3594
Sök

Motorn konstig på tomgång och tickar (M50B20)

1 107 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Hej,

Jag har haft två stycken bmw 520or e34 ståendes över ett år. en -96:a och en -93:a.
Den ena hade kamkedjan gått av och den andre var sönderslagen och skrot(men motorn fungerande)
Nu har jag och en polare spenderat en helg till att flytta den "hela" motorn till den med kass motor och det gick smidigt som fan.

Men nu efter att ha startat den så går den inte riktigt som den ska.
Det är seg respons på den. Alltså trycker man ner gasen så är den lite efter(någon sekund eller två) och det är samma när man släpper gasen. Släpper man gasen tar det säkert 10sek innan den går ner på tomgång (ca800-900rpm). Är motorn kall ligger den och pendlar från 1900rpm - 2100rpm. Upp och ner, upp och ner hela tiden.

Sen så tickar den. Riktigt högt låter det om man frågar mig. Oljenivån är nästan på maxstrecket. Det var den dock inte när vi precis lyft i motorn då var det väldigt lite olja i. Kan det vara så att tidigare ägare kört med för lite olja och skadat något i motorn?
Kan det hjälpa att byta olja på den?
Kan väl tillägga att jag inte kört någon av bilarna utan jag fick dom obrukbara.
Motorn går konstigt på tomgång och tickar högt

Motorkod: M50B20

MVH
Mattias

3 292 Inlägg
23 juni 2011
Hade du igång motorn innan du flyttade över den.. ?  om inte så kan felet mycket väl varit innan och kanske kan det vara ett fel som är svårt att åtgärda.

Om felet kommit nu så låter det som det skulle vara nåt elfel.. alltså nån kabelmiss eller liknande.. kolla så den inte tar tjuvluft nånstans.. sånt kan göra bilen väldigt konstig.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

1 107 Inlägg
23 juni 2011
Trådstartare
Skall kika lite mer på bilen imorgon.
Jag har iaf bytt olja + filter i bilen nu och nu knackar den inte så hårt som den gjort innan. Tror även att tomgången funkar som den ska nu efter jag tog en runda med den. Skall se om det är fixat när den är kall också wink

1 Inlägg
23 juni 2011
Tickandet är mest troligt ventilerna. Har samma på min 328 som jag bara startar ibland. men det brukar gå till sig efter 20 - 30 min lätt körning .. ingen aning om det är bra eller dåligt för motorn men så e det med min ena pärla som i stort sett bara står och samlar damm.

48 Inlägg
10 november 2012
Kom Knack ljudet från undersidan av insuget ?  kommer de bara vid gaspådrag ? har nämligen samma problem,

_Danken_
10 november 2012
Vanos? (variabla kamtider)

Sök