2485
Sök

Kapa fälgarna från et 35 till et 45?

4 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#1
Jag har för breda fälgar till min bil så att dom tar i skärmkanten.
Jag tänkte höra om det går att kapa fälgen så att det blir et 45?
Det är en Audi A3 06 2,0tfsi.
Fälgarna är 18*8 och et 35. Däcken är 245*45.

//Niklas

2 763 Inlägg
24 september 2012
#2
Vad egentligen är det du ska kapa?

Volvo - For Life

4 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#3
Det är det jag frågar om. Hur ska jag bära mig åt så att dom passar?

171 Inlägg
24 september 2012
#4
allt är väl möjligt så sätt men troligtvis inte det minsta lönsamt, har du fel et så att fälgarna sticker ut utanför skärmarna så finns det nog inte mycket du kan göra,
är väl typ 1 valsa skärmarna så att det passar på ett bra sätt.
2 lägg ut dina fälgar på annons och sedan köper du ett par med rätt et,
alternativt så kan du lägga ut en annons där du skriver bytes emot fälgar med et 45.
är det plåt eller alu fälgar ?
plåt borde väl gå att kapa och sedan svetsa ihop igen men tror inte någon skall ge sig på detta ingreppet på ett par alu fälgar då alu i sig är ganska tunt och känsligt,
som exempel, du kantstöter en alu fälg och du gör samma sak med en i plåt,
plåtfälgen klarar ju sig oftast medans alu fälgen kan få ordentliga repor eller till och med bli skev!
så för ren säkerhet så tycker jag du ska byta fälgarna och  inte kapa och svetsa i dom smile
finns väl säkert någon i vårat avlånga land som skulle kunna göra ett sånt jobb men tror inte att
dom kommer hålla lika bra som innan efter det.


bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
24 september 2012
#5
Till att börja med 245/45 -18 kan inte vara rätt på den bilen.
Dom lär ha suttit på en A4 B7 eller en A6...

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
24 september 2012
#6
Stort jobb om det är aluminium fälgar, frågan är om det ens går...

Hade det varit plåtfälgar så kapar man loss "tallriken" som bulthålen sitter på och flyttar den utåt,
en alufälg är gjuten och då är detta i princip omöjligt.

Kanske kan man svarva bort 10mm på anläggningsytan på fälgen , men då tappar man fälgens styrka och hållfasthet (rekomenderas därför ej !).

Ev går det att snitta bort 10mm på fälgbanan utvändigt om du har en bred fälgkant, men sen är det frågan om det går att TIGa ihop den snyggt och hållbart.
Samtidigt blir ju fälgbanan smalare 8"-10mm...


4 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#7
Okej tack för svaret! Det är svenska fälgs Miami!

171 Inlägg
24 september 2012
#8
bästa du kan göra är att lägga ut en bytes tråd bara, eller sälga och köpa andra.
som flera påpekar så kommer hållfastheten inte alls vara desamma efter ett ingrepp på alu fälgar


1 080 Inlägg
24 september 2012
#9
Går gör det väl, finns ju folk som provat. Ett annat alternativ är väl kanske att fräsa ner fälgens centrum på baksidan 1cm, men det förutsätter ju att där finns en del gods att ta av...

Sist men inte minst om du vill slippa byta fälgar så kan du ju alltid byta däck, går att köra 215 utan problem på en 8" bred fälg. Och med 45 profil på det så får du typ 3cm mindre diameter och uppenbarligen då 3cm på bredden smile
Senast redigerat av pontiacen (24 september 2012)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

4 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#10
Det är också ett alternativ! Tack så mycket.

1 948 Inlägg
25 september 2012
#11
Mina framfälgar som jag har till r-däcken är "kapade" som du kallar det smile

Det är några mm bortsvarvat i centrumet... dock brukar det aldrig gå att ta bort mycket mer än 3-4 mm pga hur fälgen är uppbyggd hmm


Sök