3035
Sök

BMW klickar och blinkar, istället för att starta

3 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#1
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Forummoderator
18 092 Inlägg
10 mars 2012
#2
Surstromming skrev:
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Med starthjälp så kanske du menar en sån väska med kablar på? Ofta är dessa inte tillräckliga när det helt saknas mos i batteriet. Provade du med bil så får inte kablarna tillräcklig kontakt eller så får du låta bilen gå i 5-10 minuter först

Kan vara ett litet helsicke att få bra kontakt mellan kablar och bil!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
10 mars 2012
#3
Mät vilken spänning det är på batteripolerna just nu och skriv här i tråden vilket värde det visar, koppla sedan på en laddare och låt den ladda tills batteriet är fulladdat enligt laddaren. smile

Har man "moderna och säkra" startkablar så brukar de ha ett plasthölje över klammorna, vilket i vissa fall gör det näst intill omöjligt att få bra kontakt där de kläms fast. Min alldeles egen åsikt om såna kablar bör inte skrivas i text här. wink
Senast redigerat av Drönirettab (10 mars 2012)

264 Inlägg
10 mars 2012
#4
Som sagt du har ingen kräm i batteriet smile sätt på laddaren och låt stå ett antal timmar eller kabla med en annan bil i en liten stund som Dieselsmurfen nämner.


329 Inlägg
10 mars 2012
#5
Ladda batteriet ordentligt, alternativt byt ut mot ett nytt


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#6
Dom brukar bete sig så när det är för dåligt med kräm. Ladda batteriet ordentligt eller stå med start kablar på en bra stund.
Försökte starta e39an jag hade när den hade stått över vintern, en batteri booster orkade inte. Inte heller start kablar från en Opel corsa, den bilen bara dog när jag vred på nykeln i bmwn.
Men booster och corsan på 4000rpm i 10 minuter krävdes för att orka.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 mars 2012
#7
Har varit med om samma sak i en 330i, det låter helt klart som ett dåligt batteri enligt vad andra skrev ovan. Men även om du har pluspolen i motorutrymmet så sitter batteriet i sig under en lucka till höger i bagaget, kommer du åt detta kanske det är till hjälp?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
18 092 Inlägg
10 mars 2012
#8
Jag vill gärna komma med en liten pekpinne här! När släden väl går igång så koppla INTE bort strömkällan med en gång! Låt allt vara 10 minuter. Kopplar man bort allt och bilen börjar ladda ett helt tomt batteri som inte ger något motstånd kan det uppstå något följdfel. Inte troligt men risk finns.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

112 Inlägg
10 mars 2012
#9
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Forummoderator
18 092 Inlägg
10 mars 2012
#10
mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#11
Dieselsmurfen skrev:
mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

Forummoderator
18 092 Inlägg
10 mars 2012
#12
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

Nu känner jag mig lite dum *rodnar*

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

329 Inlägg
10 mars 2012
#13
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:
mercedespasi skrev:
bästa är att ladda batteriet först, helt klart problem med batteriet att du inte har tillräckligt med ström i den..

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

Och troligtvis då en pluspol extra under motorhuven som på dom flesta bilar som har batteriet någon annan stans big_smile


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
10 mars 2012
#14
Mattias_Vejdeland skrev:
marwin_of_sweden skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Antagligen har TS lärt sig bilhandlarens regel #1: Backa alltid in bilen. Till nästa vinter då... Även om jag fortfarande alltid gör det av gammal vana :-)

Han har ju batteriet i bagaget, så de spelar ingen roll:)

Och troligtvis då en pluspol extra under motorhuven som på dom flesta bilar som har batteriet någon annan stans big_smile

Precis:) har man batteriet i bagaget är de ju bättre om man inte backar in:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

3 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#15
Dieselsmurfen skrev:
Surstromming skrev:
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Med starthjälp så kanske du menar en sån väska med kablar på? Ofta är dessa inte tillräckliga när det helt saknas mos i batteriet. Provade du med bil så får inte kablarna tillräcklig kontakt eller så får du låta bilen gå i 5-10 minuter först

Kan vara ett litet helsicke att få bra kontakt mellan kablar och bil!

Jo, provade från en annan bil. Har även låtit den stå ett tag utan resultat.
Ska testa att ladda batteriet istället!

Forummoderator
18 092 Inlägg
10 mars 2012
#16
Surstromming skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Surstromming skrev:
Hej hej

Har en BMW 320ci -03 som stått i garage över vintern... stendöd idag.

Testade med starthjälp direkt på batteriet. Men det låter:
KLICK KLICK KLICK KLICK KLICK, och lysena blinkar i samma takt?!

Kan det bero på att jag försöker direkt på batteriet? Den står liksom... åt fel håll för att ge starthjälp på pluspolen i motorutrymmet smile

Någon som varit med om detta?

Tack på förhand!

Med starthjälp så kanske du menar en sån väska med kablar på? Ofta är dessa inte tillräckliga när det helt saknas mos i batteriet. Provade du med bil så får inte kablarna tillräcklig kontakt eller så får du låta bilen gå i 5-10 minuter först

Kan vara ett litet helsicke att få bra kontakt mellan kablar och bil!

Jo, provade från en annan bil. Har även låtit den stå ett tag utan resultat.
Ska testa att ladda batteriet istället!

Ladda är bäst. Men att den inte vill sparka igång trots rejält med kräm låter märkligt. Skyller på dålig kontakt. Se Dröneriettab´s inlägg. Ladda på!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

3 Inlägg
25 oktober 2012
Trådstartare
#17
Kanske skulle svara på hur det gick...

1. Laddade batteriet utan resultat.

2. Köpte ett nytt batteri. Fungerar klockrent smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 oktober 2012
#18
Surstromming skrev:
Kanske skulle svara på hur det gick...

1. Laddade batteriet utan resultat.

2. Köpte ett nytt batteri. Fungerar klockrent smile

Kanon att du kommer tillbaka med svaret, det är alltid intressant att veta och hjälper andra med liknande fel som söker efter en lösning innan de startar en egen tråd! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 oktober 2012
#19
Så enkelt var det.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök