3224
Sök

Volvo 740 B230E dog utan förvarning!

98 Inlägg
1 november 2012
Trådstartare
#1
halojj garaget experterna smile

jag råkade ut för något mycket märkligt på min volvo 740 här om dagen. den har alltid startat och gått fint. men så påväg hem en kväll dog bilen, helt utan förvarning och vägrade starta. soppa "pumparna" går och jag hade gnista. bogserade hem bilen och två timmar senare startade den utan att protestera. nu går förvisso bilen men jag vill inte råka ut för det igen och jag blev självklart mycket fundersam över vad det kan vara. så någon som råkat ut för något liknande eller som har en idé om vad det kan vara ?

456 Inlägg
1 november 2012
#2
Standardfelet vid liknande fel brukar vara bränslereläet.
Men du har nog inte både gnista och bränsle för då hade den startat.........

growing old is mandatory growing up is optional

6 738 Inlägg
1 november 2012
#3
dom vanligaste felen enligt mej när en 740 gör så:
Hallgivaren/vevaxelgivaren
Bensinpumpsrelä
Glapp i tändningslås
Tändmodul
Soppa pump börjar bli dålig men de tror jag inte i ditt fall iomed att du skrev att de funkade

om den gör så igen så e det bästa du kan göra att kolla om du har gnista / bensin fram te motorn tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

98 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#4
Oves_Bror skrev:
Standardfelet vid liknande fel brukar vara bränslereläet.
Men du har nog inte både gnista och bränsle för då hade den startat.........

tycker det verkar märkligt att reläet strular när båda pumparna går? rätta mig om jag har fel? hmm

98 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#5
Henkix skrev:
dom vanligaste felen enligt mej när en 740 gör så:
Hallgivaren/vevaxelgivaren
Bensinpumpsrelä
Glapp i tändningslås
Tändmodul
Soppa pump börjar bli dålig men de tror jag inte i ditt fall iomed att du skrev att de funkade

om den gör så igen så e det bästa du kan göra att kolla om du har gnista / bensin fram te motorn tongue

hallgivaren låter långsökt jag menar att den skulle strula bara sådär utan förvarning för att sedan fungera några timmar senare?

reläet kan jag väll utesluta.. helt NYA pumpar.. tändmodul! sitter det ens någon sån på en B230E ? glapp i tändningslåset när jag har gnista och den drar på startmotorn ?

lossade på en av spridarna och det var bra tryck som en motor med K.Jet behöver.. och jag drog av ena tändkablen och petade i ett stift och gnista fanns det minnsan hmm

98 Inlägg
2 november 2012
Trådstartare
#6
Oves_Bror skrev:
Standardfelet vid liknande fel brukar vara bränslereläet.
Men du har nog inte både gnista och bränsle för då hade den startat.........

inte för att vara den som är den.. men att jag har bränsle och gnista betyder ju inte nödvändigtvis att motorn går inte sant?

jag menar det är ju "lite" flera faktorer än så som spelar roll wink

21 761 Inlägg
2 november 2012
#7
volvo284 skrev:
tändmodul! sitter det ens någon sån på en B230E ?

Japp, en sån finns även på de motorerna. På 240 sitter den vid batteriet, men var den sitter på 740 är jag osäker på.

Vad som kan ha hänt är svårt att säga, det är ju flera saker som är igång förutom gnista och bränsleflöde genom insprutningsmunstyckena. Pumprelät sköter tydligen om att ge spänning ut till styrtrycksregulatorn och tillsatsluftsliden, är det glapp i någon kabel där så stannar motorn. smile


Sök