2819
Sök

Recept på trim till B230

30 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#1
Går i tankar om att plocka ut några extra kusar i bilen(160hk+), gäller en b230fb.

Det jag har tänkt skaffa....
531-topp lätt portad och planad
lite vassare kam, typ månen 7
extraktor + 2.5" system
turbospridare tillsammans med bränslechip (lh 2.4 sprut)
elfläkt

Hur ser det ut? några bra tips, råd och synpunkter vad gäller detta?
Ute efter att bilen fortfarande ska ha bra körbarhet osv då det är en bruksbil.

/Robban

300 Inlägg
15 oktober 2012
#2
På FB motorn har du ju redan 531 och vx3 kam?

30 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#3
Micke181 skrev:
På FB motorn har du ju redan 531 och vx3 kam?

FD har jag...blandar alltid ihop fb o fd wink

1 738 Inlägg
15 oktober 2012
#4
Inte värt att lägga dom pengarna o tiden, du kommer knappt känna skildnad! Du måste gå upp i litervolym, modda slaglängd, kolvar m.m! Kolla filmen som skogenracing gjort när dom bängar en b230 31xxx mil och sedan renoverar o vässar till den med smågodis o bänkar den på nytt! De fick ut 9 eller 13 hk extra genom att byta sprut, kam, avgas, grenrör, värre topp m.m kolla får du se den finns på youtube! Satsa på turbo istället annars brukar man säga att de kostar 1000kr hk:n när du trimmar en sugis


88 Inlägg
15 oktober 2012
#5
Det går inte att sätta ett pris på effekt. Att byta till 531 och lite fetare kam gör mycket. Dom bästa standard 531:orna flödar tillräckligt för 170-180 hästar i originalcup med H-kam. Bara med 530 får man med bra portning 150 hästar med VX3, ännu mer med 531. Jag hade bytt till den setup du tänkt, alltid kul att prova sig fram.

TBM NINJA
917 Inlägg
15 oktober 2012
#6
jag hadde satsat på turbo direkt, en snik turbo e 10 gånger roligare än det du nämner, likvärdigt i pris också dock kan du nog klämma mer hk ur en snik turbo

ända kruxet med turbo konvert är oljereturen, resten är enkelt

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

30 Inlägg
15 oktober 2012
Trådstartare
#7
henke_92 skrev:
jag hadde satsat på turbo direkt, en snik turbo e 10 gånger roligare än det du nämner, likvärdigt i pris också dock kan du nog klämma mer hk ur en snik turbo

ända kruxet med turbo konvert är oljereturen, resten är enkelt

Har gått i turbotankar också men isf blir det o kasta i en komplett fk/ft.
Tänker också att jag ska kunna besikta bilen lite smidigt utan att behöva byta motor varje gång, för det blir väl svårt o få den reggad med tex fk pga att det är en -94 årsmodell?

TBM NINJA
917 Inlägg
15 oktober 2012
#8
GolfarN90 skrev:
henke_92 skrev:
jag hadde satsat på turbo direkt, en snik turbo e 10 gånger roligare än det du nämner, likvärdigt i pris också dock kan du nog klämma mer hk ur en snik turbo

ända kruxet med turbo konvert är oljereturen, resten är enkelt

Har gått i turbotankar också men isf blir det o kasta i en komplett fk/ft.
Tänker också att jag ska kunna besikta bilen lite smidigt utan att behöva byta motor varje gång, för det blir väl svårt o få den reggad med tex fk pga att det är en -94 årsmodell?

jag försökte regbessa min 740 med 940 turbomotor nu i somras, slutade i SVORDOMMAR, helt jävla omöjligt här i malmö regionen, köpte tillochmed en 940 turbo för att kunna ta originalröret från den men ICKE
(en i norrland hadde regbessat sin 740 med en post-it lapp där det stod "turbo motor från 940 med 940 frambromsar å stötdämpare")
mad

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

114 Inlägg
16 oktober 2012
#9
Jag skulle kört ditt recept fast lite snällare kam än månen 7, kanske ett tändchip med och skita i turbospridarna.

Film på B230F som bänkas till 197hk med bl.a. 530 topp och orginalsprut (förutom chip o större spjällhus).
http://www.youtube.com/watch?v=IJUfQ1a5 … r_embedded


490 Inlägg
16 oktober 2012
#10
DalleRacing skrev:
Inte värt att lägga dom pengarna o tiden, du kommer knappt känna skildnad! Du måste gå upp i litervolym, modda slaglängd, kolvar m.m! Kolla filmen som skogenracing gjort när dom bängar en b230 31xxx mil och sedan renoverar o vässar till den med smågodis o bänkar den på nytt! De fick ut 9 eller 13 hk extra genom att byta sprut, kam, avgas, grenrör, värre topp m.m kolla får du se den finns på youtube! Satsa på turbo istället annars brukar man säga att de kostar 1000kr hk:n när du trimmar en sugis

....

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

30 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#11
TWR skrev:
Jag skulle kört ditt recept fast lite snällare kam än månen 7, kanske ett tändchip med och skita i turbospridarna.

Film på B230F som bänkas till 197hk med bl.a. 530 topp och orginalsprut (förutom chip o större spjällhus).
http://www.youtube.com/watch?v=IJUfQ1a5 … r_embedded

Härlig film....bra insperation wink
Ja jag tror det är det bästa också som du säger efter att jag läst på lite mer smile
Har ev kommit över en smått portad 530, han kunde hjälpa mig o plana den sa han jag ska köpa den av. Är det värt att plana...har tänkt mig 3mm om så blir fallet. Måste man byta kamrem mot en kortare då?

88 Inlägg
16 oktober 2012
#12
Planar du så mycket blir toppen bara tunn i ytan och du får problem med att plana den i framtiden. Riktplana helst bara.


Sök