2273
Sök

Tickande ljud från V70n T5 -01

366 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#1
Hej

Har ett konstigt ljud från min bil. Hörs bara när den är kall. Kommer ett tickande ljud som följer varv talet ända tills motorn blir varm sen försvinner det. Vett att ljudet kommer någonstans runt toppen eller turbon. Förra ägaren trodde det var någonting med original dumpen som spökade ??? Han ska även ha bytt olja i den nyligen kan det vara så att han har haft i fel olja och vilken ska man ha ???

Bilen i fråga är en Volvo V70n T5 -01

MVH David


Mr. AUDI !
642 Inlägg
31 maj 2012
#2
Tja kompis, Volvos motorer S60/V70 har de där som "standard" cool
Absolut ingen fara! Skulle vilja påstå att de är en volvosjuka,, polaren ger sin S60 Stryk varje dag o hårdkör den o den har tickat från 19000mil till 29.000mil i dagsläget o har friskt komp o går hur fint som hellst smile
2 andra polare har V70N o deras tickar på precis samma sätt hmm

Four Rings To Rule Them All!

1 365 Inlägg
31 maj 2012
#3
hmm låter precis som hydraliska lyftare men sitter det sådana i V70 från 01? Om ja så kan det vara läge att byta till en tjockare olja till att börja med.


366 Inlägg
31 maj 2012
Trådstartare
#4
Tack för svaren smile

Fick ett tips om att köra detta i oljan. Någon som har erfarenhet av det ?

http://www.wynnsbutiken.com/mot-tickand … rate/114-0

//David


Mr. AUDI !
642 Inlägg
1 juni 2012
#5
ZyclonE skrev:
Tack för svaren smile

Fick ett tips om att köra detta i oljan. Någon som har erfarenhet av det ?

http://www.wynnsbutiken.com/mot-tickand … rate/114-0

//David

Alltid värt o testa! iallafall för dem pengarna..

Four Rings To Rule Them All!

242 Inlägg
1 juni 2012
#6
ZyclonE skrev:
Tack för svaren smile

Fick ett tips om att köra detta i oljan. Någon som har erfarenhet av det ?

http://www.wynnsbutiken.com/mot-tickand … rate/114-0

//David

just den har jag ingen erfarenhet av men Omega 909 vet jag fungerar smile


Mr. AUDI !
642 Inlägg
1 juni 2012
#7
Jag brukar köra med Omegas produkter jag med o dem brukar få motorer osv kännas nämnvärt piggare o tystare smile

Four Rings To Rule Them All!

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
2 juni 2012
#8
Du har mekaniska tryckare, inte hydrauliska.
Det lönar sig inte att hälla i någon tillsats då.

Det är oftast med största sannolikhet spridarna som för lite oväsen. som föregående talare sa så är det väldigt vanligt. smile

Mvh


366 Inlägg
2 juni 2012
Trådstartare
#9
Equinox skrev:
Du har mekaniska tryckare, inte hydrauliska.
Det lönar sig inte att hälla i någon tillsats då.

Det är oftast med största sannolikhet spridarna som för lite oväsen. som föregående talare sa så är det väldigt vanligt. smile

Mvh

Okej. Någonting man kan fixa ?

//David


429 Inlägg
2 juni 2012
#10
Dra åt grenrörbultarna smile


* Voff voff *
10 583 Inlägg
2 juni 2012
#11
Här står lite om ventiltryckare på den generationens motorer:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic … p;p=388038

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

74 Inlägg
8 juli 2012
#12
SibbSon skrev:
Tja kompis, Volvos motorer S60/V70 har de där som "standard" cool
Absolut ingen fara! Skulle vilja påstå att de är en volvosjuka,, polaren ger sin S60 Stryk varje dag o hårdkör den o den har tickat från 19000mil till 29.000mil i dagsläget o har friskt komp o går hur fint som hellst smile
2 andra polare har V70N o deras tickar på precis samma sätt hmm

Dra åt alla bulltar på grenröret smile Rekomenderar !! Gå gärna över bulltarna på turbon oxå. Obs se till så att motorn är kall bara.


366 Inlägg
23 oktober 2012
Trådstartare
#13
Lyftter den fråd igen då bilen fortfarande tickar.

Har provat ett dra alla grenrörs bular samt turbon. Har även bytt O - ringar till spridarna då endel var trasiga. Men tickar fortfarande tills bilen når arbets temp. Blir fan galen snart på den.
Fick ett tips att töma på olja och köra genom motorn med diesel lite snabbt och sedan bytta till olja, köra ett tag sen bytta olja igen. Någon som testat detta ?

I övrigt så går bilen bra som fan och har aldrig krånglat

//David


429 Inlägg
28 oktober 2012
#14
Har för mig att den är stumma ventiliftare och ventilspelet justeras på ventilskaftet men är lite osäker nu.
Men jag skulle aldrig tömma all olja sen i med bara diesel, då är det bättre du kör hälfen olja o diesel...
Fast jag hade aldrig hällt i diesel i en motor. Sen om du har stumma/fasta ventillyftare så hjälper inte det ändå


366 Inlägg
28 oktober 2012
Trådstartare
#15
jonas 740 skrev:
Har för mig att den är stumma ventiliftare och ventilspelet justeras på ventilskaftet men är lite osäker nu.
Men jag skulle aldrig tömma all olja sen i med bara diesel, då är det bättre du kör hälfen olja o diesel...
Fast jag hade aldrig hällt i diesel i en motor. Sen om du har stumma/fasta ventillyftare så hjälper inte det ändå

Okej. Fick höra att PPF gjorde det i sina motorer när dom gjorde rent.

//David



Sök