3816
Sök

Att väcka en sovande bil.

18 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#1
Allright allihop, nu behöver jag er samlade expertis här!

En kompis till mig har fått erbjudande att överta en bil från sin gamla farfar. Bilen har inte varit körd på tre år (förvarad i carport men har utstått minusgrader etc. dock varit övertäckt med en presenning) och är "någon typ av Opel från 1998 med automatlåda". Personen i fråga har tummen mitt i ansiktet och frågade om jag kunde följa med och försöka starta bilen. Självklart kommer den behöva besiktigas etc. så småningom men min kompis vill se om den ens fungerar innan vi gör något annat med den.

Det jag behöver nu är alltså era tips över hur man bör väcka den här bilen på ett så varsamt sätt som möjligt. Vad behöver man tänka på osv. Nedan är de steg som jag hade tänkt mig att genomföra:

1. Byta batteriet, det gamla lär vara kaffeved vid det här laget. Fick höra att fjärrlåset inte fungerar (dött batteri i både bil och kontroll skulle jag tro) och att låsen i dörren aldrig använts så de sitter som berget. Huven går alltså inte att öppna, men jag tror jag kan skicka in lite el via uttaget vi dragkroken så att vi kan få upp dörrarna/huven på det sättet. Alternativt rostlösning etc. i dörrarna.

2. Jag tänker byta olja + filter på bilen innan vi gör något med den. Tror det kan vara läge för det smile

3. Ta bort tändstiften och köra runt motorn med startmotorn för att "smörja" lite innan jag sätter i nya tändstift och försöker starta.

4. Om bilen inte vill gå igång (och bensinpump etc. verkar fungera som den ska) får jag väl överväga att tömma tanken och slå på ny bensin. Risken finns väl att den gamla har förvandlats till ett geléhallon. Bör man kanske slå på ett par flaskor K-Sprit innan startförsöket?

5. När bilen gått igång tänker jag inte varva motorn eller något liknande utan låta den puttra på tomgång ett bra tag. Däcken lär väl vara fyrkantiga och bör antagligen bytas och bromsarna har väl rostat ihop också kan jag gissa.

Är det något annat jag bör tänka på, eller har jag fel i något av det jag skrivit ovan? Kanske någon här som gjort ett "barn find" och har lite erfarenhet eller som är van att ställa av veteran bilar etc. under långa perioder. Själv har jag ganska dålig koll på sånt här.

Ska jag byta alla vätskor i bilen innan vi startar den? Vad ska jag göra med  automatlådan? OM bilen går igång och bromsarna verkar halvokej, vågar man provköra den då? Eller har dämparna tagit stryk av att stå still i så många år? Har tätningar etc torkat ut och riskerar att börja läcka om bilen utsätts för påfrestningar eller vibrationer? Ska jag byta glykol innan jag startar den?

Ja... kortfattat kan man väl säga: HJÄLP!!!

Tacksammaste hälsningar,
Daniel


1 365 Inlägg
3 augusti 2012
#2
Ser ut som en bra planering ... för en Porsche 911 turbo som man fått av sin gamla farfar i dåligt skick. men....

Det här är en opel från 1998 som antagligen är värd kaffesump och en badboll och innan man lagt ut ens 5000 kr bör man vara medveten om att man antagligen kan köpa en likadan opel från 98 i fungerande skick

Personligen hade jag satt en gräns ganska tidigt innan det rinner iväg, dvs funkar inte bilen efter dessa åtgärder så kastar vi in handduken

Bilar bör inte stå stilla på hjulen mer än 1 år, redan då finns det risker att både fälgar och däck blir skeva. Stötdämpare osv skulle jag vara mindre oroliga för men bromsarna lär ju inte vara i ett prima skick.

Det kan räcka att man smörja upp dem lite och tokbromsar ett par -10 ggr för att få igång dem men det kan ju även krävas att man köper nya skivor, belägg, ok och då rinner det iväg som fan i pengar.

I ordning hade jag gjort såhär

1. byt olja +filter till något billigt skit och sätt dit ett nytt batteri - starta funkar det, punkt 5, om inte punkt 2)
2. Kolla om det kommer fram soppa till spridarbrygga och undersök om tändstiften tänder
3. Byt tändstift om de är dåliga, kommer ingen soppa undersök om pumpen fungerar
4. Funkar pumpen men det kommer ingen soppa, kolla efter läckage och byt soppafilter (är pumpen paj, kasta in handduken eller köp en på skroten om ni känner att det är värt pengarna)
5. Bilen startar, perfekt... byt bromsvätska och kör iväg en sväng för att känna "konditionen" på bilen
6. Beroende på hur den verkar funka, kasta in handduken eller fortsätt "service"

Nyckeln i det hela är att lägga ut så lite pengar som möjligt medan man försöker få fram så mycket information som möjligt om bilens skick.


280 Inlägg
3 augusti 2012
#3
3 år är inte så lång tid, jag har startat bilar som stått i över 30 år.

Mitt tips är:

Häll i lite ny bensin
Sätt i ett nytt batteri
provstarta

Gick den för 3 år sedan när den ställdes in så bör den starta utan större problem. Sedan (om den startar) får man som sagt testa en liten runda för att känna på bromsarna mm.

/Fredrik


2 763 Inlägg
3 augusti 2012
#4
Ursäkta, men hur har du tänkt ge bilen ström via dragkrokskontakten? roll

Volvo - For Life

18 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#5
crescentcompact skrev:
3 år är inte så lång tid, jag har startat bilar som stått i över 30 år.

Mitt tips är:

Häll i lite ny bensin
Sätt i ett nytt batteri
provstarta

Gick den för 3 år sedan när den ställdes in så bör den starta utan större problem. Sedan (om den startar) får man som sagt testa en liten runda för att känna på bromsarna mm.

/Fredrik

Tack, låter bra! Hoppas det går smile
Tror du inte man behöver göra något åt oljan?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
3 augusti 2012
#6
börja med att lösa så ni kommer in i bilen o kan byta batteri, inte säkert att det hjälper att köra på ström då batteriet kan vara kortslutet. Funkar för övrigt inte att koppla på nån ström i släpvagnskontakten om det inte finns nåt stift där som normalt har spänning hela tiden (finns så vitt jag vet inte) utan du måste i så fall ta dig in under o koppla in dig vid startmotor eller generator.

När du väl kommit in under huven o bytt batteri så kolla nivån på motorolja och kylarvatten. Sen är det bara att provstarta o se va som händer. Behöver inte göras några konstiga specialåtgärder.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

18 Inlägg
3 augusti 2012
Trådstartare
#7
BOLIN_ skrev:
Ursäkta, men hur har du tänkt ge bilen ström via dragkrokskontakten? roll

Lite olika beroende lite på hur elen till dragkroken är kopplad.

Men ofta finns det ett stift med "ständig ström" och ett stift som är för minus. Bara att gå på dem.

Visserligen så är väl tanken att strömmen ska gå ut (till en kärra t.ex.) inte in i bilen, men strömmen går ju åt alla håll hela tiden så det ska väl vara lugnt. Sen tänkte jag att man kan köpa en koppling på nån biltillbehörsfirma (inte feltema då så klart) och koppla på ström på den (på rätt kabel så det går till rätt stift så klart) och på så sätt få in nog med ström i systemet för att kunna öppna dörrarna.

Alternativt tänkte jag se om jag kan krypa under bilen och komma åt någon lämplig kabelhärva i systemet för att koppla in ett batteri den vägen och få in nog med ström för att få upp dörrarna på det sättet. Om jag kommer åt vill säga smile

Har du några andra bra tips är jag tacksam?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 259 Inlägg
3 augusti 2012
#8
crescentcompact skrev:
3 år är inte så lång tid, jag har startat bilar som stått i över 30 år.

Mitt tips är:

Häll i lite ny bensin
Sätt i ett nytt batteri
provstarta

Gick den för 3 år sedan när den ställdes in så bör den starta utan större problem. Sedan (om den startar) får man som sagt testa en liten runda för att känna på bromsarna mm.

/Fredrik

Tänkte precis som dig, 3 år är inte så väldigt lång tid. Gick den innan bör den gå nu.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

785 Inlägg
3 augusti 2012
#9
Ang ström till bilen, så hade jag lagt mig under bilen och direktmatat med startkablar på startmotorns +.
Alternativt försökt med lite "finess" få upp huven och byta batteri, utan att komma in i bilen.

Ang att den har stått i 3 år, så behöver du inte vara så orolig, som en tidiager skrev, det e inte en bil med millimeterpresition och i "dyr" klassen.

Lite fräch bensin, lite K-sprit i tanken, ev lite startgas som konstgjord andning.
Låta den gå varm i lugn och ro.. Kolla oljan när den var bytad senast innan den ställdes.
Oljan åldras inte på samma sätt på en stilastående bil om det var bra olja.

Sen om allt känns ok, ge den en service med olja filter och stift.. Luftfilter kan vara bra att byta.

Hade spontant inte lagt ner flera tusen kr på servicekostnader på en äldre opel, men det är ju individuellt.

Vad är det för modell?

Its not the fart that kills, its the smell...

18 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
#10
Tack för alla grymma svar göbbar, riktigt Nice!

Ska börja med bensin och K-Sprit, sen ska vi nog få upp bilen på nåt vis så vi kan byta batteri.
Byter stift vid behov och oljan i samband med service.

Vet inte vilken modell. Polaren vet bara att det är en Opel från -98. Absolut inte värd en rasande massa pengar, men bilen får han gratis i övrigt. Så lite kan den ju vara värd att investera i.

Grymt!


Evildan
7 augusti 2012
#11
Opel hade på den tiden ev ett "säkerhetslås" i dörrarna som spärrar låscylindern och kräver spänning i batteriet för att kunna låsas upp.
Däremot går det utmärkt att klättra igenom bagageutrymmet då den saknar spärrfunktionen, beroende givetvis om det finns någon möjlighet att kunna fälla detta om det är en sedan.

(nej jag knäcker inte extra som opeltjuv utan hade detta strömproblem på en astra caravan utan ström och dörren låst i detta läge)

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2012
#12
Ladda batteriet innan du köper ett nytt. Kan mycket väl gå. 4 liter olja på Biltema kostar 200spänn. Mer än så lär du inte behöva göra på en modern bil med insprutning. När den startar så håll den på 1500-2000rpm, inte tomgång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 augusti 2012
#13
caromania skrev:
Ladda batteriet innan du köper ett nytt. Kan mycket väl gå. 4 liter olja på Biltema kostar 200spänn. Mer än så lär du inte behöva göra på en modern bil med insprutning. När den startar så håll den på 1500-2000rpm, inte tomgång.

En liten stund (nån minut typ) efter uppstarten är det nog inte fel om den får gå på tomgång, så den i lugn takt får pumpa ut olja överallt...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 augusti 2012
#14
henke_99 skrev:
caromania skrev:
Ladda batteriet innan du köper ett nytt. Kan mycket väl gå. 4 liter olja på Biltema kostar 200spänn. Mer än så lär du inte behöva göra på en modern bil med insprutning. När den startar så håll den på 1500-2000rpm, inte tomgång.

En liten stund (nån minut typ) efter uppstarten är det nog inte fel om den får gå på tomgång, så den i lugn takt får pumpa ut olja överallt...

Varför det? Med ny olja är det ingen större skillnad om bilen stått i en vecka eller 3 år. Det mesta ligger i sumpen ändå. Du har full smörjning redan efter ett par sekunder max. Dessutom kommer bilen ändå choka någon minut och hålla 1500 av sig själv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

18 Inlägg
26 september 2012
Trådstartare
#15
Hej allihop!

Tänkte bara meddela att det av 10 000 olika anledningar inte blivit någon tripp till den sovande Opeln ännu.
Jag lovar att ge en fullständig rapport med bilder, doftintryck och glada tillrop så fort jag vart där.

Huruvida ni orkar läsa skiten sen vet jag ju inte. Men när ni så snällt assisterat mig här så förtjänar ni ju så klart att få höra hur det gick på slutet.

Fortsättning följer!


Forummoderator
9 299 Inlägg
26 september 2012
#16
Klart vi läser! smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
26 september 2012
#17
Funkar på alla amerikanare (nya som gamla). Kryp under bilens front, sträck upp handen till huvlåset, pilla runt lite tills du hittar vajern och hävarmen den sitter på, slit hävarmen i vajerns riktning och vips så är huven öppen.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

1 319 Inlägg
26 september 2012
#18
Vafan, fixa in ett nytt batteri och vrid på nyckeln och puttra iväg i 5km/h testa bromsar osv.. 3 år ingen big deal. Värsta som händer är väll att gummi detaljer torkar ihop och att bromsarna kärvar.

_----------'

Smålänning
7 887 Inlägg
26 september 2012
#19
1: Försök låsa upp bagaget och gå in den vägen, alternativt hissa upp bilen och sätt plus och minus på startmotorn eller generatorn vilken som nu är lättast, resp. jord någonstans.

2: Öppna huven.

3: Koppla på ström

4: Vrid på nyckeln, lyssna så pumpen går och kolla hur mycket bensin det är i. Är det å pass lite att reservlampan lyser häll i lite, annars skit i det, bensin idag innehåller så mö sprit att K-sprit är överflödigt.

5: STARTA

6: Låt stå någon minut för att VÄXELLÅDAN ska få pumpa upp oljetryck.

7: Prova att köra, är det en liten gata eller på landet så prova gärna att köra lite, bromsa, känna på styrning och växellåda.

8: Besikta

9: Går den igenom karossmässigt och säkerhetsmässigt gör en service med motorolja, filter, bromsvätska och kanske kamrem om det är dags. Plocka ner bromsarna och motionera dom. Är det rost eller andra fel på den, överväg om ni vill kosta på den.

10: KÖR SÅ DE RYKER I KNUTARNA!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!


Sök