2260
Sök

Lite platts till basarna

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
Hej jag har stött på ett problem nu när jag har dämpat klart bilen och stoppat i MDF skivan som ska vara i bagaget,
Det kommer inte finnas så mycket utrymme till basarna, kanske 120liter något mera men då hamnar basens översida över ryggstödet.
Det jag behöver ha hjälp med är tips på 1 -2 basar som jag kan få in i bagaget som kommer spela som (fan)
Den effekt jag har att tillgå är 5000w 1ohm 3500w 2 ohm 1900w 4 ohm.

Bilen är en golf 2 4dörrars 91a
framsystem som ska sitta i bilen är 2 st SPL Dynamics SPL8Fkit i framdörrarna som drivs av ett kicker 850.4
och i bakdörrarna kommer det sitta ett impact  HS8038  kitt i varje dörr som drivs av Zachry R2160
Och i bagaget kommer finns ett impact 5000.1 för att smiska på någon eller några basar.

Hoppas ni förstod vad jag menade smile

Tack på förhand Mvh Kim

Det kan aldrig vara för mycket Bas :)

1 400 Inlägg
6 oktober 2012
Gladen SQL spelar högt och snygt.
2 st 12" i 110L låda.

http://www.ljudbyggaren.se/?category_id … _id=SQL_12

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
micke7406 skrev:
2 st 12" i 110L låda.

Ja dom såg riktigt bra ut och dom ville inte ha så stor låda heller smile men kommer dom spela bra med 2500w vardera ?

1 400 Inlägg
6 oktober 2012
kimwicktorsson skrev:
micke7406 skrev:
2 st 12" i 110L låda.

Ja dom såg riktigt bra ut och dom ville inte ha så stor låda heller smile men kommer dom spela bra med 2500w vardera ?

2500 blir kanon till dom

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

451 Inlägg
6 oktober 2012
Basarna har väl enkel 4ohm spole? Då blir det ju 2ohm totalt till steget, 1750w vardera. Men det bör ju få fart på dom i alla fall.
Senast redigerat av Landstrom (6 oktober 2012)

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 oktober 2012
En 15" eller max två 12" är nog vad som kan vara lämpligt i den lådvolymen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 466 Inlägg
6 oktober 2012
Bara en BL-faktor(koncentrerad magnetstyrka) på 19,8 med ett så lågt Vas-värde som 31,8liter. Hur kan det på något sätt se bra ut?! Att Fs sen är ändan upp på 35,8 Hz Ser ju inte bättre ut heller.

Stämmer den spec så är basen något helt sinnessjukt tungdriven!

Ganska jämförbart med en SPL-dynamics SPL 12", som oxå är en riktigt seg åsna till att driva igång o då har den ändå mer än 25% högre magnetstyrka och ganska lik spec i övrigt.

Ett alternativ är ju att satsa på en mer lättdriven bas, spelar bra mycke högre med samma effekt.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
Bara en BL-faktor(koncentrerad magnetstyrka) på 19,8 med ett så lågt Vas-värde som 31,8liter. Hur kan det på något sätt se bra ut?! Att Fs sen är ändan upp på 35,8 Hz Ser ju inte bättre ut heller.

Ganska jämförbart med en SPL-dynamics SPL 12", som oxå är en riktigt seg åsna till att driva igång o då har den ändå mer än 25% högre magnetstyrka och ganska lik spec i övrigt.

Ett alternativ är ju att satsa på en mer lättdriven bas, spelar bra mycke högre med samma effekt.

Jag hade ju tänkt att ha 2 st xtr380d4s men det får väl inte platts ? yikes

16 197 Inlägg
6 oktober 2012
Du får i bra mycke större låda än så i en golf om du bygger rätt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
6 oktober 2012
Stor låda med stor port spelar högt.

Visst att man KAN sätta en bas i en liten låda men de spelar där efter.

3 466 Inlägg
6 oktober 2012
kimwicktorsson skrev:
M_icke_ skrev:

Vet inte om de e vad jag kallar lättdrivna basar iofs, en kompis har en XTR-380D2S som han driver på 2st Hollywood HXA3K, alltså 1200w/spole eller 2400w totalt på basen.
Lådan är byggd efter alla rekommendationer och dessutom seriöst trekantslistad och plastad invändigt.
Allt ihop ligger i en Saab 9000 = Grymt lätt bil att spela högt i!

Till att börja med så spelar den ohörbart upp till en ganska hög nivå på volymen. Först när man pressar stegen så hårt så de distar får man upp lite ljudvolym på den, då pratar vi runt 143db musik. Dessutom går den inte särskillt djupt och är väldigt hård och torr i karaktären.

Man kan lätt skylla detta på stegen eller inställningarna eller liknande men vi har flera andra bilar med samma stereo, Kenwood KDC-5051 och dessa stegen. Alla andra spelar riktigt bra med denna kombon och allt är rätt inställt med oscilloskop.

Till det hela hör att jag spelar ifrån honom både vad gäller tryck och ljudkvalité med en RE SR15  som får 1000w. i min 9-5 kombi, som är en betydligt sämre db-bil...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
M_icke_ skrev:
kimwicktorsson skrev:
M_icke_ skrev:

Vet inte om de e vad jag kallar lättdrivna basar iofs, en kompis har en XTR-380D2S som han driver på 2st Hollywood HXA3K, alltså 1200w/spole eller 2400w totalt på basen.
Lådan är byggd efter alla rekommendationer och dessutom seriöst trekantslistad och plastad invändigt.
Allt ihop ligger i en Saab 9000 = Grymt lätt bil att spela högt i!

Till att börja med så spelar den ohörbart upp till en ganska hög nivå på volymen. Först när man pressar stegen så hårt så de distar får man upp lite ljudvolym på den, då pratar vi runt 143db musik. Dessutom går den inte särskillt djupt och är väldigt hård och torr i karaktären.

Man kan lätt skylla detta på stegen eller inställningarna eller liknande men vi har flera andra bilar med samma stereo, Kenwood KDC-5051 och dessa stegen. Alla andra spelar riktigt bra med denna kombon och allt är rätt inställt med oscilloskop.

Till det hela hör att jag spelar ifrån honom både vad gäller tryck och ljudkvalité med en RE SR15  som får 1000w. i min 9-5 kombi, som är en betydligt sämre db-bil...

Så man ska sattsa på re sr 15 ? smile

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
Stor låda med stor port spelar högt.

Visst att man KAN sätta en bas i en liten låda men de spelar där efter.

Batteribänken ligger under basaen med 5 st batteri därför det inte finns så mycket platts smile

16 197 Inlägg
6 oktober 2012
hur mycke har du höjt golvet?

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
hur mycke har du höjt golvet?

Dämpat med dämpmatta och sedan lagt en 22mm mdf skiva på smile

16 197 Inlägg
6 oktober 2012
bredden mellan hjulhusen är 94cm,höjd 42cm om jag inte minns fel..  men nåt lock över batterierna behöver du ju inte, lådan kommer ju fungera som "lock".

232 Inlägg
6 oktober 2012
Trådstartare
evilaudio skrev:
bredden mellan hjulhusen är 94cm,höjd 42cm om jag inte minns fel..  men nåt lock över batterierna behöver du ju inte, lådan kommer ju fungera som "lock".

aha men jag har ritat upp det om du vill se smile

Sök