2987
Sök

Volvo 940 ltt -97 saknar tomgång och rycker på jämn gas

149 Inlägg
22 augusti 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Om jag saktar ner vid te,x ett rödljus å släpper gasen så dör den. Om den står för länge på tomgång (när jag har tomgång) så verkar de precis som att den surar för den börjar bluddra vid gaspådrag tills jag har varvat den lite då går den rent igen.

Jag har nu ryckt ur tomgångsmotorn å då får jag tomgång. Nästa problem är att den känns lite tröttare än den borde plus att den rycker och misständer vid jämn gas. Tändstift, kablar, rotor och lock är inte gamla och allt ser bra ut, jag har kollat läckor med startgas utan att hitta några. De sitter original luftburk på (inget öppet filter) original dump (ingen öppen historia).
Felkoder har jag inga grejor till att kolla för de e ju de nya med obd å inte blink kod grejen.
Jag kan bara kolla de nya obd2.

Men någon borde ju vart med om liknande problem, te,x bränslefilter, bränslepump, lambda, lmm kom med förslag.

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

1 915 Inlägg
23 augusti 2012
#2
Tomgången brukar ordna sig om man rengör tomgångsmotorn, eller byter ut den.
Reagerar motorn om du drar ur kontakten till LMM ?

Enklast är att börja med att kolla felkoderna, kan vara många saker som är fel när den rycker o går fett.

du kan läsa ut felkoderna via obd med programmet vol-fcr.

Annars så kan du blinka ut koderna, precis som på de äldre.
Hur du gör står här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

19 Inlägg
23 augusti 2012
#3
Hade problem med enbart tomgång på min kärra. När man började bromsa in tex rödljus eller liknande o varven blev låga så dog motorn. Ville inte fastna på tomgång. Så då var d, friväxla, hålla varvet uppe med gasen o bromsa med andra foten samtidigt. SKOJ... det som var mitt problem, var EGR ventilen. Hade samlats sot o skit i den så den gick inte upp o ner som den skulle. Ryckte ut skiten.Gjorde den ren med elektronik rengörnings sprej och that's it.

149 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#4
Louksor skrev:
Tomgången brukar ordna sig om man rengör tomgångsmotorn, eller byter ut den.
Reagerar motorn om du drar ur kontakten till LMM ?

Enklast är att börja med att kolla felkoderna, kan vara många saker som är fel när den rycker o går fett.

du kan läsa ut felkoderna via obd med programmet vol-fcr.

Annars så kan du blinka ut koderna, precis som på de äldre.
Hur du gör står här: http://www.zatzy.com/attachments/allmae … vo-850.pdf

Motorn dör när jag rycker ur lmm så då borde den ju funka? jag ska försöka mej på att kola felkoderna så får vi se smile

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 augusti 2012
#5
verkar va vanligt fel på dessa bilarna min e exakt likadan

ska gå över egr o tomgånsmotorn idag tänkte jag hör av mig om de gör nån skillnad ^^

har märkt att mitt grenrör har en spricka me kan de kanske spela nån roll ?


föresten passar tomgånsmotorn från en vanlig typ b230f på min ft motor ?
Senast redigerat av Team-Adolfsson (24 augusti 2012)


149 Inlägg
24 augusti 2012
Trådstartare
#6
Team-Adolfsson skrev:
verkar va vanligt fel på dessa bilarna min e exakt likadan

ska gå över egr o tomgånsmotorn idag tänkte jag hör av mig om de gör nån skillnad ^^

har märkt att mitt grenrör har en spricka me kan de kanske spela nån roll ?


föresten passar tomgånsmotorn från en vanlig typ b230f på min ft motor ?

Tomgångsmotorn är samma å sprickan påverkar inte tomgång

Hellre ett varv på hjulen än ett varv på kopplingen

Gödseldräng
4 529 Inlägg
24 augusti 2012
#7
Sahl_83 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
verkar va vanligt fel på dessa bilarna min e exakt likadan

ska gå över egr o tomgånsmotorn idag tänkte jag hör av mig om de gör nån skillnad ^^

har märkt att mitt grenrör har en spricka me kan de kanske spela nån roll ?


föresten passar tomgånsmotorn från en vanlig typ b230f på min ft motor ?

Tomgångsmotorn är samma å sprickan påverkar inte tomgång

aha ja jag vet inte så möe om dessa bilar ^^

min har hittat en grej te på min nu
när den bluddrar o har sig så drog jag ur vacumslangen till bränsle trycksgrejjen
då la sig tomgången normalt dock vågar jag inte gasa eller testa nåt när inte den e inkopplad


21 Inlägg
31 augusti 2012
#8
Känner igen symptomen, Hände för en kompis. När man, som du säger, stannar vid ett rödljus etc så sjunker tomgången, alternativt dör. Min första tanke är iallafall insugspackningen. Testa att spruta lite försiktigt med startgas vid insugspackningen. Hör du att tomgången höjer sig, så har du en läcka.

Slå på Blåljusen...
...Om du vill Rejsa :)

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
31 augusti 2012
#9
Bränsletrycksregulatorn kan vara kass kanske? Testa med en kompis btr smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

19 Inlägg
21 september 2012
#10
Team-Adolfsson skrev:
Sahl_83 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
verkar va vanligt fel på dessa bilarna min e exakt likadan

ska gå över egr o tomgånsmotorn idag tänkte jag hör av mig om de gör nån skillnad ^^

har märkt att mitt grenrör har en spricka me kan de kanske spela nån roll ?


föresten passar tomgånsmotorn från en vanlig typ b230f på min ft motor ?

Tomgångsmotorn är samma å sprickan påverkar inte tomgång

aha ja jag vet inte så möe om dessa bilar ^^

min har hittat en grej te på min nu
när den bluddrar o har sig så drog jag ur vacumslangen till bränsle trycksgrejjen
då la sig tomgången normalt dock vågar jag inte gasa eller testa nåt när inte den e inkopplad

Ja. Och det som fixar vacumet är ju väl EGR ventilen. Det är ju dit den går. Är ventilen öppen på tomgång så dör motorn eller bluddrar. Och att den stannar öppen beror oftast på att den börjar sota igen och glidpinnen inte rör sig som den ska elr hakar upp sig.


Sök