3563
Sök

Cheva -70, Generator slutar ladda gång på gång

114 Inlägg
26 oktober 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Har bytt generator ungefär 8 gånger, har använt både nya och begagnade.
När jag satt dit en ny laddar den som den ska, runt 14,6 V.
När man kört runt 10 timmar med bilen (oftast med mycket stereo o.s.v) märker man att batteriet börjar ta slut.
Kollar man då vad den laddar, med allt avstängt så laddar den mellan ca. 12,5 och 13,2 V.
Man byter generator och proceduren börjar om.

Har provat 5 olika batterier, både begagnade och nya.
Med vissa batterier kan vissa "trasiga" generatorer fungera 5-10 timmar till.
Har dragit nya kablar till generatorn och nya jordkablar till batteriet.

Har ingen överdriven stereoanläggning, och med det mesta påslaget i el-väg pendlar laddet mellan 13-14V beroende på när basen slår i musiken.

Blir snart galen av detta och kan fan inte komma på felet, så vore ju kanon om någon har en idé om vad det kan vara :-)


296 Inlägg
29 oktober 2012
#2
Ojämn belastning är inte bra för generator och batteri. Det är nog dioderna som
pajar i generatorn? Om du skall köra med 1000 watt i basregistret så montera
in ett separat bilbatteri som är bortkopplat från elsystemet.


21 761 Inlägg
29 oktober 2012
#3
TWR skrev:
När jag satt dit en ny laddar den som den ska, runt 14,6 V.

När du märker att batteriet håller på att ta slut, har du då laddat upp batteriet fullt igen och mätt vad generatorn laddar?

När en ny generator sitter monterad och laddspänningen är bra, har du kontrollmätt direkt efter monteringen vad den laddar med många förbrukare igång?

114 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#4
Har inte 1000W ut till mina basar.
Har dessutom monterat en av dom nya generatorerna som slutat fungera i en annan bil,
värre stereo i den och den går laddat som en ska i flera veckor nu.

Nej jag har inte provat att ladda upp batteriet och sedan kollat vad det laddar,
Men har ju provat att byta batteri med varierande resultat.

Ja med "ny" generator och många förbrukade så pendlar med mellan 13 och 14 V om med hög volym på stereon,
Utan stereo Ca. 14V


114 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#5
När en generator har "slutat" ladda, om man tar bort minus polen på batteriet och mäter bara på generatorn så brukar den ladda 15 V.
Det måste ju vara nått i bilen som på nått vis "stör" generatorn?


21 761 Inlägg
30 oktober 2012
#6
Man ska inte plocka bort ena batterikabeln med motorn igång, en fungerande generator kan gå sönder då eftersom den inte får "motstånd" från batteriet. smile

Lyser ingen batterilampa eller liknande lampa när generatorn slutar ladda?
När generatorn slutar ladda, har du då alltid mätt spänningen nere på generatorn eller på batteriet?

Det jag kan komma på just nu är att förmagnetiseringskabeln (dvs kabeln till generatorns D+) av någon anledning kortsluts och då slutar kanske generatorn att ladda, men i så fall ska batterilampan (om det finns en sån) börja lysa.

296 Inlägg
30 oktober 2012
#7
Man måste vara försiktig när det gäller el-systemet. Många "klipper & klistrar" med kablarna helt i onödan. Andra lutar på batteriet så bottenslammet virvlar upp och fastnar mellan blyplattorna. Själv köpte jag en ny 100 Ampers generator på internet. Den fungerar jättebra och kostade bara 1300 kr inklusive frakt.

https://www1.garaget.org/archive/128/127941/170858/thumb_170858-2941477.jpg


114 Inlägg
30 oktober 2012
Trådstartare
#8
Nej jag vet men har ändå testat, och det tyder väll iaf på att det inte är nått fel på generatorn?

Nej, ingen lampa lyser. Generatorn slutar ju inte ladda helt, bara jävligt dåligt.

Okej, du menar alltså kabeln som matar ström från generatorn till batteriet?


21 761 Inlägg
30 oktober 2012
#9
Förmagnetiseringskabeln är en tunn kabel som kommer från batterilampan och går till generatorns D+, det är inte kabeln som matar ström till batteriet.

Eftersom du har testat en "trasig" generator på en annan bil och den fungerar där så är den alltså egentligen inte trasig, vi kan nog konstatera att det är fel någonstans i din bil. Därför är det viktigt att verkligen mäta nere på generatorn vilken laddspänning det är just där när den laddar "dåligt". smile

114 Inlägg
31 oktober 2012
Trådstartare
#10
Jaha okej, jag har ju dragit en ny kabel från tändningsström till en ny separat lampa och sedan till generatorn.
Kanske skulle prova att dra en helt separat kabel mellan batteri och generator, med lampa och strömbrytare?


188 Inlägg
31 oktober 2012
#11
det är inte så att du har så pass låg tomgång så att generatorn inte orkar med när du åker sakta?

21 761 Inlägg
31 oktober 2012
#12
TWR skrev:
Jaha okej, jag har ju dragit en ny kabel från tändningsström till en ny separat lampa och sedan till generatorn.
Kanske skulle prova att dra en helt separat kabel mellan batteri och generator, med lampa och strömbrytare?

Om lampan lyser med tändningen påslagen och slocknar när motorn har startat, då bör den biten fungera och du behöver inte göra om någonting där.

Andreas34 ställer en bra fråga om motorns varvtal när du kör bilen. Den typen av bil som du har brukar väl generellt ha låga varvtal när man kör omkring ganska lugnt, då orkar inte generatorn hålla en stabil spänning vid hård belastning. smile

När dina generatorer har laddat dåligt, har du i dessa fall provat att stå stilla och varva upp motorn till tex 2000 varvkonstant och samtidigt mäta laddspänningen?

114 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#13
Nej ofta åker man ju typ på tomgång, men när jag har bytt generator är det ju vad det laddar på tomgång jag kollar förs. Laddar det inte bra då är jag såklart inte nöjd :-P

När en generator "slutar" ladda, är ju det första man gör att hålla varv, vissa generatorer kan stiga lite i ladd då men dom går aldrig över ca. 13,2 V med alla förbrukade av.


21 761 Inlägg
1 november 2012
#14
Generatorremmen är alltid bra spänd?

Ibland kan ju remmen slira fastän den inte "tjuter". smile

Jag vet iaf inga andra saker som ska kunna påverka laddningen, en generator ska helt enkelt ladda om den får förmagnetisering och tillräckliga varvtal. hmm

114 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#15
Ja remmen är spänd.
Okej, ja jag tyckas själv att det är helt sjukt.

Iom att jag har provat ca. 8 olika generatorer och alltid samma fenomenen, att dom laddar bra först och dåligt efter en helg typ. Det måste ju vara nått i bilen som på nått vis stör generator.. Men jag fortsätter så här så får vi se om man hittar nått fel i framtiden :-P

Tack så mycket för alla svar :-)


188 Inlägg
2 november 2012
#16
vet att om man har låg tomgång så laddar den men när du då har spelat stereo ett tag och åkt sakta så kan det ju ta lite tid innan den laddar upp igen. om jag var du skulle jag nog byta lite kablar i laddsystemet för att vara på säkra sidan. alltså byta grova kablar till laddningen, byta kablarna som går till och från laddningslampan och sen byta jordkablar och kanske sätta dit en extra jord. stirra dig inte blind på bara generator och batteri. om du har slutsteg som förbrukar lite ström så kanske en kondensator för att få bort strömdipparna när basen slår?

Edit: läste att du bytt kablar men du kanske förstår vad jag menar endå tongue
Senast redigerat av Andreas34 (2 november 2012)

6 632 Inlägg
2 november 2012
#17
Provat mäta spänningsfall i kablarna?

Mät direkt på generatorn.

De/Dem


Sök