3245
Sök

Tickande ljud, vad kan vara fel? saab 9-3 vers.1

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
Försöker lokalisera ett tickande ljud som uppkommit efter att det varit lite olja i motorn. Ljudet kommer ifrån kamkedjans sida och ökar i takt med varvtalet. Är det ventilerna eller något lager?
Vore tacksam för er hjälp om vad ni tror!

Ack vet jag förgasarmotorer!

331 Inlägg
11 november 2012
En början kan ju vara att testa göra ett oljebyte och se om det hjälper:)

Snäll pöjk
703 Inlägg
11 november 2012
Trådstartare
Det ska göras! Jävla biltemaolja om man kan skylla på det.. Allt började efter ett byte med deras 5-40 olja, läcka och nu tickar.. visst borde varit nogare att kolla oljan när jag visste att det läckte lite..men man litar ju på oljelampar och trycket har varit normalt enligt speedparts mätare.
Ska i med ny olja och filter. Borde man kolla tråget kanske på samma gång?
Vad kan det annars vara som gör oljudet? Skadligt att köra med tickande ventiler eller bara att köra vidare? I med en burk som får dem att tystna?

Snäll pöjk
703 Inlägg
13 november 2012
Trådstartare
Ingen som vet om man skulle behöva byta lyftarna (eller vad det är som gör tickljudet) om ljudet skulle kvarstå efter oljebytet? Eller kan mer saker gå sönder/ta skada?
Bilen står stilla nu för tillfället.

477 Inlägg
14 november 2012
mangedif skrev:
Försöker lokalisera ett tickande ljud som uppkommit efter att det varit lite olja i motorn. Ljudet kommer ifrån kamkedjans sida och ökar i takt med varvtalet. Är det ventilerna eller något lager?
Vore tacksam för er hjälp om vad ni tror!

kan det vara kedjespännaren som tappat trycket ihop med låg oljenivå och påvärkar det ljudet du hör nu?
vet dock inte om saab har spännare som går på oljetrycket, men va bara en tanke som slog mig!

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Snäll pöjk
703 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Jag har inte den blekaste aning om det faktiskt hmm
Skulle det isåfall innebära att byta spännare och allt?

477 Inlägg
14 november 2012
mangedif skrev:
Jag har inte den blekaste aning om det faktiskt hmm
Skulle det isåfall innebära att byta spännare och allt?

ingen aning om det skulle hjälpa. var bara en tanke som slog mig när jag läste din beskrivning lite snabbt
kan räcka med en annan typ av olja i motorn. finns mycket specialoljor på marknaden som ofta lösen olika typer av problem

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

414 Inlägg
14 november 2012
Det är hydraulisk kamkedjespännare ja

Kolla upp hur mycket oljetryck du har egentligen, när lampan tänder sig är det oftast för sent så även om inte lampan lyser så kan det vara gränsfall.

Hur lite olja har det varit i motorn? Torr eller? Har du kört så länge?
Senast redigerat av joH900 (14 november 2012)

Snäll pöjk
703 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Jag har kört ca 6mil när jag körde hem den. Däremot så tickade den inte alltid, startade och gick som vanligt men efter ett tag började tickandet. Ca 2mm upp på mätstickan va oljan om jag inte missbedömer helt nu så den måste ha gått ganska tort tror jag..

390 Inlägg
15 november 2012
Men kedjespännaren är väl mekanisk? Till balansaxelkedjan är den väl hydraulisk?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
15 november 2012
är inte kamkedjespännare semi-hydraulisk? fjädern hjälper till och så har man oljetryck också? smile

tickar det jätte högt?

jag skulle byta olja en gång!
Senast redigerat av kwansa (15 november 2012)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Snäll pöjk
703 Inlägg
15 november 2012
Trådstartare
Man hör det tickande ljudet väl iallafall och kan urskilja att det inte ska låta så!
Jag byter oljan nu i helgen och hoppas att den blir tyst. Återkommer med svar då!

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
16 november 2012
mangedif skrev:
Man hör det tickande ljudet väl iallafall och kan urskilja att det inte ska låta så!
Jag byter oljan nu i helgen och hoppas att den blir tyst. Återkommer med svar då!

jag har sådär på min 9-3 aero -01....det är vakuumpumpen till tankurluftningen som tickar oftast vid minusgrader roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Snäll pöjk
703 Inlägg
17 november 2012
Trådstartare
Då har man bytt olja och tickandet är ur världen, jippi!!!
Dock skramlar kedjan nu... :-(
Är detta något som försvinner efter lite körning eller har spännaren tappat sitt syfte helt och måste bytas med en ny sats?

Sök