3931
Sök

B20 Webermotor går inte som den ska!

66 Inlägg
16 november 2010
#21
om bränsletrycket är fel så brukar den ändå gå hyffsat när man varvar ur dom ( om det nu inte är åt helvete för högt tryck), tror bara du har fel bestyckning så han sätter igen stiften, bluddrar den och har sig så borde jag försöka fixa det först, har varit med om att munstycken har varit borrade och då går den fett på dom munstyckerna, medans den går bra på dom andra, prova varva ur den på tomgång den borde gå bra på låg eller högfartsmunstyckerna annars är det fel på båda, kolla även om det är borta nått munstycke eller nått i gasarna,

kan ju även vara tändstiften plocka lös dom och se så dom slår gnista har varit med om att nya stift har varit trasiga

du ska inte ha över 0.30 i tryck på webren


154 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#22
kolvas skrev:
bränsletrycket ska vara 0,28kg och tändningen ska vara MINST 15 grader vid 1000rpm, tror att du kan gå upp ända till 22 grader men du får se till att det inte blir för mycket när du kommer upp på höga varv, svårt att svara på exakt eftersom det beror på kompförhållande men om det är som det brukar på trimmade b20 så bör du kunna ha 36 grader vid max utslag på fördelaren.

8:or är för hårda, sätt i NGK BP6HS tills du får den att gå riktigt, sen är det troligtvis 7:or som gäller

och som någon annan sa, kolla märkning på vev/kam/fördelare så du inte hamnat 180 grader fel, lätt hänt, dubbelkolla även tändkablarnas ordning och som jag skrev, B20 roterar motsols

Allt de du ska ånar jag imorgon när jag kommer upp till garaget. Tackar för samarbete tills vidare !

Trimma lungt!

154 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#23
boffe_racing skrev:
om bränsletrycket är fel så brukar den ändå gå hyffsat när man varvar ur dom ( om det nu inte är åt helvete för högt tryck), tror bara du har fel bestyckning så han sätter igen stiften, bluddrar den och har sig så borde jag försöka fixa det först, har varit med om att munstycken har varit borrade och då går den fett på dom munstyckerna, medans den går bra på dom andra, prova varva ur den på tomgång den borde gå bra på låg eller högfartsmunstyckerna annars är det fel på båda, kolla även om det är borta nått munstycke eller nått i gasarna,

kan ju även vara tändstiften plocka lös dom och se så dom slår gnista har varit med om att nya stift har varit trasiga

du ska inte ha över 0.30 i tryck på webren

Japp såg br trycket. Men de e gnista på alla stiften och gasarna är sprinklans nya! Tror då inte att det skulle vara borrat eller utbytt till något annant än orginal från dalhems. Dom ska vara grundbestyckade till volvo b20 170-180 hk. Men nu har jag fått reda på trycket så de ska ställas imon !

Trimma lungt!

4 001 Inlägg
16 november 2010
#24
Kolla så att spridarna inte sitter vända åt fel håll, inte helt ovanligt och dalhems har ju säkert plockat ihop förgasarna och dom kan ju gjort fel i ena förgasaren

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

154 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#25
kolvas skrev:
Kolla så att spridarna inte sitter vända åt fel håll, inte helt ovanligt och dalhems har ju säkert plockat ihop förgasarna och dom kan ju gjort fel i ena förgasaren

okej? hur kan jag se att dom sitter fel ? jag kan inte weber så bra.

Trimma lungt!

4 001 Inlägg
16 november 2010
#26
Volvo_Trimm skrev:
kolvas skrev:
Kolla så att spridarna inte sitter vända åt fel håll, inte helt ovanligt och dalhems har ju säkert plockat ihop förgasarna och dom kan ju gjort fel i ena förgasaren

okej? hur kan jag se att dom sitter fel ? jag kan inte weber så bra.

lite svårt att förklara men spridaren har ett rör i mitten med ett öppningssnitt snett över, detta snitt ska ligga så det är in emot toppen sen så kan man även montera den 180 grader fel så det är lätt att göra en miss.
Jag kan ta lite bilder imorgon

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

154 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
#27
kolvas skrev:
Volvo_Trimm skrev:
kolvas skrev:
Kolla så att spridarna inte sitter vända åt fel håll, inte helt ovanligt och dalhems har ju säkert plockat ihop förgasarna och dom kan ju gjort fel i ena förgasaren

okej? hur kan jag se att dom sitter fel ? jag kan inte weber så bra.

lite svårt att förklara men spridaren har ett rör i mitten med ett öppningssnitt snett över, detta snitt ska ligga så det är in emot toppen sen så kan man även montera den 180 grader fel så det är lätt att göra en miss.
Jag kan ta lite bilder imorgon

ja de hade varit kanon!

Trimma lungt!

925 Inlägg
17 november 2010
#28
Frågar igen.

Har du synkroniserat förgasarna? Gasspällen måste öppna exakt samtidigt. Varje gång man demonterat förgasarna måste man göra om det! Rör ingenting annat förrän det är gjort!

Mats

4 001 Inlägg
17 november 2010
#29
mats757 skrev:
Frågar igen.

Har du synkroniserat förgasarna? Gasspällen måste öppna exakt samtidigt. Varje gång man demonterat förgasarna måste man göra om det! Rör ingenting annat förrän det är gjort!

Mats

om den är osynkad så ska den ändå gå på alla vid gaspådrag, iaf. om man ger mer än 50% öppet spjäll.

och synka förgasarna kan man inte göra om en spridare är vänd åt fel håll eller ett tändstift är dött.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

925 Inlägg
17 november 2010
#30
kolvas skrev:
mats757 skrev:
Frågar igen.

Har du synkroniserat förgasarna? Gasspällen måste öppna exakt samtidigt. Varje gång man demonterat förgasarna måste man göra om det! Rör ingenting annat förrän det är gjort!

Mats

om den är osynkad så ska den ändå gå på alla vid gaspådrag, iaf. om man ger mer än 50% öppet spjäll.

och synka förgasarna kan man inte göra om en spridare är vänd åt fel håll eller ett tändstift är dött.

Ja, om det bara är synkningen som är fel så bör den tända igång när man ger gas. Men är det en kombination av fel. Så är det väldigt lätt att den surar ner sig och släcker ett stift om synkninen är fel.
En optisk synkning kan man komma ganska långt med. Lys med ficklampan på gasspjällen, Kolla också när man ger lite lite gas också om dom öppnar lika.
Med en ståltråd eller borr, om man kan då in en sådan, kan man mäta att öppningen av spjällen är lika.
Har själv gjort misstaget, trodde att synkningen var bra. Började pilla på munstycket istället. Blev inte bra. När jag synkade blev det ordning på torpet och justeringen börja svara efter det.
När den går hyfsat bra, då änger man på klockor och mäter insusvaccumet och finsynkar.

Mats

253 Inlägg
15 november 2012
#31
Vet att tråden är gammal, men lånar den lite!

jag har en b20 med dubbla dcoe40 på och den går väldigt dåligt på tomgång och låga varv går den ryckigt, som om den skulle bara gått på 3-4 cyllar bara, men när man ger full gas så går den riktigt. kan det ha å göra med att den får för lite soppa? sitter bara org pump på än så länge...
föggarna är synkade


däcksparkare
1 046 Inlägg
15 november 2012
#32
om den går på 4 cyl är ju allt frid å fröjd.. men en riktig rallybil går ju skit på tomgång men jätte bra annars juh smile

Motor utan turbo suger >.>

253 Inlägg
15 november 2012
#33
jo men motorn hoppar och skakar väldigt mycket vid lite lägre varv, men när man öppnar spjället fult är det riktigt. den även baktänder å jävlas när man håller jämn gas vid cirka 2500 rpm hmm



Sök