2476
Sök

Automatlådan växlar "hårt"

2 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
Jag har en Rover 620si -98 automat. Nu har den börjat växla hårt , jag skulle vilja likna det vid att man kopplar slarvigt på en manuell låda. Det är bara när den växlar upp.Är detta ett tecken på att lådan börjar bli utsliten eller är det något som kan justeras? Tacksam för lite hjälp i saken.

1 Inlägg
21 mars 2007
Tjenare!
Hade oxå problem med att min volvo växlade hårt, speciellt när den la i "Lockupen". Men efter växellådsoljebyte är den som ny igen. Prova det, kan va en billig lösning på det hela.

1 002 Inlägg
21 mars 2007
n kompis har en merca TD som lådan är inställd på att växla lite hårdare,, förra ägaren drog mkt släp me den.

"Det är slut med bilen den dagen då det kostar mer att parkera den än att köra med den"

2 Inlägg
22 mars 2007
Trådstartare
Jag kan inget om bilar... men lär mig gärna... vad betyder "lockupen"?

Tack annars för tipset jag ska kolla med en bilfirma idag

VoloV70 skrev:
Tjenare!
Hade oxå problem med att min volvo växlade hårt, speciellt när den la i "Lockupen". Men efter växellådsoljebyte är den som ny igen. Prova det, kan va en billig lösning på det hela.

1 171 Inlägg
22 mars 2007
Lockup är när växellådan kopplar förbi momentomvandlaren (den som gör att det "såsar runt" när man gasar). Det händer oftast på högsta växeln mellan 70-80km/h. Man märker det genom att varvtalet på motorn följer hastigheten proportionellt, som ett fast läge i en manuell låda istället för att varva upp gradvis med gaspådraget.

Ett oljebyte gör nog susen om det inte är gjort på länge(typ 10.000mil). Är oljan gammal så gör det att lådan inte smörjs på rätt sätt och jobbar med fel oljetryck.
Senast redigerat av zoopåse (22 mars 2007)

Sök