Hej, Jag och en polare ska plocka ut motorn på en Volvo 740 med B230F motor. Är det några direkta svårigheter att lyfta ur en motor? ska den lyftas med eller utan växellåda? Skulle gärna vilja ha en liten beskrivning på hur jag gör urtaget enklast.
Svårt är det inte, dock kan det väl ta tid om man aldrig har gjort det förut. Enklast att ta ur hela paketet med låda och motor. Öppna huven, skruva bort allt som kan tänkas vara ivägen, få bort avgasröret, ta bort kardan från låda, osv osv. Jag och farsan lyfte ur motorn på en 850 som är bra mycket trängre och pilligare på 2.5 timme och vi hade aldrig gjort det förut.
1. Lossa alla kablar/slangar 2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc. 3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida. 4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn. 5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör) så vicka på motorn så kommer den snart lossna.
Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar
1. Lossa alla kablar/slangar 2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc. 3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida. 4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn. 5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör) så vicka på motorn så kommer den snart lossna.
Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar
Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?
1. Lossa alla kablar/slangar 2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc. 3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida. 4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn. 5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör) så vicka på motorn så kommer den snart lossna.
Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar
Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?
Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den. Men annars inga problem
1. Lossa alla kablar/slangar 2. Sedan lossa på allt omkring saker som generator etc. 3. Lossa motorn från motorfästena på både höger och vänster sida. 4. Lossa sen bultarna som sitter mellan växellådan och motorn. 5. Lyft ut motorn och om den inte lossar direkt från växellådan (som den aldrig gör) så vicka på motorn så kommer den snart lossna.
Sedan behöver du bara lossa växellådan om du nu måste? Annars kan den lika väll sitta kvar
Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?
Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den. Men annars inga problem
Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?
Om man lossar växellådan från motorn, är den svår att få tillbaka igen?
Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den. Men annars inga problem
Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?
Ja jag har ingen aning nu om varför motorn ska ut men tänkte som ett tips om nu lamellen kommer åka av så man vet sen om det inte skulle gå att få på motorn igen "har hänt mej en gång"
och sen då poängtera att jag skrev "när/OM"
Senast redigerat av skanepiraten (14 september 2012)
Ne det är det inte, men när/om du lossnar lamellen så måste du få den centrerad i sitt hål innan du för på den. Men annars inga problem
Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?
Ja jag har ingen aning nu om varför motorn ska ut men tänkte som ett tips om nu lamellen kommer åka av så man vet sen om det inte skulle gå att få på motorn igen "har hänt mej en gång"
och sen då poängtera att jag skrev "när/OM"
Jag vet du skrev om , va mer en tanke varför de ens skulle komma så långt om han bara ska lyfta ur den men visst en bra tanke centreringsverktyg ftw
Vad skulle poängen vara att ta bort lamellen när han ska dela på låda och motor menar du?
Ja jag har ingen aning nu om varför motorn ska ut men tänkte som ett tips om nu lamellen kommer åka av så man vet sen om det inte skulle gå att få på motorn igen "har hänt mej en gång"
och sen då poängtera att jag skrev "när/OM"
Jag vet du skrev om , va mer en tanke varför de ens skulle komma så långt om han bara ska lyfta ur den men visst en bra tanke centreringsverktyg ftw
Ja men vet ju aldrig vad som händer när man skruvar på saker så ibland blir det mer
Instämmer med Xuri. Hela fronten sitter me typ ett dussin skruv. Håll koll på vilken skruv som satt vart o glöm fan inte att ta foton o märka vilken slang som gick vart om du aldrig gjort detta förut. Jag vet av erfarenhet:-) Med automat kanske det är lättare att låta den sitta kvar i bilen. Vill minnas att växelväljaren är lite bökig att få tebax om man har korvfingrar som jag.
Motorn är ganska seg i starten ibland, När man startar motorn så precis när den nästan går igång så lägger den av och startmotorn fortsätter och tuggar och med lite gas går bilen igång efter typ 3 sekunder.