2655
Sök

Tomgångsproblem!!! ford escort -98

57 Inlägg
22 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej!! jag får inte ner tomgången på bilen, den ligger på ca 1100 varv och detta är ju på tok för högt!! jag har varit och skruvat på gasvajern men det gav inga resultat detta hände efter att jag hade öppet sportluft filter monterat. så jag har onda aningar att det kan vara luftmassemätaren som spökar då det inte blir någon som helst skillnad på bilen när jag drar ut kontakten till luftmassemätaren. skulle vara bra med svar och tips snarast!!sitter en 1,8 16v zetec i den och är en -98. Mvh Jimie
Senast redigerat av JiMie_ (22 oktober 2012)


1 365 Inlägg
23 oktober 2012
#2
Jag tror du är helt rätt ute, särskilt om det var olja på filtret. DVS lmm som är problemet.

Ibland kan det gå att rädda lmm genom att lägga den i T-Röd, alternativt spruta brakleen på trådarna men det är ingen garanti att det fungerar. Viktigt att den får lufttorka efteråt

JiMie_ skrev:
Hej!! jag får inte ner tomgången på bilen, den ligger på ca 1100 varv och detta är ju på tok för högt!! jag har varit och skruvat på gasvajern men det gav inga resultat detta hände efter att jag hade öppet sportluft filter monterat. så jag har onda aningar att det kan vara luftmassemätaren som spökar då det inte blir någon som helst skillnad på bilen när jag drar ut kontakten till luftmassemätaren. skulle vara bra med svar och tips snarast!!sitter en 1,8 16v zetec i den och är en -98. Mvh Jimie


57 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#3
Richtenb skrev:
Jag tror du är helt rätt ute, särskilt om det var olja på filtret. DVS lmm som är problemet.

Ibland kan det gå att rädda lmm genom att lägga den i T-Röd, alternativt spruta brakleen på trådarna men det är ingen garanti att det fungerar. Viktigt att den får lufttorka efteråt

JiMie_ skrev:
Hej!! jag får inte ner tomgången på bilen, den ligger på ca 1100 varv och detta är ju på tok för högt!! jag har varit och skruvat på gasvajern men det gav inga resultat detta hände efter att jag hade öppet sportluft filter monterat. så jag har onda aningar att det kan vara luftmassemätaren som spökar då det inte blir någon som helst skillnad på bilen när jag drar ut kontakten till luftmassemätaren. skulle vara bra med svar och tips snarast!!sitter en 1,8 16v zetec i den och är en -98. Mvh Jimie


Tack för tipsen!! ska genast ut och dränka luftmassemätaren i T-röd!! får se om det blir skillnad sen ikväll när jag värme kör bilen igen!! wink


1 365 Inlägg
24 oktober 2012
#4
Lycka till, hoppas det löser sig!


Racebo
420 Inlägg
24 oktober 2012
#5
så är det likadant på min bil, har samma motor fast är en -94!
och när jag drar ur lmm så går den bra eller om jag drar ur kontakten till "spjäll givaren" (vi med ford föstår kanske vad jag menar?).
men om jag drar ur bägge två samtdigt så dör motorn!!!
kan det vara lmm som är trasigt då?

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

57 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#6
Racebo skrev:
så är det likadant på min bil, har samma motor fast är en -94!
och när jag drar ur lmm så går den bra eller om jag drar ur kontakten till "spjäll givaren" (vi med ford föstår kanske vad jag menar?).
men om jag drar ur bägge två samtdigt så dör motorn!!!
kan det vara lmm som är trasigt då?

du menar alltså givaren som sitter på insugsröret rätt nära spjällhuset? jag har inte vågat dra ut den när min är igång.. men jag hade ner den igår och gjorde rent den också!! ska starta upp bilen idag och se om det hjälpte att göra rent allt med t-röd!! jag hade som vitt sot i luftmassemätaren och i insugsröret kolla om du har de med!!!


Racebo
420 Inlägg
24 oktober 2012
#7
JiMie_ skrev:
Racebo skrev:
så är det likadant på min bil, har samma motor fast är en -94!
och när jag drar ur lmm så går den bra eller om jag drar ur kontakten till "spjäll givaren" (vi med ford föstår kanske vad jag menar?).
men om jag drar ur bägge två samtdigt så dör motorn!!!
kan det vara lmm som är trasigt då?

du menar alltså givaren som sitter på insugsröret rätt nära spjällhuset? jag har inte vågat dra ut den när min är igång.. men jag hade ner den igår och gjorde rent den också!! ska starta upp bilen idag och se om det hjälpte att göra rent allt med t-röd!! jag hade som vitt sot i luftmassemätaren och i insugsröret kolla om du har de med!!!

ja presis (Har EFI insprutet) smile
ska fan gå ut och kolla nu, ska snart dra iväg och bessikta bilen oxå och jag vet inte hur länge jag har varit och kollat runt efter svar men nu när man ska åka och bessikta då kommer det svar tongue
tack iaf smile

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

57 Inlägg
24 oktober 2012
Trådstartare
#8
Racebo skrev:
JiMie_ skrev:
Racebo skrev:
så är det likadant på min bil, har samma motor fast är en -94!
och när jag drar ur lmm så går den bra eller om jag drar ur kontakten till "spjäll givaren" (vi med ford föstår kanske vad jag menar?).
men om jag drar ur bägge två samtdigt så dör motorn!!!
kan det vara lmm som är trasigt då?

du menar alltså givaren som sitter på insugsröret rätt nära spjällhuset? jag har inte vågat dra ut den när min är igång.. men jag hade ner den igår och gjorde rent den också!! ska starta upp bilen idag och se om det hjälpte att göra rent allt med t-röd!! jag hade som vitt sot i luftmassemätaren och i insugsröret kolla om du har de med!!!

ja presis (Har EFI insprutet) smile
ska fan gå ut och kolla nu, ska snart dra iväg och bessikta bilen oxå och jag vet inte hur länge jag har varit och kollat runt efter svar men nu när man ska åka och bessikta då kommer det svar tongue
tack iaf smile

jag har inte efi insuget wink men kanske samma problem endå tongue


Racebo
420 Inlägg
24 oktober 2012
#9
testade bilen nu och den hoppar i varvena.
alltså den går ner i varv och och i varv direkt...
vete fan va det kan va för fel då

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

57 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#10
Racebo skrev:
testade bilen nu och den hoppar i varvena.
alltså den går ner i varv och och i varv direkt...
vete fan va det kan va för fel då

vad har du gjort för att den ska göra de? dragit ut kabeln till lmm?


Racebo
420 Inlägg
25 oktober 2012
#11
JiMie_ skrev:
Racebo skrev:
testade bilen nu och den hoppar i varvena.
alltså den går ner i varv och och i varv direkt...
vete fan va det kan va för fel då

vad har du gjort för att den ska göra de? dragit ut kabeln till lmm?

nej, när jag sätter ihop allt som det ska vara då går den dåligt som fan, men när jag drar ut lmm så är den som vanligt eller om jag sätter ditt lmm kontaktet och drar ur kontakten uppe vid spjället så går den bra men inte när både lmm elr spjällkontakten sitter i och drar jag ut bägge två så dör motorn?!?!?!?!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

25 oktober 2012
#12
ev kallstarst ventilen, eller kan vara vevhuslangen vid grenröret , eller sitter den slangen under tändspolen

57 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#13
Racebo skrev:
JiMie_ skrev:
Racebo skrev:
testade bilen nu och den hoppar i varvena.
alltså den går ner i varv och och i varv direkt...
vete fan va det kan va för fel då

vad har du gjort för att den ska göra de? dragit ut kabeln till lmm?

nej, när jag sätter ihop allt som det ska vara då går den dåligt som fan, men när jag drar ut lmm så är den som vanligt eller om jag sätter ditt lmm kontaktet och drar ur kontakten uppe vid spjället så går den bra men inte när både lmm elr spjällkontakten sitter i och drar jag ut bägge två så dör motorn?!?!?!?!

haha låter ju riktigt skumt tongue den kanske har drabbats av fordus deprutionus ;P nä men de låter som en en fel någon stans wink


57 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#14
To fast yellow manta skrev:
ev kallstarst ventilen, eller kan vara vevhuslangen vid grenröret , eller sitter den slangen under tändspolen

vehusslangen sitter typ precis bakom/under tändspolen!! men kallstartsventilen har jag inte ens tänkt på!! kan nog vara den som "låst" sig och skickar in mer bränsle då den tror att motorn fortfarande är kall tongue får jag allt ta en titt på wink tack ska du ha!!



Sök