3601
Sök

Volvo 240 Blinkers?

Forummoderator
26 363 Inlägg
19 september 2012
#21
turboforssen skrev:
Mack skrev:
turboforssen skrev:

jaha du menar så smile
jo men då tar man en rostfri bult och limmar(2komp lim) fast den i lyktan.

Förvisso, det har du rätt i, hehe.

Eller så gör man som jag sa, och sen limmar fast originalbulten..det..funkar ju det också, även om nya grejer i och för sig alltid är trevligt också förstås.

man sätter ju inte tillbaka rostiga saker om dom går att byta ut smile

Nej det har du rätt i..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
19 september 2012
#22
Mack skrev:
SeniorRambo skrev:
Mack skrev:

Förvisso, det har du rätt i, hehe.

Eller så gör man som jag sa, och sen limmar fast originalbulten..det..funkar ju det också, även om nya grejer i och för sig alltid är trevligt också förstås.

Jo, nya grejer är alltid bra smile

Då slipper man oroa sig för att det ska gå sönder igen, haha.
Fast nya grejer kan ju också gå sönder förvisso.. hmm

Precis.
Aja. Finns ju kort sagt lite olika sätt att göra det på helt enkelt, haha.

haha du blir ju ägd i varannan tråd du ska va smart itongue

Forummoderator
26 363 Inlägg
19 september 2012
#23
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
SeniorRambo skrev:

Jo, nya grejer är alltid bra smile

Då slipper man oroa sig för att det ska gå sönder igen, haha.
Fast nya grejer kan ju också gå sönder förvisso.. hmm

Precis.
Aja. Finns ju kort sagt lite olika sätt att göra det på helt enkelt, haha.

haha du blir ju ägd i varannan tråd du ska va smart itongue

Och där kommer du..
Jag blir inte ägd. Har kommit med ett förslag som jag vet fungerar i och med att jag har gjort likadant flera gånger om på mina egna bilar.
Detta kallar inte jag att bli "ägd", om vi nu ska gå offtopic.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
19 september 2012
#24
Mack skrev:
cpu1337 skrev:
Mack skrev:

Precis.
Aja. Finns ju kort sagt lite olika sätt att göra det på helt enkelt, haha.

haha du blir ju ägd i varannan tråd du ska va smart itongue

Och där kommer du..
Jag blir inte ägd. Har kommit med ett förslag som jag vet fungerar i och med att jag har gjort likadant flera gånger om på mina egna bilar.
Detta kallar inte jag att bli "ägd", om vi nu ska gå offtopic.

man limmar inte och krånglar på en rostig skruv varför ger man ett sånt förslag ens?

68 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#25
Mack skrev:
SeniorRambo skrev:
Mack skrev:
Förvisso, det har du rätt i, hehe.

Eller så gör man som jag sa, och sen limmar fast originalbulten..det..funkar ju det också, även om nya grejer i och för sig alltid är trevligt också förstås.

Jo, nya grejer är alltid bra smile

Då slipper man oroa sig för att det ska gå sönder igen, haha.
Fast nya grejer kan ju också gå sönder förvisso.. hmm

Precis.
Aja. Finns ju kort sagt lite olika sätt att göra det på helt enkelt, haha.

haha ja precis, alla sätt är bra utom dom dåliga, haha


Forummoderator
26 363 Inlägg
19 september 2012
#26
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
cpu1337 skrev:

haha du blir ju ägd i varannan tråd du ska va smart itongue

Och där kommer du..
Jag blir inte ägd. Har kommit med ett förslag som jag vet fungerar i och med att jag har gjort likadant flera gånger om på mina egna bilar.
Detta kallar inte jag att bli "ägd", om vi nu ska gå offtopic.

man limmar inte och krånglar på en rostig skruv varför ger man ett sånt förslag ens?

Jag säger inte att det är det rätta sättet, men har man en tight budget där man mest bara vill få till lyktan så den sitter fast, och det inte är nåt fel på bultarna förutom lite ytrost - som man kan borsta av - så ser inte jag nåt fel i att använda metoden att hålla fast den och skruva lös bulten, för att sedan göra det omvända när den ska dit igen.

Hade det varit en Mercedes SLK så hade jag givetvis hade andra förutsättningar och förmodligen använt nya bultar och muttrar, men nu är det till en gammal 240 vi pratar om.
Inget ont om dem, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

766 Inlägg
19 september 2012
#27
Mack skrev:
cpu1337 skrev:
Mack skrev:

Och där kommer du..
Jag blir inte ägd. Har kommit med ett förslag som jag vet fungerar i och med att jag har gjort likadant flera gånger om på mina egna bilar.
Detta kallar inte jag att bli "ägd", om vi nu ska gå offtopic.

man limmar inte och krånglar på en rostig skruv varför ger man ett sånt förslag ens?

Jag säger inte att det är det rätta sättet, men har man en tight budget där man mest bara vill få till lyktan så den sitter fast, och det inte är nåt fel på bultarna förutom lite ytrost - som man kan borsta av - så ser inte jag nåt fel i att använda metoden att hålla fast den och skruva lös bulten, för att sedan göra det omvända när den ska dit igen.

Hade det varit en Mercedes SLK så hade jag givetvis hade andra förutsättningar och förmodligen använt nya bultar och muttrar, men nu är det till en gammal 240 vi pratar om.
Inget ont om dem, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

har man inte råd med en skruvask för 20kr så lär man inte ha råd att tanka bilen heller så då behöver man inget lyse:)
resonerar du samma om oljebyte att ett filter kan åter användas oxå när vi ändå är på snålsidan?smile

Forummoderator
26 363 Inlägg
19 september 2012
#28
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
cpu1337 skrev:

man limmar inte och krånglar på en rostig skruv varför ger man ett sånt förslag ens?

Jag säger inte att det är det rätta sättet, men har man en tight budget där man mest bara vill få till lyktan så den sitter fast, och det inte är nåt fel på bultarna förutom lite ytrost - som man kan borsta av - så ser inte jag nåt fel i att använda metoden att hålla fast den och skruva lös bulten, för att sedan göra det omvända när den ska dit igen.

Hade det varit en Mercedes SLK så hade jag givetvis hade andra förutsättningar och förmodligen använt nya bultar och muttrar, men nu är det till en gammal 240 vi pratar om.
Inget ont om dem, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

har man inte råd med en skruvask för 20kr så lär man inte ha råd att tanka bilen heller så då behöver man inget lyse:)
resonerar du samma om oljebyte att ett filter kan åter användas oxå när vi ändå är på snålsidan?smile

Klart att man inte återanvänder oljan och filter..herregud.
Hur jag än kommer att förklara framöver, så kommer du vinkla det helt galet, så jag släpper detta nu. Ska du gå mer offtopic så kör på. Jag gör det inte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

68 Inlägg
19 september 2012
Trådstartare
#29
Mack skrev:
cpu1337 skrev:
Mack skrev:
Och där kommer du..
Jag blir inte ägd. Har kommit med ett förslag som jag vet fungerar i och med att jag har gjort likadant flera gånger om på mina egna bilar.
Detta kallar inte jag att bli "ägd", om vi nu ska gå offtopic.

man limmar inte och krånglar på en rostig skruv varför ger man ett sånt förslag ens?

Jag säger inte att det är det rätta sättet, men har man en tight budget där man mest bara vill få till lyktan så den sitter fast, och det inte är nåt fel på bultarna förutom lite ytrost - som man kan borsta av - så ser inte jag nåt fel i att använda metoden att hålla fast den och skruva lös bulten, för att sedan göra det omvända när den ska dit igen.

Hade det varit en Mercedes SLK så hade jag givetvis hade andra förutsättningar och förmodligen använt nya bultar och muttrar, men nu är det till en gammal 240 vi pratar om.
Inget ont om dem, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Nej, jag förstår vad du menar. Detta är ju direkt ingen lyxbil i den bemärkelsen haha.


309 Inlägg
20 september 2012
#30
För att kunna hålla fast bulten måste du komma in i insatsen först o för att lyckas me de så måste man få loss hela lyset sen ta bort glaset! Då kan man ta bort den gamla bulten o sätta dit en ny.Jag vet, har skruvat 240 i så många år.Så om muttern sitter fast är de bara att kapa bort o sätta dit nytt eller bättre begagnat.

68 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#31
PETROLHEAD skrev:
För att kunna hålla fast bulten måste du komma in i insatsen först o för att lyckas me de så måste man få loss hela lyset sen ta bort glaset! Då kan man ta bort den gamla bulten o sätta dit en ny.Jag vet, har skruvat 240 i så många år.Så om muttern sitter fast är de bara att kapa bort o sätta dit nytt eller bättre begagnat.

Okej, annars tänkte jag ta en u-ringsnyckel och sätta över muttern och sen ta en polygrip eller nåt och hålla fast hela skruven medans jag snurrar på u-nyckeln.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 september 2012
#32
SeniorRambo skrev:
PETROLHEAD skrev:
För att kunna hålla fast bulten måste du komma in i insatsen först o för att lyckas me de så måste man få loss hela lyset sen ta bort glaset! Då kan man ta bort den gamla bulten o sätta dit en ny.Jag vet, har skruvat 240 i så många år.Så om muttern sitter fast är de bara att kapa bort o sätta dit nytt eller bättre begagnat.

Okej, annars tänkte jag ta en u-ringsnyckel och sätta över muttern och sen ta en polygrip eller nåt och hålla fast hela skruven medans jag snurrar på u-nyckeln.

Problemet då är att du sabbar gängorna på skruven, så muttern inte går att få av av den anledningen...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

309 Inlägg
20 september 2012
#33
SeniorRambo skrev:
PETROLHEAD skrev:
För att kunna hålla fast bulten måste du komma in i insatsen först o för att lyckas me de så måste man få loss hela lyset sen ta bort glaset! Då kan man ta bort den gamla bulten o sätta dit en ny.Jag vet, har skruvat 240 i så många år.Så om muttern sitter fast är de bara att kapa bort o sätta dit nytt eller bättre begagnat.

Okej, annars tänkte jag ta en u-ringsnyckel och sätta över muttern och sen ta en polygrip eller nåt och hålla fast hela skruven medans jag snurrar på u-nyckeln.

Men då riskerar du att skada gängorna så då måste du nog kapa iallafall. Annars kan du göra som jag brukar göra o det är att borra av muttern...Borra bara genom muttern på ena sidan sen snurrar du muttern o gör samma sak på andra sidan, då blir de lättare o "klyva" muttern.

68 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#34
henke_99 skrev:
SeniorRambo skrev:
PETROLHEAD skrev:
För att kunna hålla fast bulten måste du komma in i insatsen först o för att lyckas me de så måste man få loss hela lyset sen ta bort glaset! Då kan man ta bort den gamla bulten o sätta dit en ny.Jag vet, har skruvat 240 i så många år.Så om muttern sitter fast är de bara att kapa bort o sätta dit nytt eller bättre begagnat.

Okej, annars tänkte jag ta en u-ringsnyckel och sätta över muttern och sen ta en polygrip eller nåt och hålla fast hela skruven medans jag snurrar på u-nyckeln.

Problemet då är att du sabbar gängorna på skruven, så muttern inte går att få av av den anledningen...

Jo, det vet jag om. Men jag vill se om det går att lossa den utan och behöva kapa. Går det, så kan jag fila ner gängorna lite så att skruven går att lossa helt, och efter det så byter jag hela skruven smile


68 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#35
PETROLHEAD skrev:
SeniorRambo skrev:
PETROLHEAD skrev:
För att kunna hålla fast bulten måste du komma in i insatsen först o för att lyckas me de så måste man få loss hela lyset sen ta bort glaset! Då kan man ta bort den gamla bulten o sätta dit en ny.Jag vet, har skruvat 240 i så många år.Så om muttern sitter fast är de bara att kapa bort o sätta dit nytt eller bättre begagnat.

Okej, annars tänkte jag ta en u-ringsnyckel och sätta över muttern och sen ta en polygrip eller nåt och hålla fast hela skruven medans jag snurrar på u-nyckeln.

Men då riskerar du att skada gängorna så då måste du nog kapa iallafall. Annars kan du göra som jag brukar göra o det är att borra av muttern...Borra bara genom muttern på ena sidan sen snurrar du muttern o gör samma sak på andra sidan, då blir de lättare o "klyva" muttern.

Okej, ska pröva det.

Tack för tipset smile


309 Inlägg
20 september 2012
#36
SeniorRambo skrev:
PETROLHEAD skrev:
SeniorRambo skrev:

Okej, annars tänkte jag ta en u-ringsnyckel och sätta över muttern och sen ta en polygrip eller nåt och hålla fast hela skruven medans jag snurrar på u-nyckeln.

Men då riskerar du att skada gängorna så då måste du nog kapa iallafall. Annars kan du göra som jag brukar göra o det är att borra av muttern...Borra bara genom muttern på ena sidan sen snurrar du muttern o gör samma sak på andra sidan, då blir de lättare o "klyva" muttern.

Okej, ska pröva det.

Tack för tipset smile

Vassego!wink

68 Inlägg
20 september 2012
Trådstartare
#37
PETROLHEAD skrev:
SeniorRambo skrev:
PETROLHEAD skrev:

Men då riskerar du att skada gängorna så då måste du nog kapa iallafall. Annars kan du göra som jag brukar göra o det är att borra av muttern...Borra bara genom muttern på ena sidan sen snurrar du muttern o gör samma sak på andra sidan, då blir de lättare o "klyva" muttern.

Okej, ska pröva det.

Tack för tipset smile

Vassego!wink

big_smile



Sök