3819
Sök

Temp givare samt SRS Saab 9000

1 531 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Började för ett tag sen att ge vinterbilen lite kärlek, Saab 9000 från 94, då tiden går fort så är vi snart där igen.
När jag fick igång bilen(urladdat batteri) så ville inte kylfläkten vara med. Efter en stunds letande så kom vi ialla fall fram till att fläkten fungerade så det borde vara tempgivaren nere på kylaren som lagt av.

For iväg till Biltema för att köpa en sådan. Skillnaden på denna och org. är att kabel anslutningen på org. givare är helkapslad och på biltemas fick man sätta på kabelskor. Ändå ville det inte fungera. Då upptäckte vi att i kabelstycket längre ner så var ett stift sönder ärjat(stavningen). Därför klippte vi kablarna där och drog nya ändå fram till givaren. Nu till problemet som kvarstår;

Fläkten går hela tiden när man sätter kablarna på givaren, alltså den får ström hela tiden även fast bilen är avsängd. Någon som har någon bra idé på vad det kan vara?

Problem nummer två;
Drog lite kablar för ett litet slutsteg i bilen. Tog bort handsfack och diverse andra grejer och bakom handsfacket satt en kontakt med nån konstig grej på. Kan detta ha varit någon gicare/kontakt till SRSen? För när jag drar igång bilen nu så blinkar SRS lampan. Hur får jag bort denna "felkod" på en sådan gammal bil?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
29 augusti 2012
Angåënde SRS så tog du nog bort motståndet som sitter på bilar som bara har airbag 1, dvs endast en airbag. Så airbagstyrdonet trodde att passagerarpåsen var kass och satte felkod.

För att nolla den är det bara att rulla in på saab och säga hur det ligger till så dom inte felsöker en massa utan bara nollar lampan så blir det billigare. Fast har du pengar så kan du ju låta dom göra en lite mer nogrann koll tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 531 Inlägg
29 augusti 2012
Trådstartare
Jag misstänkte att det va så ang SRSen. Måste det vara saab som gör detta eller räcker det med någon som har en dator som kan radera felkoder? Fast det finns väl inget uttag på min bil?

6 170 Inlägg
29 augusti 2012
Vet faktiskt inte om det går med vad som helst, du kan ju ringa runt och höra med verkstäder..

Fast jag betalade 198kr på bilcity i kristianstad (saab ÅF alltså) för att få bort SRS-lampan på min gröna så det kändes inte direkt som att det var lönt att fråga runt efter priser tongue

Och diagnosuttag har du, dom/det sitter under passagerarstolen. Kollar du på balken där så ser du att det sitter antingen en täcklucka i plast eller att det är en "flärp" i golvmattan som man kan lyfta på.

Dom första åren har två kontakter där och plastlucka, på senare modeller så är det en enda kontakt och man viker undan en flik i mattan istället för att skruva bort ett täcklock men jag kommer inte ihåg när dom bytte.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

5 710 Inlägg
30 augusti 2012
Fläkten, kretsen är inte avancerad. Jag ser 2 potensiella fel:
1. Givaren/termokontakten ni köpte är inte friskt.
2. Relät som styr fläkten är inte frisk.
Givaren kan du mäta upp om du har ett instrument. Den skall slutas vid den angivna temeraturen. Alltså i rumstemp ska  du inte ha kontakt mellan stift 1 och 2. Värmer du givaren på spisen så skall den sluta vid angiven temp (90°?)

MVH Jonas
..............

1 531 Inlägg
30 augusti 2012
Trådstartare
Okej får kolla på detta.

Givaren vi köpte kan ju faktiskt vara nått fel på.
Relät som styr fläkten är det inget fel på det har vi kollat. Klickar så fint i den.
Givaren jag köpte på stod det 115grader på, fanns en som det stod 90grader på men den passade inte min.
Det sjuka är att om vi kopplar bort kablarna från givare och sätter pluskabeln på typ ac pumpen så går fläkten igång då också. Fast bilen är avstängd.

309 Inlägg
31 augusti 2012
Derbi skrev:
Det sjuka är att om vi kopplar bort kablarna från givare och sätter pluskabeln på typ ac pumpen så går fläkten igång då också. Fast bilen är avstängd.

om du byter plats på kablarna på givaren då så plus blir minus? låter ju som den kabeln du säger är plus egentligen är minus

Läser och släcker felkoder. pm för info

1 531 Inlägg
31 augusti 2012
Trådstartare
Det spelar ingen roll om jag byter plats på dom. Samma fenomen

1 531 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
Fläkten funkar nu som vanligt sedan en tid tillbaka. Skönt nu när det snart är dags att börja använda bilen inför vintern. Men en liten fråga kvarstår; Vart hittat jag OBD(eller vad det nu heter) uttaget på min 9000 från 94? Någon skrev att det satt under passagerarsätet, där finns det inget på min bil.

6 170 Inlägg
23 september 2012
Derbi skrev:
Fläkten funkar nu som vanligt sedan en tid tillbaka. Skönt nu när det snart är dags att börja använda bilen inför vintern. Men en liten fråga kvarstår; Vart hittat jag OBD(eller vad det nu heter) uttaget på min 9000 från 94? Någon skrev att det satt under passagerarsätet, där finns det inget på min bil.

Jo det finns något där...

Det sitter en eller två kontakter bakom en plastlucka eller en flärp i mattan och det är dina diagnosuttag.

Något vanligt 16-pins obd-uttag finns inte på 9000 innan -96.

Sök