Som amatör tycker jag att det låter som om det mesta av "kompen" smiter förbi kolvarna/klovringarna o det är därför du har ett "litet" övertryck så att säg...Normalt så startar en motor även med helt tät vevhusventilation, vevhusventilationen är ju bara till för att återleda "oförbrända rester" in i cylindrarna igen...
Hur vevhusventilationen fungerar varierar lite mellan olika bilar, vissa har ett kraftigt "vakuum sug" medan andra ventilerar lite lätt på tomgång men har "vakuum sug" på varv över tomgång...Oavsett skall en välfungerande motor (och vevhusventilation) inte skapa nämnvärt övertryck...
Observera: Amatör svar
!
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure