3597
Sök

Chevrolet Blazer k5 1989 ingen mätare funkar

31 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#1
hej. fick ett litet problem på min bil helljusen sluta funka så jag undersökte lite säkringar och kablar vid batteriet. men tänkte att ja tar de en annan dag men när jag satte mig i bilen och vred på tändningen så märkte jag att den inte varnar för bälte samt att en lampa för service inte lyste och när jag sen starta bilen märkte jag att även laddmätaren inte funkar och att tankmätaren är helt i botten även förbi sträcket för full tank. även oljetryck och temp är döda.

att funka klockrent när jag släckte bilen för att kolla helljusen.

så jag funderar finns det någon huvud kabel eller någon box eller nå sånt som styr dom grejerna?

någon som har ett elschema?

har kollat alla säkringar jag hittar och kablar och kontakter men ingenting.

hoppas någon haft nå liknande eller kan ge tips.

350tbi om de spelar någon roll.


35 Inlägg
16 oktober 2012
#2
Kolla om det finns nån huvudsäkring
Kan även vara jordflätan som lossnar? Jordfel kan det bli lite skumma fel av


31 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#3
har kollat alla säkringar jag hittat. ja jordfel kan de mkt väl vara men har provat jorda med start kabel lite överallt men ingen skillnad. måste lös med instrument panelen och kolla om de lossnat nått. saken gör de ju inte bättre att de är en gammal bil så de är ju lösa kablar och kontakter lite överallt.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2012
#4
Original har helljuset varken säkring eller relä, så antingen har nåt brunnit av nånstans av överbelastning, eller att en kabel har skadats så det har blivit kortis skulle jag tro. Funkar halvljuset?

Om du kollar i säkringsdosan så finns det tomma anslutningar ganska långt upp, några är matade med konstantström och några med tändningsström. Testa att mäta om du har ström där.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#5
halvljuset funkar. helljuset fixar nog sig sen bara jag får laddning och alla mätare att fungera igen.

jo jag såg att de fanns några tomma platser där. men om de finns ström där eller inte vad hjälper de mig?


31 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#6
för ingen av kontakterna som är lösa passar in i säkringshållaren iaf.
du har inget elschema?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2012
#7
Du kommer en liten bit närmare problemet kanske. Om halvljus funkar men inte helljus så ligger felet i omkopplaren för detta, den sitter på rattstången. Om nu inte nån har kopplat in ett relä nånstans till det, kolla i motorrummet efter nåt relä.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#8
jo jag tror jag hittat felet till helljusen det verkar vara kopplat relä till dom. men mitt stora problem är ju att bilen inte laddar och att ingen mätare funkar. varken temp,tank,oljetryck eller batteri mätare.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 oktober 2012
#9
Eftersom du inte vill mäta i säkringsdosan så får du ge dig vidare in under instrumentpanelen o se om du har ström både till och från tändningslåset. Det sitter inte vid nyckeln utan nere på rattstången, anslutet till nyckeldelen med ett stag.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
#10
mätte lite snabbt i säkringsdosan och de fanns flera tomma platser med ström både med och utan tändning. måste försöka kolla där också för vad jag läste nånstans ska de väl ge ström till generatorn via lilla kabeln som sitter i sticket vars de finns 4 små men bara ena används?!


31 Inlägg
17 oktober 2012
Trådstartare
#11
nu har jag även testat ge direkt ström på lilla kabeln till generatorn och då laddar den men men mätarna är ju döda ännu.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
17 oktober 2012
#12
Mät på båda sidor om tändningslåset med.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#13
ska kolla de imorgon.  verkligen ingen som har ett kopplingsschema?????


Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 oktober 2012
#14
Jag har ett ganska kass schema i min verkstadshandbok, men den ligger i min verkstad 2 mil härifrån.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
18 oktober 2012
Trådstartare
#15
okej. nå de hade ju kanske varit bättre än inget. om du är dit kanske du kan ta en bild och mejla den sen.


Offroad Racing
3 122 Inlägg
18 oktober 2012
#16
Ska försöka komma ihåg det.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#17
bilen är fixad tråden kan låsas!!!


Offroad Racing
3 122 Inlägg
20 oktober 2012
#18
Och felet var?  (ifall nån annan skulle råka ut för samma sak i framtiden)
Senast redigerat av henke_99 (20 oktober 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

31 Inlägg
20 oktober 2012
Trådstartare
#19
vet inte felet riktigt men tunna kabeln till generatorn klippte jag av och drog en egen direkt till säkringsdosan så den började ladda sen testa jag lägga dit den bortklippta kabel ihop med den från generatorn och säkringsdosan och då funkade allt helt plötsligt.



Sök