1846
Sök

Dåliga bromsverkan SAAB 9000

242 Inlägg
29 oktober 2012
Trådstartare
Tjenare, har problem med min kära SAAB 9000 Classic (2.3T). Det gäller bromsarna, dom funkar inte riktigt så bra som jag önskar. Köra i staden och så är inga problem. Men vid högre hastigheter *90kmh tex och panikbromsar då händer knappt något. Bromsen blir stumm och det tar säkert 500m och få stopp på bilen.
Bromsarna blir inte glödheta heller konstigt nog.   

Tänkte nu i samband med vinter och sämre väglag att ordna till bromsarna då den ska brukas ett tag till. Bytte då samtliga skivor och klossar, dom var inte jätte dåliga men tänkte att lite skillnad kan göra stor skillnad.
Men ingen skillnad alls. Gick lätt att trycka in kolvarna och dylikt inga synliga sprickor på damaskerna till kolvarna heller.

Vad kan vara fel, måste bromsarna luftas? Bromspedalen går ju inte i backen utan den blir bara stumm och inget händer!

2 845 Inlägg
29 oktober 2012
Det första jag tänker på är bromsservon. Kolla att den funkar genom att ha bilen avstängd och foten på bromsen, sen startar du bilen så ska bromspedalen sjunka något. Om den inte gör det så har du felet i bromsservon, vilket är det mest troliga

Edit: kan va läckage på vaccumslangen som går från insuget till bromsservon med, behöver inte va själva bromsservon som gett upp
Senast redigerat av uhlin (29 oktober 2012)

Sök