jag råkade ut för något mycket märkligt på min volvo 740 här om dagen. den har alltid startat och gått fint. men så påväg hem en kväll dog bilen, helt utan förvarning och vägrade starta. soppa "pumparna" går och jag hade gnista. bogserade hem bilen och två timmar senare startade den utan att protestera. nu går förvisso bilen men jag vill inte råka ut för det igen och jag blev självklart mycket fundersam över vad det kan vara. så någon som råkat ut för något liknande eller som har en idé om vad det kan vara ?
dom vanligaste felen enligt mej när en 740 gör så: Hallgivaren/vevaxelgivaren Bensinpumpsrelä Glapp i tändningslås Tändmodul Soppa pump börjar bli dålig men de tror jag inte i ditt fall iomed att du skrev att de funkade
om den gör så igen så e det bästa du kan göra att kolla om du har gnista / bensin fram te motorn
Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
dom vanligaste felen enligt mej när en 740 gör så: Hallgivaren/vevaxelgivaren Bensinpumpsrelä Glapp i tändningslås Tändmodul Soppa pump börjar bli dålig men de tror jag inte i ditt fall iomed att du skrev att de funkade
om den gör så igen så e det bästa du kan göra att kolla om du har gnista / bensin fram te motorn
hallgivaren låter långsökt jag menar att den skulle strula bara sådär utan förvarning för att sedan fungera några timmar senare?
reläet kan jag väll utesluta.. helt NYA pumpar.. tändmodul! sitter det ens någon sån på en B230E ? glapp i tändningslåset när jag har gnista och den drar på startmotorn ?
lossade på en av spridarna och det var bra tryck som en motor med K.Jet behöver.. och jag drog av ena tändkablen och petade i ett stift och gnista fanns det minnsan
Japp, en sån finns även på de motorerna. På 240 sitter den vid batteriet, men var den sitter på 740 är jag osäker på.
Vad som kan ha hänt är svårt att säga, det är ju flera saker som är igång förutom gnista och bränsleflöde genom insprutningsmunstyckena. Pumprelät sköter tydligen om att ge spänning ut till styrtrycksregulatorn och tillsatsluftsliden, är det glapp i någon kabel där så stannar motorn.