3645
Sök

Ska snart köra upp: hastigheter?

3 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Hallå hallå!
Har uppkörning nu på torsdag och det jag känner mig mest osäker på är hastighets-ändringar utan skyltning. Exempelvis att jag kör på en 30-väg, kommer till en korsning där jag ska svänga höger och ingen ny skylt finns. På min senaste lektion fortsatte jag då köra 30 eftersom inget annat stod, men min lärare sa att jag hindrade trafiken eftersom det var en väg med högre hastighet, vilket man kan bli kuggad för vad jag förstår? Frågade läraren hur man ska veta att det är högre hastighet, och han menade att man ska gå på känn.

Någon som har några andra tips på hur man vet att det är högre hastighet, förutom på 70-vägar då sträcken i vägen är längre och med mer avstånd? 50-vägar och 30-vägar har väl likadana mittensträck vad jag vet?

Tacksam för svar!
Senast redigerat av UrnUurn (16 april 2012)

448 Inlägg
16 april 2012
är 50 inom tätort om inget annat anges.
70 utanför tätort om inget annat anges.

Xzit

3 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
XzitXR3I skrev:
är 50 inom tätort om inget annat anges.
70 utanför tätort om inget annat anges.

Vilket innebär att det alltid är 50 på en korsande till 30-väg om inte en till 30-väg är uppsatt inom tätort?
Är det alltid en 30-skylt i samband med korsningen i så fall?
Senast redigerat av UrnUurn (16 april 2012)

3 Inlägg
16 april 2012
Trådstartare
Tror att jag har kläm på det nu. Tack för hjälpen!

227 Inlägg
30 september 2012
Tex, i ett bostadeområde är det 30 på ett ställe sen tar jag av till höger och där sitter det ingen hastighetsskylt är det då 50?

Avstängd
10 388 Inlägg
30 september 2012
Mattias_ee skrev:
Tex, i ett bostadeområde är det 30 på ett ställe sen tar jag av till höger och där sitter det ingen hastighetsskylt är det då 50?

Generellt säger man väl; Är du osäker och det inte sitter någon skylt; håll hastigheten som senast gällde

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

227 Inlägg
30 september 2012
it_mutt skrev:
Mattias_ee skrev:

Generellt säger man väl; Är du osäker och det inte sitter någon skylt; håll hastigheten som senast gällde

Okej + att ofta i bostadsområden är det högerregeln som gäller så då kan man ju inte ligga o tokköra..

Sök