3463
Sök

Tuggar drivknut/drivaxlar Volvo v70n 2008

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
7 november 2012
Trådstartare
Som rubriken lyder så tuggar min bil lite drivknutar och drivaxlar.
Bilen är en Volvo v70n 2008 2,4d . Har sänkt bilen med bc coilovers. Men dock inte så sänkt som ja skulle vilja ha den för de går ju tydligen inte..
Undrar nu om det är någon annan som haft elr har samma problem med sin bil? Såfall berätta gärna vad ni gjorde för o slippa klonkandet när man växlar elr släpper gasen.
Har redan bytt 3 drivaxlar på bilen men problemet återkommer hela tiden.
Kan de vara att bilen är fortfarande för låg?

ılı.lılı.ılı InZZanE ılı.lılı.ılı

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Ingen som har något tips alls?

8 Inlägg
8 november 2012
säker på att det inte är växellådan du hör...?

Pim_Pim
8 november 2012
Du får shimsa upp motorn wink

429 Inlägg
8 november 2012
Problemet är inte i drivkutarna utan du får limma/locktite fast yttredrivknuten i navet, alltså i själva splinsen.
Men nu vet jag inte hur det låter på just din bil men är rätt vanligt på dessa bilar att det kommer ett ljud när man precis ska köra iväg eller krupkör att man har att det slår lite ute vid hjulen och då hjälper det att locktita (stava) fast yttre drivknuten.

Finns en specielt lim på volvo men går man till meca eller mekonomen osv. så ska det finnas locktite där med som det rekomenderas att montera sånt när man byter hjullager....

67 Inlägg
8 november 2012
Som ovan säger, du har ju lossat drivaxlarna för att byta till coils o så kom oljudet efter? Då va dem limmade i navet innan, så dra på en sträng så ska oljudet försvinna ifall de e oljud vid lugn start/backning

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Ska testa att limma fast skitet i helgen.. Jag kolla bultarna som sitter i naven idag.. Dem satt ju tydligen så hårt så jag kunde handspänna dem.  suck.  kan ju tilllägga att de inte var en volvo verkstad sombytte drivaxeln innan o dem har tydligen inte limmat  drivaxel elr tatt locktite på bult. .

Bilvårdstekniker
253 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
ahlberg- skrev:
säker på att det inte är växellådan du hör...?

Helt säker på att de inte är växellådan.

Sök