3664
Sök

740 turbo går dåligt/dör vid gaspådrag

16 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Hej har lite problem med min 740 turbo..

problemet jag har är att när man står på tomgången och sen tvär gasar så bluddrar bilen till och nästan dör för nån sekund sen tvär kommer den och varvar upp bra tills att man släpper på gasen och gasar om igen. men gasar man upp den och sen håller jämn gas så går den fint på dom varvtalena men så fort man trycker fullt så bluddrar den till igen.

någon som har haft liknande problem? hur löste ni de? är själv lite lur på att de har nånting med tjuvluft eller nått med luften att göra..

bilen i grunden är en vanligt 740 gl -90 med motor och styrboxar från 940ltt -97. de ska även tilläggas att den är chippad och har 3" lmm och bosch 465cc spridare. för tillfället så ligger soppa trycket på orginal 3 bar och jag vet att man ska ha 3.8 men de känns inte som att de är problemet. eller har jag fel?

tacksam för svar! Mvh

16 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
http://www.youtube.com/watch?v=7uAyfF6a … e=youtu.be lägger upp en länk så ni kan höra motorn om de hjälper.. att den är svår startad på klippet är för att relä dosan glappar lite

324 Inlägg
14 november 2012
Vid ett snabbt tänkande så känns det ju som att den får för lite soppa.
Kolla efter tjuvluft till att börja med, ställ bilen på tomgång o spruta startgas runt insugsskarvar o liknande ställen du kan komma på, ändras varvtalet när du sprutar så tjuvluftar den där.

Bärs!
3 456 Inlägg
14 november 2012
Prövat utan den öppna dumpventilen?

Garaget.org peakade 2008.

16 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
jo hade tänkt kolla efter nå tjuvluft till helgen, känns mest rimligt. att den har lite för lågt soppa tryck borde inte spela nån roll på så låga varv eller vad man ska säga:p känns som inte borde ha nån stor betydelse förutom när dom flödar max.. så tänker jag iaf, men kan vara ute å cykla a:p

dumen ska igentligen vara återcirkulerande, har bara inte kopplat in retur slangen än men jag tror inte de är de som är felet. eftersom om de vore dumpen så tycker jag inte att den ska missa direkt från tomgång utan då borde de ju gå bra att gasa upp den första gången sen när man släpper och tar om så borde den dö av eftersom de är först då som den tappar bort luft. hoppas du fattar hur jag tänker:p

Sök