Allright allihop, nu behöver jag er samlade expertis här!
En kompis till mig har fått erbjudande att överta en bil från sin gamla farfar. Bilen har inte varit körd på tre år (förvarad i carport men har utstått minusgrader etc. dock varit övertäckt med en presenning) och är "någon typ av Opel från 1998 med automatlåda". Personen i fråga har tummen mitt i ansiktet och frågade om jag kunde följa med och försöka starta bilen. Självklart kommer den behöva besiktigas etc. så småningom men min kompis vill se om den ens fungerar innan vi gör något annat med den.
Det jag behöver nu är alltså era tips över hur man bör väcka den här bilen på ett så varsamt sätt som möjligt. Vad behöver man tänka på osv. Nedan är de steg som jag hade tänkt mig att genomföra:
1. Byta batteriet, det gamla lär vara kaffeved vid det här laget. Fick höra att fjärrlåset inte fungerar (dött batteri i både bil och kontroll skulle jag tro) och att låsen i dörren aldrig använts så de sitter som berget. Huven går alltså inte att öppna, men jag tror jag kan skicka in lite el via uttaget vi dragkroken så att vi kan få upp dörrarna/huven på det sättet. Alternativt rostlösning etc. i dörrarna.
2. Jag tänker byta olja + filter på bilen innan vi gör något med den. Tror det kan vara läge för det
3. Ta bort tändstiften och köra runt motorn med startmotorn för att "smörja" lite innan jag sätter i nya tändstift och försöker starta.
4. Om bilen inte vill gå igång (och bensinpump etc. verkar fungera som den ska) får jag väl överväga att tömma tanken och slå på ny bensin. Risken finns väl att den gamla har förvandlats till ett geléhallon. Bör man kanske slå på ett par flaskor K-Sprit innan startförsöket?
5. När bilen gått igång tänker jag inte varva motorn eller något liknande utan låta den puttra på tomgång ett bra tag. Däcken lär väl vara fyrkantiga och bör antagligen bytas och bromsarna har väl rostat ihop också kan jag gissa.
Är det något annat jag bör tänka på, eller har jag fel i något av det jag skrivit ovan? Kanske någon här som gjort ett "barn find" och har lite erfarenhet eller som är van att ställa av veteran bilar etc. under långa perioder. Själv har jag ganska dålig koll på sånt här.
Ska jag byta alla vätskor i bilen innan vi startar den? Vad ska jag göra med automatlådan?
OM bilen går igång och bromsarna verkar halvokej, vågar man provköra den då? Eller har dämparna tagit stryk av att stå still i så många år? Har tätningar etc torkat ut och riskerar att börja läcka om bilen utsätts för påfrestningar eller vibrationer? Ska jag byta glykol innan jag startar den?
Ja... kortfattat kan man väl säga: HJÄLP!!!
Tacksammaste hälsningar,
Daniel