3617
Sök

B230a startar ej.

78 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Hej!

Har ett problem med den ny införskaffade vinterbilen. Var ute och körde en dag när den plötsligt dog (inte så lugnt, väldigt höga varv ganska ofta). Lät ganska komp löst så trodde att det var kamremen som hade gått av, sånt som händer tänkte man men när jag skruvat av kåpan till kamremen så fick jag till min förvåning se att den fortfarande var hel. Provade dra runt motorn med hjälp av ett spärrskaft på nedre remhjulet och kände att det fanns motstånd. Dock så låter det som att det ''pyser'' ut från motorn när luften komprimeras..?

Den har fin gnista, men stiften är torra och går inte ens igång med startgas. Har soppa i tanken och det kommer
soppa fram till förgasaren när motorn går runt. Har provat lägga direktström på magnetventilen på insuget och den funkar som det ska, har mätt med mätinstrument och har 12 volt dit också. har en känsla av att det är toppackningen som har gått, kylarvattnet ser dock ut som det ska göra.
Att tillägga så har motorn endast gått 19.000mil så känns inte som att den bör vara slut redan. Tänkte höra om ni har något förslag på vad som kan vara fel innan man börjar riva av toppen och fixa ny packning.

Tacksam för svar!

//Simon

Forummoderator
26 373 Inlägg
16 oktober 2012
Det är inte remmen som har kuggat över då..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

78 Inlägg
16 oktober 2012
Trådstartare
Mack skrev:
Det är inte remmen som har kuggat över då..?

Det kan det vara.. Får ta en titt på det imorgon. Något annat förslag på vad som kan vara bidragande till detta?

78 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
Ledsen för att jag drar upp en gammal tråd, men tänkte meddela att det var kilen på kamremsdrevet
som sitter på vevaxeln som hade gått av och därmed ställt om motorn. Till hjälp om någon skulle få liknande problem.

Sök