2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc.
3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida.
4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn.
5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör)  så vicka på motorn så kommer den snart lossna.

Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar wink

Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?

Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den.
Men annars inga problem big_smilewink


906 Inlägg
14 september 2012
#6
skanepiraten skrev:
Chrrille skrev:
skanepiraten skrev:
1. Lossa alla kablar/slangar
2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc.
3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida.
4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn.
5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör)  så vicka på motorn så kommer den snart lossna.

Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar wink

Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?

Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den.
Men annars inga problem big_smilewink

Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?smile

=)

466 Inlägg
14 september 2012
#7
740Fors skrev:
skanepiraten skrev:
Chrrille skrev:
Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?

Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den.
Men annars inga problem big_smilewink

Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?smile

Ja jag har ingen aning nu om varför motorn ska ut men tänkte som ett tips om nu lamellen kommer åka av så man vet sen om det inte skulle gå att få på motorn igen wink  "har hänt mej en gång" tongueroll

och sen då poängtera att jag skrev "när/OMwink
Senast redigerat av skanepiraten (14 september 2012)


906 Inlägg
14 september 2012
#8
skanepiraten skrev:
740Fors skrev:
skanepiraten skrev:

Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den.
Men annars inga problem big_smilewink

Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?smile

Ja jag har ingen aning nu om varför motorn ska ut men tänkte som ett tips om nu lamellen kommer åka av så man vet sen om det inte skulle gå att få på motorn igen wink  "har hänt mej en gång" tongueroll

och sen då poängtera att jag skrev "när/OMwink

Jag vet du skrev om tongue, va mer en tanke varför de ens skulle komma så långt om han bara ska lyfta ur den men visst en bra tanke smile centreringsverktyg ftw smile

=)

466 Inlägg
14 september 2012
#9
740Fors skrev:
skanepiraten skrev:
740Fors skrev:

Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?smile

Ja jag har ingen aning nu om varför motorn ska ut men tänkte som ett tips om nu lamellen kommer åka av så man vet sen om det inte skulle gå att få på motorn igen wink  "har hänt mej en gång" tongueroll

och sen då poängtera att jag skrev "när/OMwink

Jag vet du skrev om tongue, va mer en tanke varför de ens skulle komma så långt om han bara ska lyfta ur den men visst en bra tanke smile centreringsverktyg ftw smile

Ja men vet ju aldrig vad som händer när man skruvar på saker så ibland blir det mer wink tongue


1 011 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#10
Det är en automatlåda!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

One Man Clan
4 287 Inlägg
14 september 2012
#11
ta å plocka bort hela kylaren,grillen å plasten mellan lysena som håller grillen, samt vajern mellan huvlåden.

är så mycke enklare att plocka ur motorn om man gör arbetet riktigt innan man lyfter ur.


235 Inlägg
14 september 2012
#12
Instämmer med Xuri. Hela fronten sitter me typ ett dussin skruv. Håll koll på vilken skruv som satt vart o glöm fan inte att ta foton o märka vilken slang som gick vart om du aldrig gjort detta förut. Jag vet av erfarenhet:-) Med automat kanske det är lättare att låta den sitta kvar i bilen. Vill minnas att växelväljaren är lite bökig att få tebax om man har korvfingrar som jag.

1 011 Inlägg
14 september 2012
Trådstartare
#13
Tack för snabba svar! Blir nog att låta lådan hänga med motorn. Motorn ska ut för att motorkuddar och framvagn och diverse ska bytas ut!

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569

Föredrar MoPar,GM och Ford
1 004 Inlägg
14 september 2012
#14
Ska du bara byta kuddar och fv-balk så borde det räcka med att hissa motorn en aning och sen fixera den med ett lyftok typ http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt … -kg-15845/

"My drinkingteam has a racingproblem"

1 011 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
#15
Har en annan fråga,

Motorn är ganska seg i starten ibland, När man startar motorn så precis när den nästan går igång så lägger den av och startmotorn fortsätter och tuggar och med lite gas går bilen igång efter typ 3 sekunder.

Någon som vet vad det kan vara som är galet?

Projekt: Volvo 740 GLE. Helrenovering/Originalprojekt 1986 - USA-stuk
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=239569


Sök