3560
Sök

Ersätter försäkringen sportavgassystem på bil som blivit stulen

27 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
nu efter 13 månaders krigande med försäkringsbolaget (Dina försäkringar) angående min stulna bil, så ska jag äntligen få ersättning så nu undrar jag kan jag få ersättning för mitt sportavgassystem med race catt, som jag haft på bilen då den blev stulen?

har kvitto och allt på den och vad mer har jag rätt till?

ber om ursäkt om jag har stavat skrivit fel eller tråden är fel.

414 Inlägg
15 november 2012
audi_rs skrev:
nu efter 13 månaders krigande med försäkringsbolaget (Dina försäkringar) angående min stulna bil, så ska jag äntligen få ersättning så nu undrar jag kan jag få ersättning för mitt sportavgassystem med race catt, som jag haft på bilen då den blev stulen?

har kvitto och allt på den och vad mer har jag rätt till?

ber om ursäkt om jag har stavat skrivit fel eller tråden är fel.

Borde vara övrig extrautrustning, eftermonterad stereo osv osv

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
15 november 2012
Läs i dina villkor? Men normalt så ersätter dom ju värdet på bilen som helhet vid stöldtillfället, dvs så som den stod då. Det innebär att du inte får ut värde för en bil med vanligt avgas + värdet för ditt speciella avgassystem.
Dock kan ju faktumet att man har ett nytt avgassystem öka bilens värde något (marginellt).

Däremot är jag tveksam hur det skulle bli om du hade avgassystemet "nytt i kartong" (ok, de levereras inte alltid i kartong, men köp uttrycket) liggandes i bilen och original monterat på bilen. Då är det en annan femma, för då har bilen i sig ett värde utan ditt nya system och prylarna (systemet) i bilen adderar ytterligare.

/Mattias

27 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
okej ska se vad det står jag tänkte mer på att det kanske räknas som trim eller att dom nu kanske inte vill beviljat på grund av avgassystemet, men bilen besiktigades med rört monterar på bilen

5 126 Inlägg
15 november 2012
När jag fick min kcr box stulen i samband med ett inbrott så ville dom ej ersätta den till en början. Men verkstaden tjafsa lite med dom och fick sedan montera en ny. Dom ansåg att om man har trim eller styling så täcks det ej av försäkringen då detta inte är ett orginaltillbehör eller liknande utrustning typ en sterio. Har man sånt monterat var det specialförsäkring som gälde typ bilsport. Men hade dom fått reparera din bil hade du säkert ett då det nog är dyrare med oginalsystem. Jag hade lf

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 november 2012
matteeee skrev:
Men normalt så ersätter dom ju värdet på bilen som helhet vid stöldtillfället.

Så vill jag påstå att det inte är!  De är vinstdrivande företag som gör sitt yttersta för att inte betala mer än de behöver. Det är fakta oavsett vad som står i just ditt avtal.

Min erfarenhet lyder som följer, att alla gånger jag haft med dem att göra så har de sökt upp lägsta pris på blocket med samma miltal och bjudit de pengarna.  Att min bil var extremt välvårdad, nybytt kamrem/koppling/sportavgas/chippad etc har de aldrig velat ersätta.  Dock är jag ganska duktig på att tala för mig själv så det har slutat med att jag blivit nöjd trots allt, MEN det har krävts hyffsat avancerade insatser för att påvisa bilens mervärde.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
10 388 Inlägg
15 november 2012
torpis skrev:
matteeee skrev:

Så vill jag påstå att det inte är!  De är vinstdrivande företag som gör sitt yttersta för att inte betala mer än de behöver. Det är fakta oavsett vad som står i just ditt avtal.

Min erfarenhet lyder som följer, att alla gånger jag haft med dem att göra så har de sökt upp lägsta pris på blocket med samma miltal och bjudit de pengarna.  Att min bil var extremt välvårdad, nybytt kamrem/koppling/sportavgas/chippad etc har de aldrig velat ersätta.  Dock är jag ganska duktig på att tala för mig själv så det har slutat med att jag blivit nöjd trots allt, MEN det har krävts hyffsat avancerade insatser för att påvisa bilens mervärde.

Samma erfarenhet jag (och vänner till mig har). Dock inte den "billigaste", men åtminstone ett "snittpris".

Att de inte vill betala mer för att en bil är välservad, har nybytt kamrem, renoverad ac osv osv, har jag fått förklarat för mig i att "det ingår i hela grejen att hålla bilen rullande och är därför inget man får något extra för"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
16 november 2012
torpis skrev:
matteeee skrev:

Jo, du har på sätt och vis rätt, men ändå inte. Såklart vill bolaget betala så lite som möjligt och på samma sätt vill du ha betalt så mycket som möjligt. Det innebär ju att de "alltid" kommer att värdera lägre än vad du anser är rätt - men du kan ju också värdera den högre än vad som är skäligt på samma sätt som dom värderar den lägre?
Lyckligtvis finns regler uppsatta för detta och kommer man inte överens kan man anlita en oberoende värderingsman. Allt finns att läsa i villkoren.

Själv fick jag senast en riktigt rimlig värdering redan på första försöker, och det är möjligt att jag hade kunna klämma ut mer, men jag tyckte att eftersom bolaget skötte sig så var jag nöjd och tog det som erbjöds. Förlorade 9000kr på en bil jag ägt i ett år och kört drygt 2000 mil. En värdeminskning på under 4% på ett år.
På deras första bud! Då tog dom hänsyn till lågt miltal, fint skick, bra utrustning, 19"-fälgar mm.
Du kanske borde byta bolag? Kan tipsa om vilka dessa var i PM om du är nyfiken.

/Mattias

Avstängd
1 714 Inlägg
16 november 2012
torpis skrev:
matteeee skrev:

Precis så ja. Och man förstår precis varför försäkringsbolagen agerar som dem gör,
som sagt så är det inte ideellt arbete dem sysslar med,
och att du monterat dit grejer som är mer stöldbegärliga än originaldelarna förstår man varför dem inte vill täcka.

12 086 Inlägg
16 november 2012
Att nybytta slitdelar skulle öka värdet känns ju långsökt?

Jag har aldrig fått en bil inlöst själv, men de jag vet har fått det har alltid fått mer än bolaget först erbjudit. Det är samma sak som att pruta vid bilköp, de lägger sig lågt såklart. Upp till dig att påvisa högre värde.

Nu är det ju inte samma sak men en kompis körde i med sin M3, han hade bland annat Supersprint avgas och D2 länkarmar bak som gick åt. Han behövde inte ens påpeka detta utan verkstaden frågade vart grejorna va köpta bara.

27 Inlägg
16 november 2012
Trådstartare
Tach alla för bra svar/ inlägg.

Jo jag vet hur det är med dessa försäkringar vissa är med och betalar medans vissa inte vill alls,
Det är också en orsakat till att jag valt att lämna ärendet till advokat som har gjort det möjligt för mig att få någon ersättning, för tydliget kunde man inte stjäla en så pass ny bil enligt (Dina för) som jag haft och aldrig mer kommer att ha.

De skulle ringa upp nu nästa vecka och då ska vi diskutera ersättningen bland annat att jag har varit utan bil i ett år och vad jag vet så är det 100kr per dag man har rätt till så 100kr gånger 365dag + = en hel del.

I somras så blev min kompis v70n -01 sönder slagen och fler bilar på parkeringen en lördag natt, och hans bil hade gått ca 30000+ mil  så när killen från ringde och erbjöd honom 30 000 kr enligt blockets billigaste bil, så sa min kompis: nae jag har vinge på min och knappar på ratten och halv skin så jag vill ha mer.

Killen på försäkrings bolaget ringer upp och erbjuder honom 38tusen - 3000 kr själv risk, så 35tusen fick han till slut.
Tycker jag var ändå skit bra med tanken på att bilen var bara skit paja hela tiden.
Senast redigerat av audi_rs (16 november 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
16 november 2012
audi_rs skrev:
Tach alla för bra svar/ inlägg.

Jo jag vet hur det är med dessa försäkringar vissa är med och betalar medans vissa inte vill alls,
Det är också en orsakat till att jag valt att lämna ärendet till advokat som har gjort det möjligt för mig att få någon ersättning, för tydliget kunde man inte stjäla en så pass ny bil enligt (Dina för) som jag haft och aldrig mer kommer att ha.

De skulle ringa upp nu nästa vecka och då ska vi diskutera ersättningen bland annat att jag har varit utan bil i ett år och vad jag vet så är det 100kr per dag man har rätt till så 100kr gånger 365dag + = en hel del.

I somras så blev min kompis v70n -01 sönder slagen och fler bilar på parkeringen en lördag natt, och hans bil hade gått ca 30000+ mil  så när killen från ringde och erbjöd honom 30 000 kr enligt blockets billigaste bil, så sa min kompis: nae jag har vinge på min och knappar på ratten och halv skin så jag vill ha mer.

Killen på försäkrings bolaget ringer upp och erbjuder honom 38tusen - 3000 kr själv risk, så 35tusen fick han till slut.
Tycker jag var ändå skit bra med tanken på att bilen var bara skit paja hela tiden.

De gjorde som vanligt; gav sitt sämsta bud och din polare godtog det inte.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Sök