3200
Sök

Stor skillnad på voltmätare?

1 129 Inlägg
28 september 2012
Trådstartare
Jag köpte en biltema voltmätare som man sätter i cigg uttaget för ett tag som jag tyckte va bra att ha för att när det  ex. är dags att sänka volymen big_smile. Jag jämförde den mätaren med en multimeter som jag satte direkt på batteriet. Och det var inte så stor skillnad mellan dom.

Senare jag bestämde mig för att skaffa en voltmätare som jag kunde placera på instrumentet och koppla direkt på batteriet eller nånstanns nära för att lätt kunna se laddningen samt att inte hindra mig från att ex ladda mobilen. Jag vill inte ha en stor runt mätare eller nåt sånt, utan mer en liten digital som inte tar så stor plats. Så jag kolla runt och hitta lite olika sorter som slutade med att jag skaffade en LCD voltmätare med blå display på Tradera som va lik de andra som jag sett.

Jag monterade mätaren direkt på batteriet, på en strömkablar som gick direkt til batteriet samt jorden i chassit och plusen på en kabel med tändningsström som var nära säkringsboxen och jämförde mätaren med både multimetern som kopplades på samma samma ställen samt mätaren som satt i cigg. uttaget. Och det visade sig att cigg. mätaren oftast visade mer korrekt volt än va den digitala mätaren gjorde. Ibland kunde det tom skilja en del beroende på om bilen va igång eller vart mätaren va inkopplad.

Mätaren på Tradera kosta typ 150 kr,  och visst får man va man betalar för. Men tycker inte att det borde vara nån så stor skillnad på en så pass enkel sak. Köper jag en multimeter för 200 kr eller nåt så är den ju självklart ingen FLUKE men den ska fungera bra att att mäta med ändå.

Forummoderator
26 373 Inlägg
28 september 2012
Det du kan göra är ju att koppla båda mätarna till samma pluspol - till exempel batteriet - för att se om där är någon mätbar skillnad.
Men ja, vissa stämmer bättre. Andra stämmer sämre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

120 Inlägg
28 september 2012
jag tog mina voltmätare från säkringshållare, och på de finns det en kalibrerings skruv som jag kunde ställa om den. så kolla om det finn en "skruv" så du kan ställa den efter något som stämmer bättre? du kanske måste plocka bort plastskal och sånt?
jag kalibrerade efter ett riktigt exprementverktyg som stämmer till 110%

Rösta gärna och kommentera :)

1 129 Inlägg
29 september 2012
Trådstartare
Erik_92 skrev:
jag tog mina voltmätare från säkringshållare, och på de finns det en kalibrerings skruv som jag kunde ställa om den. så kolla om det finn en "skruv" så du kan ställa den efter något som stämmer bättre? du kanske måste plocka bort plastskal och sånt?
jag kalibrerade efter ett riktigt exprementverktyg som stämmer till 110%

Det fanns 2 st "skruvar" som jag har provjusterat på. Men det var lättare sagt än gjort o få det att stämma för den voltmätaren hade svårt att bestämma sig tongue. Vet inte riktigt vad som skiljer mellan dessa skruvar heller.
Senast redigerat av Palicuse (29 september 2012)

120 Inlägg
1 oktober 2012
Jag hade bara en, har inget bra svar till vad den andra är till, eller vilken som man ska vrida på

Rösta gärna och kommentera :)

1 129 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Har försökt hitta nånting som kunnat va till hjälp på nätet. Men det var svårt att hitta nåt till BYF-1CB/DV-B20X:DC7.5-19.99V
Senast redigerat av Palicuse (2 oktober 2012)

Sök